Amióta elterjedt a multimédiás internet, azaz a world wide web, állandó vitát vált ki annak kereskedelmi célú használata. Már a kilencvenes évek közepén is kérdés volt, szabad-e hirdetni az interneten. Aztán persze ezen hamar túllépett az idő, de a reklámok és a felhasználók kapcsolata a mai napig nem felhőtlen.
Pedig a reklámok megjlenése jó dolog, ugyanis az teszi lehetővé az ingyenes tartalmak fenntartását. A portálok üzleti modellje egyszerű: adnak ingyen tartalmat, ez hoz látogatókat, a látogatók a tartalmak mellett reklámot is kapnak, a reklámból pedig bevétele származik a portálnak. Ebből a bevételből újabb tartalmat tud készíteni, ami újabb látogatókat hoz... és így tovább.
Mindaddig működik ez a rendszer, amíg a felhasználó elviseli a reklámokat. De ez nincs mindig így... Egy idő után zavaróvá válik a dolog. A mai [origo] címlapon két felugró ablak és még azon felül legalább 10 hirdetés jelenik meg. És ezek a hirdetések néha rosszak, néha lelassítják a gépet... Mit csinál erre a felhasználó?
Feltesz például a gépére egy AdBlock programot. Írtam én már erről, hogy ez miért nem jó.
Vagy egyszerűen otthagyja a szolgáltatást, a portált, és nem olvassa többet.
Szerencsére a reklámelutasítás ilyen hatásai még marginálisak. Azok a portálok, amelyeknek az olvasói között (arányában) több az elutasító, általában egyébként sem használnak nagyon zavaró megoldásokat, és legtöbbször a hirdető is megérti, hogy miért is nem jó, ha pl. pop up (előugró ablak) hirdetést alkalmaz. Mert azt pl. már az Internet Explorer is letiltja...
Mégis, mit csináljunk, ha el akarjuk érni azokat, akik AdBlockert használnak?
Két dolgot tehetünk:
-
olyan helyen hirdetünk, amit nem tiltott le a felhasználó
-
olyan hirdetést használunk, amit nem fog meg az AdBlocker
Nézzük ezeket.
Először is mit csinál az AdBlocker? A beállított oldalakon letiltja a flash megjelenéseket és megadott címekről érkező elemeket (képeket, kódokat) nem jelenít meg. Mivel a hirdetések (már a zavaró hirdetések) flash-ben készülnek, így az első megoldás már segít, ráadásul a hirdetések az esetek 90 százalékában hirdetéskiszolgáló szerverről érkeznek, amely szerverek saját domain-el rendelkeznek, így ezek kizárhatóak.
Mik tehát az olyan helyek, ahol meg fog jelenni a hirdetésünk?
Ha mindenáron flasht akarunk, akkor - paradox módon - olyan helyen hirdessünk, ahol egyébként is használnak flasht a tartalomhoz. Így ha valaki kikapcsolja azok megjelenését, akkor nem tudja az oldalt sem rendesen megnézni. És a kirakott hirdetést ne közvetlenül hirdetéskiszolgálóból jelenítsük meg! Ilyen hely például a legtöbb játékoldal, pl. www.jojatek.hu vagy www.startlapjatekok.hu.
Másrészt hirdessünk olyan helyen, ahol kevés a hirdetés. Itt nagy valószínűséggel még nem kapcsolta be a felhasználó az AdBlockert, és ha nem adunk rá okot, nem is fogja.
Nézzük, milyen hirdetéseket nem fog meg az AdBlocker?
Elsősorban a szöveges hirdetéseket, azokat, amelyek a portál szerves részét képezik. Link hirdetést (szponzorált link), fizetett cikket (PR cikk), szponzorációs megjelenést (rovattámogatás).
Aztán a különleges megoldásokat, amik egyre több helyen megjelennek: szószponzorációs megjelenést, átirányító oldalon megjelenő reklámot (ha nem flash és nem hirdetéskiszolgálóból jelenik meg...).
Nem fogja meg a nyereményjátékokat sem, amik ráadásul adatbázis-építésre is alkalmasak.
Van tehát több lehetőségünk így is. Ha a célcsoportunk különsen érzékeny a reklámra, akkor sem kell kétségbe esnünk: léteznek jó megoldások.
Utolsó kommentek