Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Mesterséges Geci: Szerintem nem lenne szabad teret adni az AI által készített tartalmaknak. Mostanában fedeztem fel ... (2024.07.05. 07:34) Mesterséges intelligencia, mesterséges tartalmak - podcast
  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (597) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (234) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (11) ebusiness (109) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (213) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (120) hiba (113) hírek (37) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (63) keresőmarketing (234) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) MarketingMozzarella (5) Marketing és környezetvédelem (6) Marketing Mozzarella (7) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (7) minicrm (7) mobil (35) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (43) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1368) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) podcast (7) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (10) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) suu (3) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (85) tartalommarketing (6) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (438) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (5) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Totális reklám?

Címkék: web2

2009.05.28. csütörtök 20:40 Konrad

"Úgy gondolom, azt is megtanultam, hogy a hirdetések még nagyobb hatással vannak a tudatalattira, mint ahogy azt mi, szakmabeliek gondoljuk. Ismételten megdöbbenve hallottam, hogy a hirdetéseket csak úgy emlegetik: "azok a hülyeségek". Előbb nem értettem, de később jóleső érzéssel töltött el az a tapasztalat, hogy a hirdetések ennek ellenére beférkőznek az ember agyába s hatással vannak rájuk.

(...)

Az a fajta fogyasztó lett belőlem, amilyet mi szerettünk. Ha dohányzásra gondolsz, Starr-ra gondolj, és gyújts rá. Ha rágyújtottál egy Starr-ra, gondolj a Popszira, s hörpints le egyet. Ha lehörpintettél egyet, gondolj a Sütire, végy egy dobozzal. Ha vettél egy dobozzal, gondolj a dohányzásra, gyújts rá egy Starr-ra. És minden lépésnél áradjanak belőled azok a dicshimnuszok, amelyeket a szemeden, füleden, pórusaidon keresztül beléd vertek."

(F. Pohl, C. M. Kornbluth: A Venus-üzlet)

Hát, valahogy így képzelték el a totálisan reklám-uralta világot az ötvenes évek elején, persze az USA-ban. Zseniálisan leírja azt a fajta maximálisan fogyasztói társadalmat, amivel riogatnak a mai napig az ilyen-olyan kapitalizmus-ellenes csoportok. De eltelt ötven év, és egy ennél sokkal árnyaltabb és sokkal kevésbé szélsőséges társadalmat építettünk. A fenti könyvben leírt hibák nagy részét nem követtük el, persze cserébe elkövettünk sok másikat.

Ami alapvetően másképp alakult, az a fogyasztók viselkedése. Sokkal kevésbé birkák a vevők, mint azt a könyvben leírta a szerzőpáros, és sokkal inkább lehetőségük van a sorsuk megváltoztatására. Viszont a reklámosok a mai napig lenézik (lenézzük) a fogyasztókat, és egyfajta célcsoport-masszaként kezelik őket.

A web2 pont ezt a fajta megközelítést kezdte el felrúgni. A különféle webkettes megoldásokra épülő kommunikáció ugyanis a párbeszédről szól. Arról szól, hogy minden egyes embert partnerként kezelünk, vagyis nem egy massza egyik elemeként. Nemcsak közvéleménykutatjuk és véleményétkérdezzük, hanem bevonjuk a folyamatokba is.

Persze ez alapvető paradigmaváltás. Mert olvassuk csak újra el a fenti idézetet! A reklámos a lelke mélyén erről álmodna, nem? Vagyis egy ilyen irányított kommunikáció lenne az "ideális". Közben meg a webkettő pont nem ez.

Amikor tegnap a Média Hungary vége felé mi kerültünk sorra egy kellemes vitában, akkor pont ennek a régi és új szemléletnek az ütközését láttam. Az Origó új sales vezetője Ablonczy Ákos egy kicsit a régi szemléletet "tükrözte", én és Pollner próbáltuk az újat, Szabó Erik a Carnationtól pedig valahol a kettő között próbált egyensúlyozni: tudja, hogy kellene az új, de a realitás egyelőre a régi szemlélet.

