Rengeteg féle ünnepünk van az év során, és erre akkor döbben rá az ember, ha azt látja, a közösségi médiában kényszeresen tartalomgyártók mikre rá nem bukkannak itt-ott. Vannak ugye konvencionálisak, mint például a most aktuális anyák napja, de vannak viccesek is, mint a mai Star Wars nap.
A közösségi média tartalomra éhes. Mivel mi, a közönség, tartalmat zabálunk, ezért akik bennünket etetni akar, az bizony kénytelen tartalmat gyártani. De ez nem is annyira könnyű ám! Ha nincs egy stáb a háttérben, akkor bizony csak azt tudjuk hozni, hogy időnként van jó tartalmunk is, de folyamatos, egyenletes minőség, ami a márkáról szól, érzelmekkel telítődött és aktuális, az nem lesz.
Igen, kell a tapasztalat, de kell a háttér is. És a jó tartalomhoz kellenek a megénekelhető témák. Kellenek azok a történetek, amik akkor is viszik a márkát, amikor amúgy nem lenne miről beszélni. De mindezek közben a közösségi média folyamatosan változik, és ami jó volt fél éve, az mára már csak elcsépelt megoldás. A konzerv tartalmakkal pont ez a baj: ma még vicces a Star Wars nap, talán jövőre is, de egy idő után elfakul.
Az anyák napja nem. Az nem egy poénra épül, az hagyományra. De a közösségi média nem minősít, a közösségi média darál mindent és mindenkit - így felületes szemlélő számára nincs különbség. Figyeljünk erre oda: ha értéket akarunk adni, akkor ne pakoljuk tele a falunkat mindenféle irreleváns vacakkal. Ha pedig a bulvárra játszunk...
Mert arra játszunk. A közösségi média akkor működik, ha az emberek beszélnek a nekünk fontos témákról. És mikor teszik ezt? Ha a téma érzelmeket vált ki. Mennyire jó csámcsogni a Hajdúpéter - Puzsér iszapbirkózáson! Mennyire cool megosztani az n+1. cukicicát! Mennyire jó kibeszélni az éppen aktuálisan utált politikai hírt! Ez mind bulvár téma. A közösségi média egy kibaszott bulvár, amúgy.
Épp ezért könnyű elcsábulni, amikor a márkánkat akarjuk futtatni. És éppen ezért tévedés a TAT számban hinni. De akkor miben lehet? Olyan eredményekben, ami nekünk, a konkrét márkának fontos. Ki kell találnunk magunkat! És ez nemcsak egy-egy említést jelent, jelenti azt is például, mikor említenek meg minket. Ha valaki ír egy eseményről, amit szervezünk, nem mindegy, azt az esemény előtt vagy után teszi. Mindkettőnek van értelme, de míg az elsőnek közvetlen haszna lehet (vagyis többen vesznek jegyet), addig az utóbbinak inkább brand erősítés lehet az eredménye, ami kicsit közvetettebb haszon. Éppen ettől nehéz a közösségi média mérése: nekünk kell beárazni azt, ami történik.
És lássuk be: ha meglovagoljuk a bulvár jellegű témákat, akkor az nem fog hasznot hozni. Sőt, rombolhat is bennünket. Érdemes tehát visszafogottnak lenni.
Egyébként pedig: May the fourth be with you.
Utolsó kommentek