Bő fél éve történt, hogy különböző technikai okok miatt felraktam mindkét általam használt böngészőre az Adblock Plus reklámblokkolót. Elég régóta érlelődött ez bennem, de mindig visszatartott, hogy hiszen nekem is ez a munkám, reklámokat szervezek az ügyfeleinknek, én is tehetek arról, ami megjelenik.
De mégis, egyszerűen elérte azt a szintet a zavarás - konkrétan olyan mértékben és módon lassította a munkámat a rengeteg reklám -, hogy én is beálltam a sorba: nincsenek nálam sem reklámok. Ez persze adott is egy új látásmódot számomra. Először is: egy olyan nagyobb hazai weboldal van, amelyik szól, hogy reklámblokkolót használok, és kéri, ne tegyem. Ez az oldal az Időkép. Respect, próbaképpen vissza is kapcsoltam náluk. Teszem hozzá, náluk is voltak bajaim a reklámokkal, de legalább nem úsztak be elém, nem "mozgatták meg" olvasás közben az oldalt.
Másodszor: nem attól jó egy reklám, hogy csillog-villog, hogy látványos, hogy naaaaaagy helyet foglal. Attól jó egy reklám, ha áttöri a blokkolót. És ez nem sok cégnek sikerült. Ebből a szempontból a Facebook az, ami a legnagyobb "lyuk" a blokádon: hiszen ott a tartalom egyenrangú része a reklám. Hirdetőként ezt jó tudni, felhasználóként már nem annyira jó megélni. De persze a Facebook reklámok legalább sokkal kevésbé zavaróak.
Harmadszor: semmit nem vesz el a netezés élményéből a reklámblokkoló. Ez pedig lényegében azt jelenti, hogy olvasóként a reklámok semmit nem adnak hozzá a tartalomhoz. Nem hiányzik. Igen, az hiányozna, ha a tartalomszolgáltatók a reklám hiánya miatt bezárnának, de ez már egy tök másik (igaz, ehhez kapcsolódó) probléma. Amire tehát most gondolok: sem nem voltak annyira szépek, sem nem voltak annyira hasznosak azok a reklámok, amiket kikapcsoltam, hogy úgy érezzem, rosszul döntöttem.
Negyedszer: tényleg gyorsabb lett a netezés.
Alapvetően tehát a hirdetésblokkoló egy olyan plusz szolgáltatás, ami sokat ad a felhasználónak és sokat elvesz a tartalomszolgáltatótól. Ezzel pedig az a nagy baj, hogy nem egyensúlyi a helyzet, és megboríthatja a fennálló status quo-t: ingyen tartalmat kapunk reklámokkal. Egyre többen léptek és lépnek is emiatt. Nem a Wired az első, de nem is az utolsó, aki vagy azt kéri, engedjük a reklámok megjelenését, vagy fizessünk heti 1 dollárt a reklámmentes változatért. Ez az irány lesz az szerintem, amit előbb-utóbb a hazai oldalaknak is érdemes lesz követni.
De akik ebben a történetben könnyen hoppon maradhatnak, azok a hirdetők. Főleg, ha egyre többen fizetnének a reklámmentes változatért. Oké, ez itthon egyelőre nehezen képzelhető el, de ez nem jelenti azt, hogy ne következzen be. És itt nem a tömeggel van baj, hanem a minőséggel. Mert gondolj bele: pont azok lehetnek a legjobb vevők, akik tudnak és akarnak is fizetni a reklámmentes környezetért... Vagyis visszautalnék a második pontra: attól lesz jó egy reklám, ha áttöri a reklámblokkolókat, ha úgy érezzük, szükségünk van rá. Ez utópia lenne? Nem hiszem. Sok oldalt nézünk direkt a hirdetések miatt, gondoljunk csak az apróhirdetési oldalakra vagy az ár-összehasonlítókra. Nem, nem lehetetlen a reklámokat úgy tálalni, hogy azok ne a letiltást váltsák ki.
Miközben tehát mindenki programozott vásárlásról beszél, meg arról, milyen fontos a mobil, én most ezt érzem aktuális kihívásnak: a reklámblokkolók blokkolását. Végső soron nem nagy ügy. Csak kicsit kreatívabbnak kell lennünk.
Utolsó kommentek