Kézenfekvő lenne, hogy ezzel a címmel vírusmarketingről írok, de nem az fog történni. Bár nem szándékoztam a blogon foglalkozni az aktuális koronavírus járvánnyal, de több ok miatt mégis úgy döntöttem, érdemes kicsit marketinges szemmel is körbejárni.
Alapvetően három nagy témaköre van a járványnak, ami marketinges szemmel érdekes:
- mi történik, ha érinti az üzletem a járvány?
- mi történik, ha a járvánnyal kapcsolatos termékkel foglalkozom?
- mit tanulhatunk a járvány és a pánik terjedéséből?
Az üzletem és a járvány
A jelenlegi járvány terjedésének a módja miatt sokan félnek attól, hogy nagyobb tömegbe menjenek. Így a legtöbb olyan rendezvény, ahol sokan vannak, veszélyben lehet: nem mennek el résztvevők. Ez lehet képzés, konferencia, de akár sportesemény vagy edzés is. Ha a tevékenységed ebbe a körbe tartozik, akkor biztosan lépéseket kell tenned.
Lehetséges lépés az, ha az eseményed elmarad. Erre már több példát látok, nagyon sok és nagyon sokféle esemény maradt és marad el a koronavírus miatt. Ilyen esetben érdemes egyértelműen kommunikálni, mi az elmaradás oka: a járvány veszély miatt történik. Mivel nincs kihirdetve semmilyen hivatalos vészhelyzet vagy járvány, így jelenleg ez olyan lépés, amiért semmilyen kártérítést nem kapsz, és a már befizetett jegyeket, kiállítói díjakat vissza kell fizetned.
Lehetséges lépés az is, ha az eseményt megtartod. Fontos tudni: nem vagy köteles - a korábban megadotthoz képest szigorúbban - visszafizetni a jegyárat vagy előleget, ha valaki mégsem megy el. Mindaddig így lesz, amíg nem lesz hivatalosan bejelentve, hogy járvány miatt tilos részt venni tömegrendezvényeken. Ugyanakkor üzletileg érdemes ezt a kérdést kezelni, pl. a már befizetett díjakat későbbi eseménybe beszámítani, vagy akár visszafizetni. Ez feléd a bizalmat fogja növelni.
Szintén a helyzet kezelése, ha teszel azért lépéseket, hogy a fertőzésveszély csökkenjen. Ennek a plusz díját nem fogják neked megtéríteni, de növeli a bizalmat, így akár azt is segítheti, hogy érdeklődés hiányában ne kelljen lemondani a rendezvényt. Ilyen lépések lehetnek a kézfertőtlenítők elhelyezése, a közösségi terek méretének a növelése stb.
Az üzleti működést akkor is érinti a járvány, ha olyan termékeket forgalmazol, amelyek könnyen azonosíthatóan járványveszélyes helyről származnak. Ilyen esetben kár lenne titkolni azt, hogy honnan érkezik a termék, de nem is kell kiemelten kommunikálni. De lépéseket kell tenni - ilyen lehet pl. a beérkező termékek fertőtlenítése - és ezt kommunikálni is kell. Szintén termékkel kapcsolatos probléma lehet, ha nem tud egy beszállítód szállítani. Ilyen esetekben azért lehet hasznos elmondani a hiány okát, hogy kiderüljön, nem könnyen kezelhető, rajtad kívülálló ok áll a háttérben - ezzel a feléd meglévő bizalmat próbálod megtartani.
Végül az is lehetséges következmény, hogy az üzleted/szolgáltatásod nem kell. Ez a helyzet az utazás, szállás területén: sokkal kisebb az érdeklődés, akár nulla is lehet. És ez érinti a kiszolgáló cégeket is. Pl. egy síelés elmaradása nemcsak a lefoglalt utazást és szállást érinti, hanem a kölcsönzést is. Ha ilyen területen vagy érintett, akkor elsősorban a károk enyhítésére kell figyelned. Kedvezményekkel kínálni a szolgáltatást (pl. olcsóbb szobaárak), a fertőzésveszély elkerülésére tett lépések kommunikálása, és persze adott esetben a tevékenység ideiglenes felfüggesztése is lehet a válasz.
Most kell nagyon a termékem!
