A tegnapi napom részben azzal telt, hogy látogatottsági, forgalmi adatokat elemeztem. Az egyik ügyfelünknél nagyon visszaesett a konverzió, lényegében a felére, sőt, az alá estek a kampányok, és úgy általában a weboldal teljesítménye is.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ugyanannyi pénzből kevesebb forgalom érkezik, vagyis lényegében megduplázódott egy lead ára. Az igazi baj amúgy nem is a drágább lead, hanem az, hogy nem látjuk tisztán az okokat.
Ezért kellett nekem statisztikákat nézni, belemenni minél jobban az eredmények elemzésébe. Az online marketinges munkának talán ez a legvacakabb része: amikor ki kell találnunk, mi változott. Vajon egy konkurencia lépett a színre? Az emberek éppen most mást akarnak, nem kell nekik az, amit kínálunk? Vagy rosszak a kampányaink?
Valójában a válasz nagyon ritkán olyan, amely pontosan meg tudja mondani az okokat. Lényegében az szokott kiderülni, hogy több hatás együttes eredménye az, amit látunk. Ha egyáltalán sikerül rájönni, mi is történt az elmúlt hetekben.
Azt például tudjuk, hogy visszaesett a kiskereskedelmi forgalom a karantént követő nyitási időszakban. Azt is tudjuk, hogy kevés pénzük van az embereknek, így pl. kevesebbet fognak nyaralni. De ez vajon a célcsoportunkat is érinti?
Vagy az történt, hogy az egyik konkurens cég egy más értékesítési csatonán mozdult rá a piacunkra? Erre is vannak jelek. Vagy a hirdetési rendszer okos funkciói nem elég okosak? Mert azt is látjuk, hogy amint elkezdünk a konkrét konverzióra optimalizálni, tovább romlanak az eredmények.
Találgatunk, hipotéziseket állítunk, aztán megkeressük az elérhető adatokból, hogy ezek igazak-e. Segít ebben a Google Analytics, a Search Console, a Google Trends, a hirdetési rendszerek, és az elmúlt évek tapasztalata. De ez csak az első lépés. A második lépés az lesz, amikor kitaláljuk: mit kezdjünk ezzel a helyzettel. Hogyan lesznek az eredmények újra "normálisak"?
Utolsó kommentek