Érdekes vita volt, kicsit visszaköszönt a Tóthmátyás Tibor idejében megismert vélemény a közösségi médiáról, de jóval árnyaltabban. Ugyanakkor még mindig erősen él az a hit, hogy a jó brand az megmarad, és elég erősek a márkák ahhoz, hogy érdekesek maradjanak a közösségek számára is.

Én azt gondolom, a márkák válsága lesz a következő nagy pofon, amit a reklám világa meg fog kapni a közeljövőben. Már most érezhető, hogy nem "üt" akkorát egy-egy termék vagy cégnév, és pont a hirdetések egyre nagyobb célzása fogja kialakítani a szűkebb körben ismert márkákat. Ahogy egyre kevesebb szőnyegbombázó reklám lesz, úgy válhat egyre kevésbé fontossá a név, és úgy válhat egyre inkább fontossá a közösség egészének vagy egy-egy tagjának a véleménye.

Mindez persze feltételezi, hogy a fogyasztó nem hülye. Csak sajnos ez nem teljesen igaz... Sok embernek egyszerűbb követni a reklámokat, mint gondolkodni, és sokkal egyszerűbb az élete, ha a márkák vezérlik. Vagyis a brandek megmaradnak, és fontosak maradnak. Lehet, nem fognak tudni mindenkit maguk alá gyűrni, lehet, egyes csoportok konkrétan reklám- és márkaellenesek lesznek, de a massza megmarad. Erodálódik, kisebb lesz, de a webkettő miatt nem fog eltűnni.

A totális reklám tehát nem fog megvalósulni, de ez nem jelenti a reklám halálát. Talán jobb is így.

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr61149721

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Once a nomad, always a nomad 2009.05.28. 22:19:07

Brand-ekrőlKonrád írt egy érdekeset reklám és brand-ek témában, amiből én a következő gondolkoztatott el: Én azt gondolom, a márkák válsága lesz a következő nagy pofon, amit a reklám világa meg fog kapni a közeljövőben. Már most érezhető, hogy nem “…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sajt · http://sajt.tumblr.com 2009.05.28. 21:46:38

A brandek eltűnésével kapcsolatban kíváncsi vagyok, hogy Talma brand-je meddig fogja bírni.

(Úgy sajnálom, hogy nem elsőzök...)

Szűcs Attila · http://twitter.com/szucs_attila 2009.05.28. 21:49:36

"Ahogy egyre kevesebb szőnyegbombázó reklám lesz, úgy válhat egyre kevésbé fontossá a név, és úgy válhat egyre inkább fontossá a közösség egészének vagy egy-egy tagjának a véleménye."

Épp a mondat első részével van a gond. Miért lenne majd egyre kevesebb szőnyegbombázó reklám? A "nagy költőknek" mindig is az lesz a fontos, hogy minél több embert érjenek el, válogatás nélkül.

Az internettel nem a kisebb reklám költések ideje jött el, hanem a kisebbek is kaptak helyet, de emellett mindig ott lesznek a nagyok, akik majd a masszát gyúrják, néha-néha változatosan

nemuccaszoc 2009.05.28. 22:03:53

Hát ennél a megfestett amerikai víziónál csak jobb lehet.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.05.28. 22:06:03

@Szűcs Attila: igazából azért lesz egyre kevesebb a szőnyegbombázás, mert nem lesz mivel bombázni. Mára a nagy tévék csak a piac 50%-át uralják, és egy bármennyire látogatott portálon sem tudsz midnenkit elérni. Egész egyszerűen nem lesznek felületek szőnyegbombázni. Persze lehet jófajta reklámmixet csinálni, de a hatékonysága kétséges. Persze lesz szőnyegbombázás, de közel sem annyi.
Az egyik legújabb FANTA ízt például már csak célzott felületeken reklámozták a bevezetéskor.

