Van egy érdekes államvizsga tétel az Edutus-on, szinte várom, hátha kihúzza valaki (és néha ki is szokták). Íme:
Adjon példákat arra, hogy a hálózati gazdaság megváltoztatja a teret, az időt; a piacot (a versenyt, az együttműködést); az életmódot, a kultúrát, a társadalmat és a jogszabályokat!
Mindig érdekes megfigyelni, hogy a vizsgázó hogyan küzd meg ezzel. Persze, ez egy komplex kérdés, így van lehetősége szabadon asszociálni, de nem tudom, ki mennyire gondol bele, hogy ez a változás, illetve ezek a változások mennyire a mindennapok részét képezik. Itt és most történik a fejlődés, és az online világban ez bizony nagyon kézzelfogható. Alig néhány év alatt változnak meg a dolgok. Konferencián hangzott el, hogy az a fejlődés, ami az internetnek kellett 2000-től 2010-ig, hogy a teljes mainstream része legyen, a mobilos világban sokkal rövidebb idő alatt fog megtörténni. Becslések szerint 3 év alatt, én azt hiszem, lesz ez négy is, míg hozzánk elér, de nem több. És ebben már benne vagyunk!
Lehetőség ez és kihívás is: nem lehet stabil dolgokban gondolkozni, olyan stratégiákat kell felállítani, amik képesek rugalmasak lenni. De ezek így nagy szavak, kicsit lefordítom a mindennapokra:
- Ne tervezzünk úgy weblapot, ha most vágunk bele, hogy ne gondolnánk a mobilos megjelenésekre. Akkor sem, ha szent meggyőződésünk, a célcsoportunk nem használ mobil webet. Nem kell több egy évnél, és könnyen meglepődhetünk!
- Ne csak abból induljunk ki, hogy a többség most mit csinál. A trendeket figyeljük a saját területünkön, az újításokat, azokat, amelyekben van valami plusz és felmutat növekedést.
- Ne építsük csak egy platformra az online terveinket, főleg akkor ne, ha azt a platformot nem mi felügyeljük: ne csak a Facebookra vagy ne csak a Googlre kelljen támaszkodnunk, az elmúlt évek is megmutatták, hogy lehetnek a szolgáltatásokban olyan változások, amik alapjaiban érinthetik az üzletünket.
A változás jó és fontos, de figyeljünk rá, ne mi legyünk a vesztesek. A vizsgázók ezt nem szokták említeni, de azt hiszem, nekünk, akik valódi cégeket vezetünk, akik valódi cégeknek tanácsadunk, erre figyelnünk kell!
Utolsó kommentek