Miközben mi arról beszélünk egyfolytában, hogy milyen mértékben nő az online piac - és kesergünk, ha valamelyik területen a növekedés elmarad a várttól -, aközben vannak vesztesei is ennek a növekedésnek. Pontosabban nem tudom, ennek-e, de az biztos, hogy a reklámszakma egyes területein nagy a visszaesés.
És itt most kicsit tágabb körbe kell nézni. Mert bár igaz, hogy az amerikai apróhirdetés piacot az internet nyírta ki, de nálunk ilyen egyértelmű hatások nincsenek. A rosszabb gazdasági kilátások, a bizonytalan helyzet elsősorban olyan kiadások csökkentését jelenti, ami sokkal inkább reprezentáció és nem annyira hirdetés.
Mert hirdetni kell. A hirdetés hozza be az új vevőt, a hirdetés adja a forgalmat. De ajándékot, reklámtárgyat, színes-szagos prospektust már nem kell feltétlenül adni (hogy a fenébe ne kéne, de ha nincs pénz, ezektől a legkönnyebb megszabadulni). Így aztán azt hallom, hogy nem mennek a reklámtárgyak, kevesebb a nyomdai megrendelés - elsősorban persze vidéken. Budapest még tartja magát, bár itt is kevesebb a munka, emiatt esnek az árak.
A külföldi trendek alapján a következő áldozat az ingyenes hirdetési lapok piaca lehet. Elsősorban nem az országos nagyok (Metro - mi is most a neve?, Szuperinfó), hanem a kispéldányszámú helyi kiadványok kerülhetnek veszélybe. Annyival több lehetőséget nyújt egy AdWords kampány, és annyival közvetlenebb a visszajelzés, hogy pár év, és a havi pár százezres hirdetési potenciállal rendelkező cégek szépen átvándorolnak az internetre.
Változik a piac tehát. Először persze a végeken, és kevesen látják, de majd amikor egy-két cég megszünésről vagy lapok leállításáról hallunk, akkor jobban fogjuk ezt érezni.
Az internet pedig eközben tovább erősíti a pozícióit.
Utolsó kommentek