Kedden tartottam egy előadást vállalkozóknak, és sok más mellett arról is beszéltem, hogy a reklámunk, a weboldalunk szövegének a stílusa jelentősen befolyásolja azt, hogy kik is fognak bennünket keresni. Írtam én erről már korábban is, de most azért rángatom elő, mert a PPC hirdetések elterjedésével nagyon sok kkv-s oldal kap folyamatosan érdeklődő látogatót.
Persze pénzért, hiszen ez a PPC kampányok sajátja. És emiatt az oldalakra érkező látogatóknak bizony költeniük kell, mert csak akkor érte meg hirdetni. Azt pedig könnyű belátni, hogy nem mindegy, kik hajlandóak költeni. Az a tapasztalatom, hogy célcsoport és válogatás nélkül mindenki két féle duma közül választ.
Vagy előveszi a késő nyolcvanas évek állami vállalatait idéző szenvtelen távolságtartó stílust, és azzal nyit, hogy
...cégünk 1995-ben alakult azzal a céllal, hogy az alapítók szaktudását felhasználva folytathassuk a tevékenységünket...
és persze a modorosság, az nem hiányozhat:
...kérem, engedje meg, hogy az alábbiakban...
És ha nem engedem, akkor mi lesz? Elsunnyog?
A másik változat se jobb, csak más. Ez a stílus az álamerikai mindenteladó ügynök szuperpozitív stílusa, külön iskolák vannak arra, miért és hogyan kell így írni:
Kedves Látogató! Gyere, és vedd meg, amit kínálok, mert ennél jobbat és szebbet sehol sem fogsz kapni!
Hidd el, ez a tökéletes számodra, nézd meg, mindenki ezt használja! És csak most, csak a te kedvedért akár ingyen is kipróbálhatod! Kattints ide, és töltsd le az ingyenes változatát a megoldásunknak, és nem fogsz csalódni!
Ezen oldalak sajátja még a végeláthatatlanul hosszú weblap (állandó görgetés) no és persze a tegező, felhívó, felkiáltójeles írás.
Az első változat nem idegen a számunkra, de taszító. A magyarok nem szeretik a hivatalokat, így ez a fajta hivataloskodó írás sem fog bejönni. Szerintem senkinek. Elszenvedjük, mert ezt tolják elénk, de innen csak fölfele van út.
A másik változat már bonyolultabb. Ez a fajta megközelítés teljesen idegen idehaza, sőt, úgy annyira más európai országra sem jellemző. Ez tipikusan amerikai, de ott sem mindenkinek szól! Ez a változat "széles néprétegek" vagy más szlenggel a "prolik" meggyőzésére lett kitalálva, ennek megfelelően akkor működik, ha lehengerlő.
Nyomni kell minden szinten, a vevőnek lélegzetet sem szabad venni, de főleg nem gondolkozhat, mert akkor oda a varázs.
Be kell látnunk: az internetezők még mindig kicsit felülreprezentálják az átlagembereket, ráadásul a lehengerlő tempó azt is feltételezi, hogy nem funkcionálisan analfabéták olvasnak bennünket. Így valójában ezzel a móddal a hazai netezők egy nem jelentéktelen 20-30%-át érjük el. Ez érdeklődési körönként pár tízezer ember, de nem több.
Itt a fejlődés komoly korlátja: hiába nyomjuk tovább a marketing gépezetet, nem lesz több vevőnk, mert nincs. Legalábbis olyan nincs, aki erre vevő.
A megoldás? Mielőtt írunk, ismerjük meg a vevőinket. Nem annyira bonyolult ez, van egy csomó tematikus site fórumokkal, vannak blogok kommentekkel, körbe kell csak nézni és olvasgatni. És ha így megismertük a stílust, akkor el kell kezdeni az ő szájuk íze szerint írogatni.
A másik megoldás a saját, markáns stílusunk kialakítása. Az is bejön, főleg akkor, ha nem vagyunk oltári bunkók se, de cukrozott takonymáz se. Egyediek, de normálisak legyünk.
Egy dologra vigyázzunk: ne sablonokból építkezzünk. A webezők nagyon érzékenyek a bullshitre, iszonyúan hamar kiderül, ha maszatolunk. De nem, nem fognak bántani minket e miatt!
Egyszerűen csak nem fognak vásárolni.
Utolsó kommentek