Szépen, csendben, de az elmúlt hónapokban tovább erősítette hazai helyzetét a Google és a Facebook. Igaz, mindkettő kicsit más úton.
A Google az elmúlt hónapokban ügyesen bővítgette a Display Hálózat megjelenési helyeit. A leglátványosabb lépés talán az Origo, ahol az ETARGET helyett már jó ideje AdWords jelenik meg, de még az egyébként ETARGET-tel közös tulajdonosú Index.hu is beengedte az amúgy emiatt konkurens szolgáltatót. Az Index.hu fórumaiban pl. felül van az AdWords hirdetés, és alatta az ETARGET.
Ezek az új helyek persze nemcsak azért érdekesek, mert így több megjelenési lehetősége van az AdWords hirdetéseknek, hanem presztízs és nem utolsó sorban tervezési okokból is fontos lépések: egyre kevésbé van egy médiatervező rászorulva az AdWords-ön kívül másra, még display esetében is.
Igaz, sok dolgot nem tud még az AdWords, pl. erősen korlátozott a kreatív mérete, és csak a hagyományos megjelenési módok érhetőek el. Másrészt viszont sok hirdetőnek ez is elég, főleg annyiért, amennyiért így megkapja. Véleményem szerint egyébként a hazai tartalomszolgáltatók hosszú távon rossz irányba léptek ezzel, de sajnos nem csak ez az egy lépés az, ami hosszú távon nem tűnik helyesnek...
A Facebook pedig eközben stabilan viszi a felhasználók idejét. Egyre komolyabb kampányokra lehet használni, egészen jó célzási lehetőségekkel, és akár hihetetlenül nagy elérésekkel is. És bár van azért egy tisztességes méretű réteg, aki nincs a Facebookon, de a kereskedelmileg fontos korcsoport jelentős része elérhető. És az jól látszik, hogy használják is a hirdetők: a Facebook neve és helyzete egyelőre erősödik.
Nem jó hírek ezek a hazai tartalomszolgáltatóknak és sales house-oknak, főleg azért, mert a Google és a Facebook relatíve olcsó. Igaz, egyre több helyen lehet nagyon olcsón display hirdetésekhez jutni - nagyméretű helyeket is lehet venni 1 Ft-os megjelenési díjakért, és még ebből lehet alkudni is. Egészen biztos, hogy ki kell találni még jobban azt, hogy miben lehet mást és főleg többet adni, mint a Google AdWords egyszerű bannerei vagy a Facebook szupercélzási lehetőségei. Akinek ez bejön, az növekedni fog. A többiek pedig kiszorulhatnak.
Érdekes mozgások történnek az idei piacon. Egészen biztos vagyok benne, hogy 2014-re már egy átalakult - és még alakuló - online reklámpiac lesz a második legjelentősebb piaci szegmens a hazai hirdetési piacon.
Utolsó kommentek