drHorváthTamás · http://drhorvathtamas.com/ 2009.05.28. 22:23:38

Szerintem sajnos a vízió szinte tökéletesen bejött. :(
Pl. ma tanúja voltam, hogy két, vélhetően minimálbérből élő asszisztensnő arról beszélgetett, hogy milyen plazmatévét fognak venni záros határidőn belül hitelre a Media Markt-ban (bocs, a plazmatévén és a Media Markt-on van a hangsúly, nem a hitelen, de a "minimálbéres magyaroknak plazmatévé HITELRE" fordulat a kedvencem. Azt hittem legalább a válságban megszűnik, de nem... :) )
Szóval a magyar átlagembernek tévé kell a Media Markt-ból, hülye műsor, sok reklámmal, hogy ne kelljen gondolkodni. Nem internet, nem utánanézés meg vásárlói vélemény, nem személyre szabott marketing.
Persze nagyon kell a web2.0, mert legalább egy réteget jobban lehet elérni-informálni, de én egyre inkább "csak" azt látom, hogy a web2.0 nem enged oltári nagy hülyeségeket szó nélkül, és ez egyre inkább így lesz, de ennyi. Mivel ez egy gondolkodást, extra figyelmet igénylő valami, marketing szempontból szerintem sem fogja leverni a tömegmédiát.

OkoskaTo:rp 2009.05.28. 22:24:45

Az, hogy a leendő vevőt most azzal akarják becserkészni, hogy ő is résztvehet valamiben, alakíthatja, beleszólhat, csupán az épp aktuális marketing hype-os bullshit. Most nem szőnyegbombázás megy, hanem helyette néhány nagyhangú fizetett blogger, akik megmondják a tutit, hogy ha a nem(?)birka fogyasztó rákeres a Gugliban, akkor kellően "autentikus" véleményt kapjon.

Biztosan van, akinek akadnak pozitív tapasztalatai, de nekem egy sem. Sokszor próbáltak már bevonni valamibe, de furcsa módon az észrevételeimből (amik pedig az ismerettségi körömben egyetértéssel találkoztak) _semmi_ sem valósult meg, ellenben a borítékolható döntéshozói ízlést kiszolgáló megmozdulásokkal.

A márka még igenis ütőképes, csak kellően profi módon kell manipulálni a tömegeket - ez persze más mód, mint ötven éve. Az Apple ebből él, semmi másból. Műszakilag kiemelkedő termékei már rég nincsenek, mint ahogy voltak húsz éve.

Szerintem meg az az igazi paradigmaváltás, hogy egyre többeknek van elegük a reklámokból, és a reklámokkal telenyomatott kereskedelmi tv-k helyett csak dvd-t és letöltött filmet néznek, a webet AdBlockkal járják, a postaládába reklámspamet betömködni igyekvő egyetemistára meg ráeresztik a kutyát.

A mai világban egy igazán profi cég a hálón nem elhelyez reklámot, hanem olyan szolgáltatásokat készít, amik a versenytársai fölé emelik. Hasonlítsuk össze mondjuk a barkácsáruházak weblapjait: Az egyiknél szumma elérhető 5 darab PDF, az épp aktuális akciós kukatöltelékek elektronikus változatával. A másik boltnál van kereső; igaz, a képek nagy része (már ahol van) clipart, és nem a konkrét terméket ábrázolja, és árak sincsenek kint. A harmadik boltnál van okos kereső, az összes termékváltozatról (pl. színről/méretről) külön kép, minden beárazva, sőt még az aktuális raktárkészlet is lekérdezhető. ... Szerinted a három közül melyikben fogom elkölteni a pénzem?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.05.28. 22:33:12

@OkoskaTo:rp: "Szerinted a három közül melyikben fogom elkölteni a pénzem?": amelyik a legolcsóbb...

WUT (törölt) 2009.05.28. 22:35:42

mindentől függetlenül, a Venus-üzlet az egy zseniális könyv, gyerekkoromban vagy 5-ször elolvastam, köszönöm, hogy eszembe juttattad Konrád. Lehet, újra elolvasom, ha megtalálom..

