A banner halott? Sokan kérdezik tőlem, hogy van-e értelme a banneres hirdetésnek. Hiszen itt van nekünk az a jó kis PPC, meg mostmár a Facebook-on is lehet mindenféléket csinálni, "a banner meg úgyse hatékony".
Hát, lássuk be, ez tök hülyeség. Olyan ez, mintha azt mondanánk, hogy nem jó közlekedési eszköz a traktor, mert nehéz vele parkolni. Ez persze igaz, de a traktort nem azért vesszük, hogy azzal próbáljunk parkolni a belvárosban...
A bannernek igenis megvan a helye a hirdetési mixben. Természetesen nem való mindenkinek, ráadásul nem épp az olcsóbb eszközök közé tartozik. De számos olyan előnye van más megoldásokkal szemben, ami miatt érdemes használni. Fel is sorolok néhányat, a teljesség igénye nélkül:
- Látszik a logónk, a színvilágunk, úgy, ahogy máshol is használjuk.
- Akár hosszabb üzenetet is átvihetünk (ezzel azért óvatosabban).
- "Egy kép sokkal többet el tud mondani."
- Lehetőségünk van hangot is használni - hangos banner.
- Máshol megjelenő kreatívokat könnyebben tudjuk adaptálni.
A fentiekből jól látszik, hogy a banner megjelenés tervezett, ám nem túl hosszú kampányokhoz való (vagyis nem hónapokig fut ugyanaz a kreatív). De nézzük, mire nem való a banner:
- Nem lehet vele hatékonyan látogatókat hozni az oldalunkra (persze hoz látogatókat, de vannak sokkal olcsóbb megoldások is).
- Nem ezzel fogunk a webáruházunkban sokkal több terméket eladni (ebbe is bele lehet kötni, tudom, hiszen vannak ellenpéldák, de azok jobbára egyedi esetek).
- Nem egyszerű olyan kampányt készíteni, amiben fokozatosan növeljük a költségeket. Vagyis rá kell szánni a pénzt, na.
- Sokba kerül a kreatív elkészítése, ezért nem ez az a megoldás, amiben naponta fogjuk a szöveget átírni.
De akkor mire való a banner?
A triviális válasz, hogy brand építésre. De ez így önmagában nem mond elég sokat. Ugyanis ugyanúgy lehet használni, mint a tv hirdetéseket, a köztéri megjelenéseket vagy a papír hirdetéseket. Egy jó banner kampány kimutathatóan tud forgalmat generálni - és nem az interneten, hanem a valóságban. Ezt idén is sikerült sokadszorra igazolni, amikor egyik ügyfelünknek futtatott banner kampány konkrét vevőket hozott az üzletekbe.
Vagyis hülyeség lenne a bannert temetni, sőt. Használni kell, de természetesen nem ész nélkül. Mert ha tudjuk, mire való, akkor egy csomó cél elérésében sokkal hatékonyabb lehet, mint a PPC vagy a közösségi média.
Önellentmondás:
Írtam fentebb, hogy a banner nem hoz látogatókat. Hogy a fenébe nem hozna, kattintják azt, sőt, lehet venni kattintás alapon is bannert. De érdemes számolnunk: egy banner kattintás így sem olcsó, 100 Ft alatt ritkán kapjuk meg. De nem is ez az igazi baj. Hanem ez:
A hirdetésekkel találkozó 15 évnél idősebb hazai internetezők 66%-a egyáltalán nem kattint display hirdetésekre.
vagyis önmagában a kattintásokra számítani botorság. Mondja el a banner, amit akarunk, és ez az üzenet át fog menni.
Önellentmondás 2:
Már miért ne adna el a banner webáruházas terméket? Hiszen elég csak megnézni, mennyit hirdet pl. az Edigital az Index.hu-n. Azért ilyen hosszú ideig csak nem lehetnek hülyék! Mennie kell a dolognak, nem?
És persze megy is. Éppen csak ahhoz Edigitalnak kell lenni, hogy annyi pénzt (vagy azzal egyenértékű kapcsolatot, és a kapcsolat miatt jó megállapodást, a franc se tudja, nem látok bele a CEMP szerződéseibe) bele tudjon valaki tenni. És sajnos hallottam rossz példákat. Amikor több százezer banner megjelenés eredménye 3, azaz 3 eladás volt...
Utolsó kommentek