Januártól megújul az egyik leglátogatottabb hazai szolgáltatás, a Startlap. A megújulás részben formai és részben árazásbeli. Bevezetnek ugyanis egy új fajta árazási megoldást. Valami olyat, ami... De nézzük a részleteket!
Ez most itt a reklám helye, megpróbálom röviden és érthetően leírni, mit is akar a Sanoma (a Startlap üzemeltetője):
Van egy csomó blabla a leírásukban arról, hogy kevesebb link lesz egy dobozban, meg több hirdetési kategória lesz, de ezek nem nagyon jelentenek újdonságot. Gondolom ők is rájöttek, hogy nem elég kizárólag hirdetési felületnek lenni és a túl hosszú címlap sem igazán előnyös.
A két legfontosabb hirdetési doboz a Szezonális és a Napi ajánlatok pedig nem változik, marad ami volt: heti árazás a helyekre.
Változik viszont a többi dobozba rakott fizetett link árazása. Bevezeti a Sanoma a kattintás alapú árazást, amire mondhatnánk, hogy hurrá! végre!, de nem... Valahogy sikerült egy olyan hibrid dolgot kitalálni, ami többé-kevésbé egyesíti a megoldás összes hátrányát. Lássuk!
Először is, ez az árazás 3 hónapig igaz, azt követően nem tudni még, mi lesz. Arról nem írnak...
A rendszer bevezetésének első három hónapjában minimum és maximum árakat adtunk meg, hogy hirdetőinknek lehetőséget adjunk az új árazás megismerésére, valamint hogy megkönnyítsük a régi rendszerről az újra történő átállást. A megrendelések előtt az adott értékesítő kolléga megadja a linkhez tartozó várható átkattintási számot, amely alapján a
minimum és maximum árak létrejöttek.
Érthető, nem? Ők megmondják, mennyi kattintás lesz! [Tisztelt Sanoma! Kedves rokonom ezoterikus főiskolára jár, ahol többek közt jóslással is foglalkoznak. Kérdésem, elküldheti-e önöknek önéletrajzát, hogy alkalmazzák, mint kattintás-becslőt?]
Persze értem én, minden helynek van egy várható kattintása, de akkor is... Ez így meredek. Mert az ár ez alapján alakul:
Érthető, nem? A kattintás ára a helytől függ, de csak akkor, ha a hely az első. A többinél már mindegy. A kattintás ára fix, ők adják meg. Nem változik a hatékonyságtól függően és nem lehet licitálással feljebb kerülni. A "várható" kattintáshoz képest a minimum ár kisebb, a maximum ár nagyobb. De hogyan kell fizetni?
Ha a kattintás száma és a kattintás ára alapján a minimum és maximum közé esik a végösszeg, akkor azt fizetjük ki. Ha kevesebb a kattintás, mint a minimális árhoz tartozó, a minimumot akkor is fizetjük. Ha viszont több a kattintás, mint a maximumhoz tartozó, akkor csak a maximumot fizetjük. Ja, és ha "van szabad hely, és az ügyfél kifejezetten kéri", akkor továbbfut a kampány, míg "a megrendelt CT nem teljesül", azaz míg el nem éri az ő becslésüket. Érthető? Egyszerű, nem?
És lássuk, mi van akkor, ha hirdetünk: ha cégként hirdetünk, akkor belőjük a maximális árat, és próbálunk olyan hirdetési szöveget írni, amire kattintanak ezerrel. Ez eddig világos. Így lesz ugyanis fajlagosan olcsó a kattintás ára, tehát végülis minél hatékonyabb a cucc, annál olcsóbb.
De lássuk, mi van akkor, ha egy ügynökség csinálja a kampányt. Az ő érdeke az alábbi: beállítja a kampánytervbe a megjelenést a maximális áron, majd ír egy nem túl jó hirdetést, és bízik abban, hogy keveset kattintanak. Ugyanis ha nem teljesül a CT, akkor a minimálisat fizeti. A különbség pedig, ami a beállított maximális ár és a minimális között van...
Persze most rosszindulatú vagyok, és direkt rosszra gondolok, tudom. De a rendszerben ez bizony benne van. Az viszont tény, hogy a link minőségétől függ az átkattintás. Márpedig ma az ügynökségek nem linkírásra vannak optimalizálva. Kérdés, mennyire fognak tudni olyan kreatívokat írni, hogy hozza a Sanoma kattintási "elvárásait"? (Persze jó lenne ismerni, mennyire pesszimisták lesznek a becsült kattintások. Lehet, eleve úgy lesz belőve, mindig maximumra fusson ki a kampány. Semmi nem kizárt...)
Van tehát itt egy nem túl egyszerű hirdetési megoldás, néhány új kihívást hozva elsősorban az ügynökségeknek. Ezt gondolom a Sanoma is látja, így nem hagyományos módon kommunikálta ezt az egészet: egy egyszerű kvízjátékra invitálja azokat, akiknek elküldte a tájékoztatót. (Én például nem kaptam, pedig elvileg kapcsolatban vagyunk velük, és van kapcsolattartóm is... Persze érthető, nem mi költünk tízmilliókat náluk. Ez van.)
A játék nagyon egyszerű. Annyit kell tenned, hogy:
1. elolvasod az alábbi leírást
2. a feltett kérdésekre megadott válaszok közül kiválasztod a megfelelőt
3. a válaszokat e-mailben 2006. november 26.-ig visszaküldöd
A sorsolást követően a helyes megfejtők között 3 darab egyszeri 5 százalékos extra kedvezményt sorolunk ki, ami egyszer felhasználható 2007 június 30.-ig egy listaár maximum 5 000 000 Ft értékű kampány megrendelése esetén.
Továbbá minden, időben visszaküldött helyes választ értékes Sanoma ajándékokkal jutalmazzuk.
(Csak azokat a helyesírási hibákat a dátumban, azokat tudnám feledni...)
Kedves ügynökségtől olvasók, megadom én itt a válaszokat, ha megkaptátok a leírást, elég ezt elküldeni nekik:
1. kérdés: b), 2. kérdés: c), 3. kérdés: a), 4. kérdés: a), 5, kérdés: b)
Lépett hát a Sanoma a kattintás alapú árazás felé, mégha csak ilyen furcsa módon is. Aztán meglátjuk, mi lesz az első három hónap után: vajon eljön a valódi CPA CPC (kattintás alapú fizetés) kora, esetleg marad a hibrid rendszer, vagy visszatérnek a régihez?
Utolsó kommentek