...jön az értékelés. Online reklámnál elég sok szempontból. Hogy mit is érdemes ilyenkor nézni? Erről ír Rabbit a blogjában. Az online kampányok értékelése >>>
Az írás jó hosszú, de érdemes végigrágni. Egy nagyon fontos tanulsága van (főleg, ha elolvassuk a végén a kommenteket): van hova fejlődni. Mert bár a technikai háttér adott, de a humán háttér, hát, kicsit korlátos.
Persze a haza marketing szakma állandó hibás résztvevője a Megrendelő. Fórumokon, beszélgetéseken a Miért nem kreatív a magyar reklám? kérdéstől a Miért ilyen szarok ezek a reklámok? kérdésig mindenre az a válasz: a megrendelő miatt. Tény, ha az ember bent ül egy ügynökségnél, akkor onnan nagyon nehéz befolyásolni a megrendelői döntéseket. Nincs meg az a fajta bizalmi kapcsolat, ami a vélemény-változtatáshoz szükséges, és mivel egyszerre több kampány és több ügyfél "fut", így a key account-nak esélye sincs ilyen viszonyt kialakítania.
Persze van pár kivétel, a kiemelt ügyfelek. Ők viszont általában kész tervekkel jutnak el az online-ig, így náluk emiatt nehéz belenyúlni a kampányokba.
Amikor Nebojsa barátom évekkel ezelőtt váltott, de nem egyik ügynökségből egy másikba ment dolgozni, hanem megcsinálta "saját magát", és független tanácsadó lett, nem igazán értettem, miért jó ez neki. A biztos, jól fizető állást feladni egy bizonytalanért... Beszélgettünk erről, és tőle hallottam először azokat az érveket, amelyek aztán később engem is ebbe az irányba tereltek. Azt tudillik, hogy tanácsadóként az ember nem abban érdekelt, hogy minél többet költsön az ügyfél, hanem abban, hogy minél többet keressen!
És akkor most visszakanyarodva Rabbit írására: az ilyen elemzésekhez kell egy megfelelő humán háttér. Erre jók a képzett online marketingesek egy cégnél, vagy az olyan tanácsadók, akik elmagyarázzák, lefordítják a számokat.
Lehet, kicsit idealizált az a cég, ahol a következő kampányt az előző kampány eredménye vagy eredménytelensége alapján tervezik. De az is lehet, egyszerűen csak profitéhes. Mert nem lehet jobban tanulni semmi másból, mint a saját hibáinkból. Márpedig azokra a jó kampányelemzések (lénykori nevükön: post-buy-ok) kiválóan alkalmasak.
Utolsó kommentek