OkoskaTo:rp 2009.05.28. 22:38:16

@Konrad: Akkor neked nagyon olcsó az időd, és a szomszédodban van mindhárom bolt. Én ugyanis az "olcsóságba" beleszámolom azt is, ha esetleg felesleges utakat kell megtennem, mert nincsen, vagy mert drága. (Ha figyelmesen olvastál, az első két áruháznál nincs információm róla, hogy mennyiért és mit tudok megvenni.)

WUT (törölt) 2009.05.28. 22:55:51

amúgy, amit te írsz, a "márkák válsága", az szerintem inkább csak a nagy világmárkák válsága lesz. de "kicsiben" ugyanaz fog tovább-menni, mint eddig.. tehát nem lesznek ennyire "totálisak" a márkák, hanem mindenkinek csak azok a márkák fognak státusz-szimbólumként funkcionálni, amiket az a referencia-csoport használ, akikhez ő tartozik / tartozni szeretne, akiket "követ" a fogyasztási szokásaival.

a legjobb példa erre, a fiatalok, tizenévesek különböző szubkultúrái: a fiatal célcsoport már régen nem egységes, nem lehet őket egységesen megcélozni egy "pop-kulturális" márkával, üzenettel, mert sok kicsi, differenciált csoportra oszlanak, mindegyik kis csoportnak megvan a saját kis "pop-kultúrája", amin belül viszont nagyon is szigorú feltételei vannak a csoporthoz tartozásnak, milyen zenét hallgatsz, milyen márkájú ruhákban jársz, milyen honlapokat látogatsz, milyen szórakozóhelyekre, milyen fesztiválokra jársz stb.

szerintem a Venus-üzlet világa lényegében már rég meg is valósult, csak sokkal differenciáltabban, mint ahogyan azt Frederick Pohl-ék elképzelték. nagyon is fogyasztói társadalomban élünk, nagyon is követjük a fogyasztási mintákat, de kisebb csoportokra oszlunk, és a csoporthoz tartozásunkat, valamint a "tömegtől", a többiektől való különbözőségünket a fogyasztási mintáinkkal fejezzük ki.

amiben talán tévedtek: a reklám-ipar egyáltalán nem olyan mindenható, és annyira nem szervezetten, összeesküvés-szerűen irányítja a dolgokat, hanem alakítja valamennyire, és a dolgok maguktól is alakulnak valamennyire, meg sok minden más is befolyásolja a dolgok alakulását, pl. a web2.0, de a webkettő csak egy illúziója kb. annak, hogy a fogyasztó beleszólhat a dolgokba. ha azt, hogy jobban ki tudják figyelni, és személyre szabottan tudják bombázni, beleszólásnak vesszük, akkor beleszólhat.

a lényeg egyszerűen az, hogy szegmentálódik minden.

nick: 2009.05.28. 23:21:05

bocs, de ez hülyeség

...attól persze véletlenül még bejöet, csak nem valószínű

amúgy ha nem jön be, mi lesz?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.05.28. 23:26:17

@nick:: márhogy szerinted hülyeség, nem? :)

Blogmester 2009.05.28. 23:37:41

Ehhez egy idevágó idézet egy másik klasszikustól.

A sztori éppen ott tart, hogy az USA elnöke, Mark Breland szeretne élethalál kérdésben szólni a néphez, de ez nem is olyan egyszerű már...

http://i44.tinypic.com/x52pgg.jpg

Arthur C. Clarke: The Trigger

Kopiás Attila Steve 2009.05.29. 01:06:17

Osztom okoska véleményét. A legolcsóbbat fogom megvenni - azok közül, ahol elegendő hiteles információt érek el ahhoz, hogy átlépje a küszöböt.

Nálam ez a prioritási lista:
1) elegendő objektív és szubjektív információ a neten a termékről, enélkül tök mindegy mit tud, hiszen nem tudok róla
2a) megfelelő funkcionalitásbeli paraméterek
2b) ár
3) egyéb jellemzők, mint a bolt nyitva tartása stb.
A reklám nem szerepel benne. Némi tudatosságom van velük kapcsolatban, de az inkább arra irányul, hogy ha valami termék tényleg jó és fontos számomra, akkor azt ne utáljam csak mert az agresszív reklámjait megutáltam. Pozitívan fizikailag lehetetlen, hogy befolyásoljon a reklám, exmarketingesként azért elég pontosan tudom, mennyire irreleváns a termék minőségéhez képest.

