Igazi elméleti kérdés így elsőre: vajon mennyit ér egy darab kis link, amit felrakok a haveromnak az oldalamra? Mi az értéke?
Mondhatnánk, hogy a linknek önmagában semmi, a kattintás számít, és ebből valamit ki lehet számítani - de kattintást ad absurdum 4 Ft-ért is lehet venni, míg van, aki ennek több mint százszorosát is elkéri. Tehát még a kattintás ára se egzakt.
A linkek ráadásul kattintás nélkül is hoznak eredményt, erre épül ugye a keresőoptimalizálás esetén a linképítés.
De miért vetem fel ezt a hülyeséget akkor? Miért akarok én megválaszolhatatlan kérdésekre választ adni? Két ok miatt, és egyik sem elméleti.
Ahogy egyre jobban terjed az a mém, hogy a közösségi hálózatok lesznek az új élet új színterei (értsd: egyesek szerint az a jövő, hogy majd csak itt lehet felhasználót fogni), úgy válik ez egyre érdekesebb kérdéssé. Vajon ha én a Twitteren megosztok egy linket (van kb. 700 követőm) az ér-e annyit, mintha ugyanezt a linket Szeged volt polgármestere osztja meg, akinek van 10 követője jelenleg? Hiszen Bartha sokkal ismertebb nálam, épp csak ezen a közösségi téren még kezdő... De akkor kit kell meggyőzni: egy ismert embert, akit kevesen követnek, vagy egy kevésbé ismertet, akit sokan? Mi a nyerő megoldás?
Erre elsőre egyszerű a válasz: ha látogatottság kell, akkor engem. Nade ha nem ez a fontos, hanem a politikai súly mutatása? Akkor Bartha mennyivel több ilyen hozzáadott értéket jelent? Hiszen adott esetben elmondhatja a linkre mutató oldal tulajdonosa, hogy engem egy volt polgármester is linkel! Ez bizonyos közösségekben extra értéket jelent.
Na és akkor ebből már le tudom vezetni a másik okot, amiért a kérdést felvetettem. Jön ugyanis tavasszal a parlamenti választások. Ennek ugye elég szigorú az elszámolása elvileg, tehát meg kell mondani pl. ki mennyi pénzzel támogatta a kampányt. Vagy nem pénzzel, hanem valami mással.
Például linkkel. És akkor itt a kérdés: a támogatók által adott linknek mi az értéke? Fel lehet-e ezt tüntetni? Fel kell-e ezt tüntetni?
Jelenleg persze nem, mert a szabályokat csinálók hülyék az internethez, és még hülyébbek az internetes reklámokhoz. De ez pár év múlva már talán nem elméleti kérdés lesz. És a fentiek alapján nagyon nem mindegy, honnan és hány link mutat ránk...
Utolsó kommentek