Néha kifejezetten tanácstalan tud lenni az ember. Amikor egy kampány minden mutatója kiváló, éppen csak nem vásárolnak, akkor nagyon nehéz rájönni, mi lehet a baj. Mert pont azok az elemzések, amik segítenének, azok nem érnek sokat.
Egy jól futó webáruháznál persze, amikor naponta tucatjával jönnek a megrendelések, lehet látni, mi mennyire jól működik. Lehet tesztelni, ki lehet próbálni különböző szövegeket, célzásokat, beállításokat. Vannak megrendelések, van mihez hasonlítani a tesztelés közben a változások eredményeit.
De egy induló, vagy nagyon alacsony forgalmú webshopnál a kérdés nem az, hogy egy beállítás után mennyivel lesz több vagy kevesebb megrendelés, hanem a kérdés az, hogy lesz-e megrendelés. A napi egy-kettő megrendelés se sok, de amikor hetente van egy-kettő, akkor szinte lehetetlen jól elemezni a helyzetet. Ilyenkor próbálkozni lehet, és szerencsésnek kell lenni.
Egyszerűen előfordul, hogy olyan kicsi a volumen, hogy kénytelenek vagyunk más mutatókat nézni. Látogatószám, visszafordulási arány, megnézett lapok száma, oldalon eltöltött idő. De ha ezek rendben vannak, akkor vajon mi a probléma? Akkor vajon hol akad el a kampány?
Élhetünk a gyanúval, hogy az embereknek nem kellenek ezek a termékek? Vagy túl magas az ára a kínálatnak? Esetleg valami más a baj? És ha már ezeket is kizártuk valahogy?
Idén belefutottunk olyan esetbe is, hogy elindult egy webáruház, elkezdett nőni a megrendelésszám, majd októberben hirtelen befagyott a piac, és azóta csönd van, alig rendelnek. Ilyenkor vajon mi történt? Ami eddig jó volt, az most miért nem jó?
Az a nehéz ezekben a kérdésekben, hogy nincs általános jó válasz. Korábbi tapasztalatok alapján igyekszünk újabb és újabb ötleteket kipróbálni, kreatívokat cserélünk vagy növeljük a párhuzamosan futókat, célcsoportokat változtatunk, kisebb szegmenseket hozunk létre és így tovább. Keressük az okot, és úgy teszünk, mint a bizonytalan házastárs: mindig magunkban keressük a hibát.
Mert az nem válasz a tulajdonos felé, hogy bocsi, a piacnak nem kellesz most, mert - és akkor itt jön valami magyarázat, amit lehet, mi se hiszünk el.
Szóval, jó válasz nincs. Próbálkozás, újratervezés, konkurenciavizsgálat, a potenciális vevők vizsgálata viszont annál inkább. És bízunk abban, időben megtaláljuk a megoldást, az ügyfelünk sem adja fel, amíg a tanulási folyamat tart. És akkor eljutunk oda, hogy már nem a forgalom beindítása, hanem annak a finomhangolása következik.
De az már egy másik történet.
Utolsó kommentek