Dr. Skriba Judit, a Népszabadság munkatársa kapott most szót, ő állította össze a kutatás eredményét, azaz végső soron ő formázta a számokat. És hogy ne maradjunk közhelyek nélkül: "A reklám a XX. század barlangrajza." Hurrá.
Az utóbbi évben 6 százalékkal nőtt a hazai reklámpiac (végre az első szám, de még a prezin még mindig csak a cím látszik). Az adatok mögött nagy szakértői gárda áll, nagy cégek pontos költései. Ezt nem árt tudni.
2007-ben az MRSZ szerint 187 milliárd ft-ot költöttek a cégek reklámra. Ebből 74,95 milliárd a tévé, 67,65 milliárd a sajtó (offline, persze), 19,93 milliárd közterület, 9,61 milliárd rádió, 0,85 milliárd mozi és 14,01 milliárd az internet. Ez utóbbi növekedett a legjobban, 44,43%-al (9,7-ről 14,01 milliárdra).
De ne legyünk bezárva, nézzük a világ reklámköltését (európai adatok még nincsenek). A "világ reklámtortában" az arányok hasonlóak, kicsi különbséggel a sajtó erősebb, nem a tévé. 8,1% egyébként az internet aránya (Svájc 1% és Svédország 12% a két véglet...) Vannak más apróbb eltérések is, de a hazai viszonyok kb. tükrözik a world wide-ot. Világszinten a növekedés 5,31%, ebből internet 32,42%. A folyamatos növekedést egyébként a fejlődő országok hozzák.
Iszonyú sok számot nyomnak elénk, most például arról van szó, hogy mi várható 2008-ra. Két nagy növekedési elem az Olimpia (önmagában 6% növekedést hozhat) és az USA-ban az elnökválasztást. A jósok szerint 92% valószínűséggel fog nőni az internetes költés, 8% valószínűséggel szerint stagnál.
Most pedig vissza a hazai internethez. Novák Péter, az MRSZ alelnöke (és a Kirowski ügyvezetője) elmondta, hogy a 14,01 milliárdban nincs benne a site-ok fejlesztése. A külföldi adatok alapján látható, hogy a jövőben mi várható: a jelenlegi tendenciák folytatódnak, aminek a lényege, hogy az interneten eltöltött idő nőni fog. Ezzel együtt persze szélesedik az a kör is, amit a felhasználók csinálnak az interneten.
A tavalyi év szemmel látható változása a keresőmarketing térnyerése. Évek óta létezik idehaza is, de tavaly növekedett igazán. A 14,01-ből kb. 1-1,1 milliárd Ft ment a PPC re, ami a 2006-os kb. 400 millióról lett ekkora. Idén is várhatóan duplázódik ez a terület.
Nagy Brittaniában a PPC 61%, az USA-ban 42-43% az a csúcs, ami fölé már nem is fog az arány várhatóan növekedni.
Ezzel a növekedési "jóhírrel" záródik lassan a sajtótájékoztató, még vannak kérdések, de ennél többet már nem fogunk megtudni.
Utolsó kommentek