Ha az ember online terméket vagy szolgáltatást akar készíteni, akkor annak kitalálása jellemzően nagyon rövid idő: beugrik egy ötlet, pár perc alatt kikristályosodik, és után nagyon gyorsan le lehet írni vázlatosan, mit is akarunk. Aztán az már hosszabb idő, amikor elkezdi az ember tesztelni: tényleg jó ötlet-e, működhet-e, bele szabad-e vágni.
Ha megvannak a pozitív válaszok a fentiekre, akkor fog eljönni a projekt legidőigényesebb része: a pontos specifikáció. Ez is több részből áll, de nagyon fontos, hogy az alapvető nézőpontunk felhasználó központú legyen: mit látnak a felhasználók, mi történik, ha ők ezt vagy azt csinálják. Ezzel a szemmel le kell írni, pontosan mikor mi történik, vagyis hogyan működik az ötletünk. Aztán ezt a funkció igény listát kell lefordítani olyanra, amit már egy fejlesztő is megért: a funkciókat feladatokra kell lefordítani.
Ez a fajta tervezési fázis nagyon hosszú is lehet. Veszek részt olyan projektben, amiben heteket szántunk erre a fázisra, de olyanban is, ahol ennél is sokkal többet. Ez a munkafázis ezzel jár: ha jól csináljuk, és kellően sok időt rászánunk, akkor esélyünk van arra, hogy a végeredmény működni fog felhasználói szemmel is. Vagyis nem szabad átrohanni ezen.
Egyébként ez a tervezési fázis arra is jó, hogy kiderüljön, tényleg megvalósítható-e a projekt, és valóban kellően érdekes lesz-e a célcsoportunknak?
Ha megvan a tervezés, kereshetünk kivitelezőt (ha nincs a csapaton belül). A kész specifikáció birtokában már elég pontos árat is kaphatunk.
Utolsó kommentek