A marketing egyrészt jófajta iparos munka. Másrészt művészet. Egyrészt feladatok precíz végrehajtása. Másrészt kreativitás. Egyrészt eszközök használata. Másrészt a mindig valami új kitalálása. A marketing a céged motorja, de egyben egy kiadási tétel is.
Olyan nincs, hogy a marketing ingyen lenne: vagy a pénzeddel, vagy az időddel fizetsz. Persze az a jellemző, hogy mindkettővel. Tanácsadóként megtanultam: a te céged marketingjéről te tudod a legtöbbet, csak sokszor te se vagy tisztában a tudásoddal.
Hogyan mondjam el neked, hogy csak akkor lesz jó a marketinged, ha te is beleraksz eleget? Hogyan mondjam el neked, hogy attól, hogy te nem hiszel az emailben vagy a Facebookban, azok még pénzt hozhatnak neked? Hogyan mondjam el, hogy vállalkozóként a marketing neked a segítőd és nem a mumusod?
Sok kérdést kapunk, néhányból ajánlatkérés és ügyfél lesz, mások csak lépnek tovább. A legtöbb kérdés mindig a pénz körül forog. Mi mennyibe fog kerülni? Miért annyi és nem kevesebb? És mi lesz az egész eredménye?
A marketing nem egy automata, ahol az egyik oldalon ha bedobod a pénzt, akkor majd a másik oldalon azonnal ki fog potyogni az eredmény. Persze, előbb-utóbb ez lesz az eredmény, de addig van mit dolgozni. És nem, nem fogom tudni megmondani az elején, hogy ez mennyi idő is lesz pontosan. Mert van olyan típusú cég, ahol a termék vagy a szolgáltatás olyan, hogy gyorsan elindul a pénz termelés. Más esetben hónapok kellenek, amíg a piac rádeszmél, amíg a megrendelők megjelennek.
Azt mondják, két féle terméked lehet: az egyik kell az embereknek, az alapvető szükségleteket elégíti ki, a másik pedig inkább egyfajta jutalom: meg lehet élni nélküle, de azért jó az, ha meg tudjuk venni. Ha a terméked az első kategóriába tartozik, akkor van rá kereslet, és "mindössze" annyi a dolgod, hogy jobb ár-érték arányú legyél, mint más, és nyert ügyed van. Ha a terméked a második kategóriás, akkor bizony keresletet kell építeni: sok esetben edukálni kell a piacot. Ez pedig akár hónapokig is tarthat.
A marketing költségeket sem egyszerű előre megbecsülni. De azt meg tudom mondani, mennyi lesz várhatóan ezzel a munkám. Készítünk Facebook bejegyzéseket ügyfeleinken - ez elég pontosan megmondható, mennyibe kerül. Futtatunk hirdetéseket ügyfeleinknek - itt már a költéstől, a kampány összetettségétől is függ, mennyibe fog ez kerülni. Csinálunk sok mást is, amit előre nehéz megbecsülni. Éppen ezért fontos, hogy valódi partneri kapcsolataink legyenek az ügyfelekkel.
Aztán persze hetek, sokszor inkább hónapok alatt beáll egy rend, már ismerjük egymást, és jól tudunk együtt dolgozni: jönnek az eredmények, mi is megismerjük a céget, a piacot.
Akik megkeresnek bennünket, azokat vagy az indulás érdekli, vagy a már meglévő folyamataik átvétele, javítása. Mindkét fajta munkát szeretjük, és mindkét irányba vannak tapasztalataink. Ezek alapján bátran állítom: nincs két egyforma cég. Sőt, annyira különbözőek a cégek, hogy néha ugyanazon a területen dolgozó cégeknél is azt látjuk: ami az egyiknél hatalmas siker, az a másiknál csúfos bukás.
El kell mondjam, hogy ez a normális, ez a természetes. Mi tanácsadó ügynökségként ezért nem váltunk valamely terület specialistájává. Vagy másképp fogalmazva: az a specialitásunk, hogy tudunk rendszerben gondolkozni. Tőlem nem azt fogod elsősorban hallani, milyen a jó Google hirdetés vagy Facebook bejegyzés, hanem azt: a te célodhoz milyen hirdetésre és milyen bejegyzésre is volna szükség.
A marketing akkor működik, ha gondolkodsz. Csak akkor.
Utolsó kommentek