Ma két dolog egyértelműen kiderült az idei Evolution konferencián. Az egyik, hogy az állam már olyan mértékben avatkozik bele a marketing-reklám szakmába, hogy kikerülhetetlen szereplő, a másik, hogy nincs semmi komolyan vett ellensúlya. Nincs ebben sok újdonság, de ezt ennyire egyértelműen nem lehetett eddig megmutatni.
Ma volt a tavalyi reklámtorta, vagyis a reklámköltési adatok bemutatása, amiről például itt lehet bővebben olvasni. Egy dolgot emelnék ki:
Urbán Zsolt kiemelte, hogy az éves reklámköltést soha ilyen mértékben nem befolyásolta még az állami költések kiugró növekedése, amely 35 százalékos volt 2013-hoz képest. Az állami költések ilyen nagymértékű emelkedése egyértelműen mutatja, hogy az állam bízik a reklám erejében, hisz a reklám hatékonyságában” - mondta.
Vagyis ömlik a propaganda, és ez a médiában mint bevétel csapódott le tavaly. Nőtt amúgy a tévé és a digitális reklámköltés, és persze a nagy vesztes továbbra is a sajtó. Mondjuk ezt csak a sajtó maga nem akarja észrevenni, ma is meghallgathattuk, hogy a nagy médiakiadó nagy vezetője mennyire nagy jövőt jósól a sajtónak. Lelke rajta, csak nehogy így járjon:
De persze az állam nem a pénz berakásával, hanem a pénz lenyúlásával pacskolt bele a langymeleg szakmai mocsárba, hiszen a reklámadó az igazi és kikerülhetetlen szereplő, több beszélgetésnek is a témája. Ugye az online költés esetében a tavalyi éves reklámpénzek 48 százaléka vándorolt külföldi zsebbe, így végül is itt csak a piac másik fele és a szerencsétlen hirdetők fizethetnek, de az igazi gond a bizonytalanság: direkt mára időzítette a vásárhelyi politikai potentát a számtant, ami szerint a reggel még 3-5 százalékos általános reklámadó délutánra 8-10 százalék lett. Aztán majd véletlenül csuklik a jegyző a főfocista megbeszélésén, és mindenkit a felső sávba sorol, ha csúnyán nézünk...
Jól láthatóan a szakmának erre semmilyen hatása nincs. Nulla. Azt hiszem, a szakmai szervezetek bezárhatnak, vagy legalábbis ideiglenesen becsukhatják a boltot. Mert minek egy olyan szervezet, amit nem vesz komolyan senki? És most nekünk itt ma több ilyen is van. Hiszen jól láthatóan a kormány tojik a szakma (szakmák, amúgy) fejére, és azt tesz, amit az excell tábla elbír és Merkel megenged, így aztán egy olyan izgalmas programra, mint a szakmai szervezetek beszélgetése, már nem is érdemes beülni - és ez így is történt... Pedig tök jó beszélgetés lehetett.
Csak éppen semmi súlya nincs. A reklámszakma most megkapta a kiszolgáló szerepet: úgy fütyülünk, ahogy odafönt hadonásznak a karmesterpálcával, és saját dugánkba dőlünk, ha éppen mi alólunk húznak ki egy fél iparágat.
2015-re ott tartunk, hogy a franc se tudja mi lesz. Mert nem tudjuk, mennyi adót kell majd fizetni, nem tudjuk, az év végére kik maradnak talpon, és nem tudjuk, most akkor lesz-e növekedés, vagy az állam máshogy fogja elégetni az adófizetői pénzeket. Az Evolution konferencián így csak a szakmai előadások voltak relevánsak. De azok legalább tényleg jók voltak.
Utolsó kommentek