Tény, az automatizált hirdetéskiszolgáló rendszerek elterjedésével jelentősen demokratizálódott az online hirdetési piac. Mielőtt ennyire elterjedt volna a Google és a Facebook (illetve mára Meta) hirdetési rendszerek használata, az volt a gyakorlat, hogy minden egyes hirdetési megjelenést egyenként kellett letárgyalni. Később azon a display piacon, ahol ez még a mai napig előforduló megoldás, megjelentek a programmatic hirdetési rendszerek, ahol a vásárlás már szintén automatitzáltan működik - mindössze megfelelő műszaki és tudásbeli háttér kell.
A Google és a Meta hirdetési rendszerek használata annyira elterjedt, és közben annyira egyszerű azokat elkezdeni használni, hogy mára ezrek, sőt tízezrek kezelnek hirdetéseket idehaza is - több-kevesebb sikerrel. Mert a rendszerek használata nem hozza magával a szükséges marketing tudást, kreativitást, néha még a helyesírás is hiányzik. Ez aztán azt eredményezi, hogy sok a rossz vagy nagyon rossz reklám, vagy egyszerűen csak sokkal többet költenek a cégek hirdetésre, mint az optimális lenne. Számos esetben látjuk, amikor egy ügyféllel elkezdünk dolgozni, mennyi problémát jelent az, hogy csak részben ismerik a rendszereket, vagy egyszerűen nincs elég gyakorlati tapasztalatuk.
Másrészt ezek a nyitott rendszerek olyanok, hogy átláthatóak, kellően könnyen értelmezhetők az adatok, így mi is nagyobb kontroll alatt dolgozunk, ami alapvetően nem baj, és az ügyfél is megkapja azt a fajta biztonságot, hogy láthatja, mire költjük a pénzét. Persze sokszor el kell magyarázni, mit miért csinálunk, de ez is a munka része.
Ezek a rendszerek tehát megnyitották a hirdetési piacot úgy mindenki számára, hogy közvetítő nélkül költheti a pénzét, de a gyakorlatban mi azt látjuk, ez sok esetben visszaüt. Ráadásul amikor baj van, nem nagyon kapnak segítséget. Ezek a rendszerek ugyanis olyan háttértámogatással rendelkeznek, amelyekhez nem triviális hozzáférni, ráadásul sokszor nem is egyértelmű, mit miért csinálnak. Jelenleg is van olyan büntetése az egyik ügyfelünknek, ahol még keressük, mi is lehetett az a múltbéli ok, ami miatt ilyen helyzetbe került.
Vagyis a látszólagos szabadság nem azt jelenti, hogy akkor most már mindenki kezdjen maga hirdetni, nem kell más segítség. Természetesen mód van erre, de mégis érdemes keresni olyan céget, amelyik rendelkezik tapasztalattal, ismeri jobban ezeket a rendszereket és ért a marketinghez is. Így hosszabb távon nemcsak hatékonyabb és olcsóbb, de sikeresebb kampányok fognak születni.
Utolsó kommentek