Számos olyan termék, szolgáltatás van, ami bár hasznos, de nehéz megérteni, nehéz elmagyarázni, miért is jó. Nem kell nagyon nagy dolgokra gondolni, egy-egy új biztosítás, egy-egy új technológiai eszköz, de akár marketing szolgáltatás is lehet ilyen. Ezekben az esetekben tehát nem az a probléma az eladásnál, hogy esetleg nagy a konkurencia vagy magas az ár, hanem az, hogy nem lehet azonnal elmagyarázni, mi is ennek az értelme.
Ilyen esetekben kell "megdolgozni" a piacot, vagyis megtanítani az embereknek, miért is érdekes az, amit csinálni. Tehát edukálni kell. Azt hiszem, ez idáig nem újdonság senkinek, az viszont már nagy kérdés, hogyan is edukáljunk?
Az edukációnak ugyanis két nagy problémája van: lassú és drága. És egy ráadás gond: nehéz mérni az eredményességét, következően a lassúságból. Vagyis elkezdünk valamit csinálni, és bízunk benne, hogy nem megy nagyon félre, lesz pozitív hatás.
Másfél éve van piacon a Pontolo.hu, és azóta próbáljuk különböző módszerekkel eladni a szolgáltatást. Hamar rájöttünk, hogy edukáció nélkül ez nem fog menni, de rögtön jöttek is a kérdések: mit tegyünk, hogyan érjük el a potenciális vevőinket? Mi fog segíteni, mi fogja az eladást fellendíteni?
Az alap dolgokat persze csináljuk: van blog, járunk előadásokat tartani, de valahogy ez kevés. Működnek, de nem elég. Ezért próbálkoztunk ingyen hónappal, teszt időszakkal, hátha. De ezek sem hoztak átütő sikert. Közben megy az idő, az ügyfél akvizíció lassú és költséges... Ilyenkor váltani kell. Nekünk a váltás szeptember 1-el jött el, egy augusztus végi brainstorming eredményeképpen, és a lényege az lett, hogy váltunk. Váltunk, átállunk a fizetős modellről freemiumra. A szolgáltatás teljes értékű alap szintje ingyenes lett, és csak plusz dolgokért kérünk pénzt.
A célunk ezzel az, hogy letörjük azt a fajta bizalmatlanságot, amit egy fizetős szolgáltatás iránt alapból éreznek a cégek. És a másik célunk az, hogy legyen lehetőség megtanulni egy hűségrendszert, felépíteni egy olyan marketinget, ami ennek is a része. És ha beválik, még mindig lehet továbblépni, és elérni azokat a plusz dolgokat, amik akkor már érdekesek lehetnek.
Persze ez sem olcsó, az ingyenes szolgáltatásnak is vannak költségei. De reméljük, ez fog segíteni.
Ez tehát egy megoldás, de választhattunk volna mást is. Például PR cikkek megjelentetését a megfelelő, célcsoport által látogatott helyeken. Vagy kiadványok készítését, white paper-ök, kis tanfolyamok formájában. És igen, ezek is lesznek majd, hiszen ezek is segítenek.
Ez tehát mind lehetséges eszköz ahhoz, hogy a piacon ne csak megismerjenek, hanem megértsenek. És elérjük azt, hogy igény támadjon a szolgáltatásunk, termékünk iránt. Mert ez lenne a végső cél.
Utolsó kommentek