Sőt. Minden termék, reklám egyben életstílust, életszemléletet is el akar adni, csatolt része a terméknek. A reklámok 99%-a pedig nyíltan azt kommunikálja, hogy ő olyan embereknek ajánlja a terméket, akik óriásplakátok és fizetett híresemberes szlogenek alapján döntenek. Ok, vettem az üzenetet, akkor ti nagyon nem azt szeretnétek, hogy én vegyem meg ezt a jelek szerint.

Persze, nem vagyok egy tömegcélcsoport, tizenéve a weben élve, angolul beszélve elég sok információt érhetek el, ami sajnos még nem áll rendelkezésére az ország tízmilliós lakosságának. De alakulnak a trendek, egyre többen szerzik meg ezt a minimális tudást. Számukra pedig konkrét, hiteles és problémákat is tartalmazó információ a fő paraméter.

Én őszintén szólva abban bízom, hogy az alulról jövő tartalomipar erősödésével a termelői mentalitás is elkezd átalakulni. Nem minden terméket mindenkinek akarnak majd eladni a cégek, hiszen ez a bővülő mennyiségű információ miatt lehetetlen lesz. Hanem elkezd eltolódni a marketing kicsit az őszinteség irányába. Abba az irányba, amikor ki lehet mondani, hogy ezt a terméket kinek nem ajánljuk. Hogy milyen célra használva mik a hátrányai. Mert lássuk be, egyre nagyobb az a réteg, aki erre érzékeny. Nekem pl - bár épp nem engedhetem meg anyagilag - egyre nagyobb szükségem lenne egy érintőképernyős-qwertybillentyűs okostelefontra. A szűk listából elsőként azok esnek ki, amikről nem kapok konkrét infót, hogy kinek nem éri meg. Azok jönnek csak szóba, ahol elérhető, hogy ez elsősorban komoly-üzletemberes vagy yuppie-s vagy gazdagtinédzseres igényeket akar kielégíteni. És inkább veszek (vennék) egy olyat, amiről tudom, hogy 80%-ban felel meg az igényeimnek, mint valamit, amiről semmi negatívat nem hallok sehonnan, ergó gőzöm sincs róla...

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2009.05.29. 06:18:44

Az, hogy hányok a "sales vezető" szótól, az baj?
Amúgy a reklámvilág kb. 90%-át babonának tartom, de biztos csak tudat felett..

Amby · http://amby.hu 2009.05.29. 07:24:50

Szerintem a mostani nagy márkák válsága nem egyenlő a márka válságával.

A globalizációnak/web2nek köszönhetően egyre több impulzus éri az embereket, ami már rég túlhaladt a feldolgozható mennyiségen.
Túl sok változás és túl sok információ esetén az emberi reakció éppen ellentétes a bevonással - kivonul a döntési folyamatból és hitre támaszkodik.

A "Something to fall in love with", azaz a szerethető és hiteles márkának sokkal nagyobb lesz a szerepe (ld. Apple) mint a bevonásnak (ld. Nokia).

metalhammer 2009.05.29. 08:44:23

Magyarországon a piac szereplôinek elôször azt kellene tisztázni, hogy mi a brand. Az általad vázolt probléma leginkább a kereskedelmi televíziók sales osztályán alakult ki. Para a digitális televíziózástól (gyakorlatilag nincs tv reklám) -ezért lobbizták ki azt, hogy dm, e-dm csak a célszemály beleegyezésével küldhetô. Amerikában ezt már lejátszották, a tv reklám háttérbe szorult, felértékelôdött a print és a köztér, web, web2 folyamatosan nô, erôteljesen megjelent az utca adottságait kihasználó amnient média, folyamatosan erôsödik a btl. A klasszikus Atl a multé!

bak-ponyva · http://bakponyva.hu 2009.05.29. 09:04:00

"én és Pollner"

LOL :)

Apróság ugyan, de az ilyen apróságokból sok van.

