kérdésem van, sose értettem, magyarázzátok meg: miért jo az, hogy kiírja: 700ft a listaár, és nem annyiért adja? mert van kedvezmény. hogy én jol érezzem magam, hogy kaptam kedvezményt? mert hogy a lámát megetetik a kedvezménnyel, de aki ezzel foglalkozik, azt is? vagy hogy? mondja hogy pl 300 ft, oszt' adja annyiért. vagy nem? vagy hátha talál balekot, aki a drágábbat elviszi?
Egy komment az előző bejegyzésemnél
Amikor valaki először szembesül azzal a kedvezményrendszerrel, ami az online világban van, akkor szinte mindig felteszi a fenti kérdést. De tényleg, milyen kedvezményekről is van szó? Miért van ez, és jó-e ez így?
Nézzük a kedvezményeket, összeszedtem, mi a hivatalos verzió:
Vannak mindenkinek járó kedvezmények, ezek közül a legismertebb a mennyiségi kedvezmény. Ez akkor jár, hogy egyszerre nagyobb értékben rendel valaki, vagy ha sok alkalommal rendel kisebb összegben. Adható azonnal (ennyivel olcsóbb a hirdetés), vagy valamilyen elszámolási periódusban bónuszként (amikor a hirdetési hely tulajdonosa visszafizet valamekkora összeget). Sőt, adható kombináltan is, például 10%-al olcsóbb, de ha eléri a cég az x millió költést, akkor a korábbiból is "visszajár".
A másik mindenkinek járó kedvezmény az első hirdetői kedvezmény, ennek a mértéke 5% szokott lenni. Már ha van. Mostanában inkább nincs... Ez akkor jár, ha az adott cég első alkalommal hirdet valahol.
Van aztán a csak ügynökségnek járó ügynökségi kedvezmény. Ezt értelemszerűen csak ügynökségek kapják (elvileg), és mértéke szinte minden esetben 15%.
Végül van egy olyan kedvezmény, amiról nem illik beszélni: ez a bónusz. Ezt is általában ügynökségek kapják, de már nem jár automatikusan (vagyis nem kap bárki), és leginkább utólagos visszafizetés, a forgalom arányában. Ennek mértéke khm, izé, szóval nem akarok összeveszni mindenkivel, na.
Nem írtam a mennyiségi kedvezmény mértékéről. Ez jellemzően 5%-nál indul, az elvi maximum 40% (ennél többet nem nagyon láttam médiaajánlatban, bár elképzelhető), de a gyakorlati maximum ennél sokkal több is lehet (persze szélsőséges, extrém esetben).
A mennyiségi kedvezmény a nagyok "csodafegyvere". Akin átmegy egy évben több százmillió forint hirdetési pénz, az megteheti, hogy csak akkor hirdet egy adott portálon, ha az ad kellő kedvezményt. És viszont: a nagy hirdetésifelület-tulajdonosok csak akkor adnak nagy kedvezményt, ha az ügynökség (vagy hirdető) garantál valamekkora éves forgalmat.
Még egy fontos dolog: az egymásra épülő kedvezmények. Ha kapunk 15% ügynökségit, 20% mennyiségit és mondjuk 5% új hirdetőit, akkor ezeket nem összeadjuk, hanem egymás után számoljuk. Vagyis előbb az ügynökségivel, aztán a mennyiségivel, végül az új hirdetőivel csökkentjük az összeget. Matematikus számtan hardcore-ban:
listaár x (100-ügynökségi kedvezmény százaléka)/100 x (100-mennyiségi kedvezmény százaléka)/100 x (100-egyéb kedvezmény százaléka)/100
Jelen esetben ha a listaár 100.000,- Ft nettó:
100.000 x (100-15)/100 x (100-20)/100 x (100-5)/100 = 100.000 x 0,85 x 0,8 x 0,95 = 64.600
Vagyis 64.600 Ft a net-net ár. Ennyit kell kifizetni a hirdetésért.
És igen, az olyan nagyon elterjedt 40+15% kedvezmény valóban azt jelenti, hogy a hirdető csak a felét (51%-át) kapja meg a listaárnak!
Oké, de miért jó ez? És vajon adnak-e el listaáron hirdetést?
Jellemzően nem adnak el listaáron hirdetést, vagy legalábbis csak nagyon kis összegért. Szinte mindenki alkudni próbál. De ha egy direkt hirdető megy oda, akkor könnyen lehet, csak mennyiségi kedvezményt kap! Persze hirdetésihely-tulajdonosa válogatja. Vannak nagyon szigorúak, és vannak sokkal megengedőbbek is.
Az ügynökségek egyik fontos ütőkártyája az, hogy nagy kedvezményeket tudnak elérni. Ez végülis érthető, hiszen ezért a nagy kedvezményért cserébe elég sok pénzt is visz egy-egy helyre. Aztán ebből a nagy kedvezményből sokat át is enged a hirdetőnek. Van, hogy az egészet, és felszámol pl. külön kampánykezelési díjat. (No meg megmaradhat neki a bónusz is, ha és amennyiben jár neki...)
Tehát ennek az egésznek az a lényege, hogy piacot csinált az ügynökségeknek és lehetőséget adott a hirdetők "jutalmazásának" is. Nem beszélve arról: ha eleve arra számítunk, hogy a hirdetési bevételnek csak kb. a fele landol végül nálunk, sokkal bátrabban adunk kedvezményt, hogy valóban nálunk költse el a hirdető a pénzét, nem?
No és akkor zárszóként álljon itt az, hogy van egy nagy (meghatározó) szereplője a hazai piacnak, amelyik nem ad kedvezményt. Semmilyet.
Ez pedig a Google.
Utolsó kommentek