Amikor elkezdtem összerakni az idei Keresőmarketing nap programját, akkor annyiban gondoltam tovább a keresőhirdetéseket illetve a kattintás alapú (PPC) hirdetéseket, amennyire továbbgondolják azt a vállalkozások, a hirdetők. Ez pedig a hatékonyság kérdése.
Ha nem technológiai-szolgáltatói oldalról közelítem meg a kérdést (vagyis nem azt nézem, hogy mi valósítható meg, mi az, ami az adott platformon éppen van), akkor valójában mindig egy kérdést kell feltennem: mennyire éri meg nekem hirdetni egy adott felületen?
Vagyis gyakorlatilag azt nézem, mennyire hatékony nekem egy hirdetés? Miközben ez így nagyon egyszerűnek tűnik, ha elkezdjük szétszedni a kérdést, azonnal látszik, hogy mennyire összetett dologról van szó. Mert ami nekem hatékony, az lehet, hogy neked nem az. Míg nekem mondjuk az a fontos, hogy sok e-mail címet gyűjtsek, addig neked az kell, hogy sokan Like-olják a Facebook oldalad, a webáruházas havernak meg az a fontos, hogy eladjon sok kis buznyákot, amit lehet nála kapni.
És ami nekem jó, az neked lehet, hogy nagyon nem, és ami neked nagyon bejött, az lehet, a buznyákokat nem fogja eladni.
Példákkal: ha felrakok egy ütős, hosszú és színes-szagos infóterméket, de csak azoknak adom oda, akik megadják az e-mail címüket, én máris célt értem. Ha ezt meghirdetem a Facebook-on, nagy valószínűséggel kevesebb e-mail címet gyűjtök be, mint te, aki azt hirdeti, hogy Like-olják az oldalad. És a haver Facebook hirdetéssel elég kevés buznyákot adott el... Vagyis hiába használjuk ugyanazt az eszközt, a más célokhoz más hatékonyság társul.
Ráadásul a hatékonyságot tovább bontva, azt is észre fogjuk venni, hogy nemcsak az a kérdés, melyik hirdetés mennyire hatékony, hanem az is kérdés, hogy a használt hirdetés elég hatékony-e. Nem egy másik megoldással hasonlítjuk össze, hanem az elvárásainkkal. Belefér ez még a költségekbe? Többet hoz, mint amennyibe került? Ha igen, akkor jöhet, még akkor is, ha az egy eredmény-egységre (pl. megrendelésre) eső költség magasabb, mint egy másik megoldásnál.
Hogy miért költök többet, mint a legolcsóbb? Hát hülye vagyok én?
Természetesen nem. A többet költésnek két oka is van. Az első olyan marketinges-ügynökséges-öltönyös-megmagyarázós: a drágább megoldásnak más eredménye is van, pl. "erősíti a brand-et", "segít vizualizálni a terméket". Elég bullshit szagú szöveg, de igaz! A másik dolog ennél triviálisabb: az olcsó megoldással el tudtam adni 10 buznyákot, nagy haszonnal, de nem többet. A drágább megoldással viszont, bár kisebb haszonnal, de eladtam százat. És így összességében többet kerestem.
Tehát, amikor a hatékonyságról beszélünk, nem szabad leragadni egy-egy mutatónál. Így például önmagában nem mond az semmit, hogy egy hirdetésre kattintás ára 5 Ft, 50 Ft vagy 500 Ft. És az sem jelenti az általános tudást, ha azt látom, hogy az én kampányom mennyire hatékony.
Ezért is remélem, hogy sikerül majd ennek a kérdésnek több elemét is érintenünk november 23-án. Gyere el, és kérdezz! Biztos, hogy neked is fontos, hogy hatékonyan hirdethess.
Utolsó kommentek