Szerintem igenis sokat számít egy márkanév. Pl. a vegyiparban (mosópor, takarítószer, fogkrém ... stb.), a nagy cégek milliókat költenek (nem forintban) innovációra, valóban igyekeznek jobbá és használhatóbbá tenni egy-egy terméket. Még kis gyárak, akik csak egy recept alapján név viszik piacra a terméket sokszor sok-sok évvel le vannak maradva a nagy márkák mögött.
Egy Ari.. mosópor egyszerűen jobb, mint egy egy noname. Nem baxxa szét a ruhát, és szerencsés esetben nem csak a port viszi ki a szennyesből.
Egy Chi... burgonyaszirom finomabb, mint egy noname. Nem azért mert belém lett nevelve, hogy márpedig ez az etalon, ez a finom, hanem mert minőségibb alapanyagból és korszerűbb technikával készítik.
... stb.

GrenAbla 2009.05.29. 09:06:40

@OkoskaTo:rp: mélységesen egyetértek.

Bambano 2009.05.29. 09:08:08

Egy alapvető gond van ezzel a poszttal: web2 nem létezik. Az egy bullshit bingóba való kifejezés, amit marketingesek találtak ki a webre, mert éppen nem volt jobb dolguk.

bak-ponyva · http://bakponyva.hu 2009.05.29. 09:08:46

@Yooha: kell a reklám, hogy TUDD milyen termékek vannak, és a boltba már bizonyos fokú előismerettel érkezzél. Persze ami túlzás, az túlzás. És nem kell bedőlni mindennek. Nincs olyan, hogy intelligens mosópor. De EZT érted meg, így fogalmazva, nem pedig szakzsargonnal.

bak-ponyva · http://bakponyva.hu 2009.05.29. 09:12:01

@OkoskaTo:rp: ehhez hozzátenném, hogy hányok azoktól akik 3Ft-tal olcsóbb zsemléért - ez még érthetőbb mondjuk a fajlagos kts miatt, de a 10Ft-tal olcsóbb 6kg-os mosópor miatt utaznak egy fél napot... LOL

Vincent Malloy 2009.05.29. 09:30:38

Konrad:
Szerintem nem a márkák kerülnek válságba, hanem a márkázott termékek. Túl sokáig hitte túl sok marketinges hogy márkát épít, holott csak azonosítókat aggatott a termékeire amik pusztán arra voltak jók, hogy felismerhetővé váljanak a polcon. Most válik el az ocsú a tiszta búzától és ez így van rendjén.
A kedvenc példám a teljesen beteg marketinges gondolkodásmódra márka és fogyasztói hűség témában az ún. lojalitáskampány. Mint a neve is mutatja, tényleg azt gondolják hogy lojalitást építenek a promókkal, holott simán megvesztegetik az alkalmi fogyasztókat - hiszen épp a valódi lojalitás hiánya miatt kell valamit pluszban adniuk nekik.
Whatever. Lényegét tekintve nem változik semmi (pl hogy mitől működnek a valódi márkák), amit az bizonyít legjobban, hogy Bernbach megállapításai ma is teljes mértékben állnak.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.05.29. 10:04:15

