Valamikor 7-8 éve tanultam médiatervezést a gyakorlatban. Volt akkor egy elv: banner (display) hirdetést csak úgy vásárolunk, hogy egy lapon egyszerre csak egy alkalommal jelenjen meg. Vagyis ha van egy vertical hirdetés a jobb oldalon, akkor ne legyen máshol a lapon ugyanaz a hirdetés.
Ennek részben anyagi okai voltak: a megjelenés alapú vásárlásnál a két helyen egyszerre történő megjelenés kb. kétszer annyiba került (vagy akár többe is, a különböző méret árak miatt), mintha csak egy helyen lenne ott a hirdetés. Persze volt, hogy használtunk speciális megoldásokat: ott direkt vettünk egyszerre történő megjelenést, és egymást kiegészítő, egymással összekötött hirdetési kreatívokat készítettünk.
Aztán az utóbbi időben azt látom, hogy olyan, elvileg drága felületeken, mint pl. az Index cikkek, egyre többször jelennek meg egy lapon különböző méretmutációban, de egyszerre ugyanazok a hirdetések. Nincs logikai kapcsolat, egész egyszerűen ugyanaz a hirdetés ott van fent, oldalt és akár lent is egyszerre.
Most akkor megőrültek volna a médiatervezők? Mi ez a gagyi tervezés? Persze, kicsit belegondolva, ez a fajta reklám dömping nem butaságból van így. Ez a fajta reklámdömping ugyanis akkor nem drága, ha nem a megjelenésért, hanem valami másért fizetünk. Jelesül a kattintásért.
És így egy olyan másfajta tervezést láthatunk, ami korábban nem érte meg: ha valaki belép az oldalra, olyan sok helyen láthatja akár ugyanazt a hirdetést, hogy a banner vakság kevésbé fog "hatni". Önmagában az ismétlődés miatt feltűnhet az olvasóknak, hogy mi van itt.
És a kattintás alapján történő vásárlás miatt ez a megoldás nem is drága. Hiszen egy ember egy lapon jellemzően csak egyszer fog kattintani, miközben 2-3-4 helyen jelenik meg a hirdetés. Ráadásul nagyobb valószínűséggel fog kattintani, mintha csak egy hirdetést látna (hiszen észrevette a kreatívot, lásd fent). Tehát elvben magasabb átkattintási arány is lehet az össz kampány tekintetében (főleg, ha az ilyen egy oldalon több megjelenést csak egy megjelenésnek számítanánk...).
A kattintás alapján történő vásárlással tehát a lehetőségek megváltoztak: lehet máshogy is tervezni. És ez végső soron nem olyan nagy baj. Ha le akarjuk cserélni a kattintásos fizetést valami másra, akkor azt is figyelembe kell venni, hogy ez a fajta megoldás ne legyen ismét aránytalanul drága.
Utolsó kommentek