Elsőre nagyon szerencsés helyzetben lévőnek érezheted magad, ha olyan terméked van, amelyre szükségük van a járvány miatt az embereknek. Legyen szó pl. szájmaszkról, kézfertőtlenítőről vagy lélegeztetőgépről, egészen biztos, hogy most van vevőd.
Amire figyelned kell:
Ne adj ki rosszabb minőségű árut, szolgáltatást! Meg fogják venni, de kialakul egy rossz vélemény, ami a járvány elmúltával is megmarad - és a régebbi vevők is elmaradnak.
Csak akkor emelj árat, ha indokolt - vagyis drágulnak az erőforrások, az ellátási lánc stb. Az indokolatlan árdrágítás miatt veszíthetsz hosszabb távon vevőket.
Készülj fel arra, hogy a járvány elmúltával a szokásos szint alá eshet a kereslet, hiszen sokan "betáraztak" a termékedből.
Végül: használd ki, hogy lett sok új vevőd! A terméked viszi a neved és a híred, ha az pozitív, akkor később növelheted is a forgalmad az új vevőkön keresztül. Építs adatbázist, ha lehet, de ne kezdj el azonnal nyomulni, várd meg, míg a járvány elmúlik, és csak azt követően kezdj feléjük - nem tolakodó módon - reklámozni.
Itt a járvány, itt a pánik!
Érdemes megnézni, mi terjed és miért. A járvány járja a maga útját, miközben a pánik sokkal nagyobb lendülettel terjed, és egyelőre nagyobb kárt is okoz mifelénk, mint maga a betegség. Az emberek mindaddig mindent elhisznek, amíg nincs korrekt és egyértelmű tájékoztatás. Egy álhír, egy áljavaslat órák alatt el tud érni több százezer embert, míg annak cáfolata alig terjed, sőt, sokan kétségbe is vonják.
Miért van ez? Mi az az ok, amiért a hülyeséget könnyebben elhisszük? Jellemzően az információk tálalása. Egy olyan korrekt javaslat, ami arról szól, mit kell tenned, alapvetően unalmas. Nem látványos, nem "bulváros". Hivatalos, tankönyv ízű. Ezzel szemben az álhírek, álinformációk érdekesek, érzelmesek, jellemzően megdöbbentők és "húsba vágnak". Sokkal több ember figyelmét felkeltik.
Tudjuk, hogy járvány van, várjuk a híreket, várjuk a megoldásokat, így nagyon nyitottak vagyunk a témára. Közben félünk is, naná, hiszen a hírek elsősorban a halottakról szólnak, de az is csak egy szám. Nem tudjuk, kik és miért haltak meg, hány évesen, milyen szövődményben, milyen egyéb betegségük volt. Azt sem tudjuk, más okból hányan szoktak meghalni. Így nem tudjuk összehasonlítani, mit jelent a 100 beteg, az 5 halott - így ez növeli a félelmünket, és könnyen, nagyon könnyen meggondolatlan lépésekbe hajszol minket. Ezért osztunk meg minden hülyeséget, ezért hisszük el az álhíreket és ezért terjesztjük is azokat.
Tanuljunk ebből a helyzetből! Könnyen kerülhet a cégünk, a termékünk, a szolgáltatásunk hasonló helyzetbe, ha nem vagyunk kellően alaposak, nem mondunk el mindent időben az ügyfeleknek, érdeklődőknek. Ha felkapnak valami álhírt rólunk, akkor az azonnal elkezd terjedni, és nem lehet megállítani. Rosszabb, mint a vírus, mert nem kell hozzá személyes kapcsolat... Mit tudunk tenni? Amint kiderül, hogy "helyzet" van, azonnal el kell kezdeni aktívan kommunikálni. A kérdéseket, véleményeket kell figyelni, és azokra kell tudni válaszokat adni. Olyanokat, amik nem a nagyobb bizonytalanság felé visznek.
Egy ilyen járvány esetében az álhírek terjedése szinte elkerülhetetlen. Szerencsére az üzleti világban ez nem így van: van lehetőségünk időben lépni. De legyen erre előre tervünk, olyan, amit ilyenkor elővehetünk. Legyen ez a kommunikációs tanulsága a jelenlegi helyzetnek.
Utolsó kommentek