Amennyire fontossá válik, hogy minden forintot hasznosan költsünk el az interneten, annyira kap egyre nagyobb hangsúlyt a mérés. Mindennek a mérése, de persze legfőképpen a hatékonyság mérése: mennyire működik jól a kampány.
A Vatera Vera kampány kapcsán nálam és más blogokon is visszatérő kérdés volt, hogy honnan lehet tudni, sikeres volt-e a kampány? Vajon valaha meg fogjuk tudni, hogy hány forinttal nőtt a Vatera forgalma? És mennyivel nőtt volna a kampány nélkül? Meg fogjuk tudni, mennyien regisztráltak a kampány miatt? És mi lett volna, ha nincs a kampány?
Persze az ilyen "lehetett volna" kérdésekre nincs válasz, és az is talán természetes lehet az üzleti gondolkodást ismerők számára, hogy soha a büdös életben nem kapunk valódi és publikus számokat. Szerintem ez nem is baj.
Egy kampány sikeressége ugyanis adott esetben nem szükségszerűen üzleti siker. Pontosabban fogalmazva: nem szükségszerűen azonnali üzleti siker.
Egy kampány sikeressége ugyanis attól függ, hogy a kampány elején kitűzött célok mennyiben teljesülnek. Mondok is pár lehetséges célt:
- minél nagyobb forgalmat generálni (na, ilyenkor természetesen a pénz az úr)
- a nagyobb haszonkulcsú termékekből többet eladni (ugye, ez kicsit más, mint az előző)
- sok új regisztrált felhasználó (és akkor itt nincs szó pénzről...)
- minél több látogató (itt viszont meg kell határozni, ki a látogató: pl. az, aki legalább két oldalt megnézett)
- sokan beszéljenek rólunk (na, ezt aztán jó nehéz mérni, ezért a "sokan" megfogalmazást érdemes pontosítani, számszerűsíteni)
Persze a fentieket folyamatosan kell mérni, nemcsak egy-egy kampány végén. Pont az a fantasztikus az interneten, hogy van lehetőség menet közben módosítani. Vagyis megtehetjük azt, hogy ha egy eszköz nem hozza az elvárt hatást, akkor leállítsuk, és mást válasszunk.
Egy összetett kampányban viszont a mérést nehezítheti az, ha egyben látjuk csak az adatokat. Ha például fut bannerünk 3-4 felületen, akkor nem mindegy, hogy melyik hogy teljesít. Ugyanaz a banner képes az egyik oldalon teljesíteni a célt, míg egy másik oldalon siralmasan működik. Vagyis a méréskor el kell különítenünk az eszközökön belül a felületeket is!
A legtöbben a Google Analytics-et használjuk mérésre, ami bár nem tökéletes, de az esetek 98 százalékában "elég jó" eszköz. De ha ész nélkül szabadítunk az oldalunkra egy kampányt, akkor bizony ölég nehéz lesz kibányászni az adatokból, hogy mik is a forgalom forrásai, mi hogyan teljesített.
Ennek orvoslására van az a lehetőség, hogy megfelelő módon paraméterezhetjük a weboldalunkra mutató linkjeinket. Megadhatjuk benne, honnan jön a látogató, milyen eszközt használva stb. Ráadásul a Google a te barátod, vagyis van segítség is ehhez, az Analytics Súgójában létezik egy URL készítő eszköz.
Persze időben kell gondolkozni: a kampány elején, az indulás előtt már fel kell paraméterezni az URL-t, hogy lássuk is az eredményt. És ha ezt végrehajtjuk, akkor már valóban mérhetünk hatékonyságot, és az eredmények alapján módosíthatjuk is a kampányunkat, akár menet közben is.
Utolsó kommentek