@Konrad: nagyon tetszik ez a poszt, és az előttem kommentezők is jó dolgokat vetnek fel, néha pont látszólagos ellentmondással. Épp most olvastam ki Seth Godin: Hab a tortillán c. könyvét, ahol épp ezt a kérdést feszegeti ő is, miszerint jön az új marketing, ahol már nem a gyártók diktálják, hogy mit is kell gondolnunk a márkáikról.
Én azt gondolom, hogy a web ereje igenis létezik, nyilván nem mindenki számára. Ők meg fognak maradni a Mónika Show reklámszünetében lenyomott reklámok mellett. A problémát inkább abban látom, hogy a multis marketingeseknek az a megközelítés, hogy a fogyasztóval igenis lehet beszélgetni a neten, az elképzelhetetlen. Számos multis márkáról írtam már le a blogunkon azt, hogy pl. megfájdult tőle a hasam, átvertek stb, de még soha meg nem kerestek azzal, hogy bocs, kedves blogger, meg akarunk téged venni kilóra, és írj már jót a termékünkről. A webstatisztikából pedig látom, hogy rákeresnek a márkanevekre és a véleményekre.
A probléma nagyobbik része ott van, hogy a márkatermékek nem sokkal jobbak, mint a noname termékek. Nem megbízhatóbbak (lásd Nestlé és melamin botrány). Akkor? A márkák nemcsak a reklámozás és web miatt fognak bajba kerülni, hanem amiatt is, ahogy a saját márkás, jó minőségű termékek jönnek fel. Semmi sem fogja indokolni az árkülönbséget, ráadásul a vevő nem fog utazni a vásárlás miatt, hanem megveszi a sarki diszkontban az alapvető élelmiszert, mosószert, stb. A multis marketingesek pedig nagyon jól tudják, hogy hol is van a termékeik gyenge pontja.
Egy másik tény pedig az - és ha jól figyeltem, előttem ezt senki nem kommentezte - a márkaismertség valójában csak a marketingesek, sales-esek és cégvezetők fejében létezik. Multis marketinges múltamban álldogáltam a hipermarket polcai előtt, és figyeltem a vevőket. Levették a polcról a márkámat azzal a felkiáltással, hogy "ezt reklámozzák!", és nálam jobban senki sem tudta, hogy hány hónapja hirdet a konkurens, míg mi egy fillért nem költöttünk évek óta!
Szóval a dolog nem annyira fekete-fehér, mint azt sokszor gondoljuk. És persze azt se felejtsük el, hogy hamarosan saját fizetéséből gazdálkodó lesz az a fogyasztó, aki Magyarországon már beleszületett a reklámokba. Mi még elhittük, hogy az OMO tisztábbra mos. És úgy szocializálódtunk, hogy ami le van értékelve, az már lejárt vagy sérült. Egy más generáció fog nemsokára nagymértékben fogyasztani.

adManiac · http://admaniac.blog.hu 2009.05.29. 10:36:03

nagyon jó a poszt, de nem gondolom, hogy amennyiben szükséges, akkor lehetetlen lesz elérni nagy tömegeket... maximum átalakul a kommunikációs stratégia és a médiamix...a nagy márkák nem fognak eltűnni, csak azok az ügynökségek, akik nem képesek váltani és elérni azokat a számokat, melyeket megbízójuk elvár tőlük

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.05.29. 15:07:27

@adManiac: egyrészt meg kell védenem az ügynökségeket, mert ültem megrendelői oldalon, másrészt támadnom kell őket, épp ugyanezért.:))) Az ügynökség, még ha tisztában is van az új trendekkel, nagyon nehezen tudja keresztülverni az újszerű dolgokat a gyáva vezetőségen. A multis helytartók nem mernek belenyúlni kockázatos reklámba. Ők kivárják, amíg egy jobb országba helyezik őket. A megrendelői oldalt pedig végeredményben az eladások érdeklik, amik általában a fasorban sincsenek a reklámozással. Csináltam egy pár termékbevezetést multiknál, nagy büdzsével, szép tévés megjelenéssel, de multis praxisomban egyetlen egy olyan reklámkampányt láttam, ami valóban szólt. Egy merész, humoros, szájbarágós üzenet nélküli dán filmet vett át a magyar leányvállalat. Az összes többi maszatolás volt, és nem látszott az értékesítési adatokon, masszírozhattuk azt akárhonnan, mert elhiheted, megpróbáltuk.:)) Bizonyítani kellett, hogy a középszerű reklámüzenet sok millióval megtámogatva milyen hatékony volt, különben a helytartót egy rosszabb országba deportálták volna.:))
De ez már egy másik poszt témája lehetne, miszerint a médiamix az csak egy dolog, az üzenet meg egy másik.


süti beállítások módosítása