Nem vagyok focirajongó, nem nézek meccseket. De a labdarúgás több, mint az a sport, ami a pályán történik, így nem kerülhetem el, én is foglalkozok vele. Számomra a foci nagy tanulsága, hogy az elérni kívánt fogyasztók szokásai a fontosak, nem az én véleményem. Ezt korábban is többször elmondtam: soha nem szabad magunkból kiindulni.
De a foci az emberek nagy részének fontos, az életük része. Nem az eredmény, hanem az összetartozás. Hiába eredménytelen a kedvenc csapatunk, nem az fogja meghatározni, szeretjük-e, és ez azért fontos, mert nem az fogja meghatározni azt sem, hogy milyen módon lehet szerepe a kommunikációban.
Ha egy csapatnak eredménytől függetlenül nagy rajongótábora van, akkor bizony bátran használhatjuk a kommunikációnkban a csapatot, annak tagjait, vagy az ahhoz kapcsolódó eseményeket. Az a fontos, hogy érdekelje ez azokat az embereket, akiket el akarok érni.
Természetesen egy ügynökségnél az nem okozhat problémát, ha van olyan ott dolgozó, aki nem szereti, és így nem is ismeri a focit. A kollégák közt mindig lesz olyan, aki viszont képben van. Nem beszélve arról, hogy maga a jelenség, mondjuk egy nemzetközi eseménysorozat, el sem kerülhető, ömlik minden csatornából.
De egy probléma azért van azzal, ha nem szeretem a focit: sokkal körültekintőbben kell terveznem. Bele kell építenem ezt a fajta plusz információt a tervekbe, ha szükséges. De ez nem lehetetlen küldetés, sőt, az alapos tervezés része a makrogazdaság, a makrokörnyezet megismerése. Erről írtam most az Onlinemarketing Klubban, a stratégiai tervezés következő részében. A cikk elsősorban a PESTEL elemzésről szól, melynek a részei:
- Politikai tényezők (Political)
- Gazdasági tényezők (Economic)
- Társadalmi tényezők (Social)
- Technológiai tényezők (Technolgical)
- Környezeti tényezők (Environmental)
- Jogi tényezők (Legal)
És ezek közt bizony ott van a társadalmi tényező, aminek a része a foci szeretete is. Nem baj tehát, ha a tervezéssel foglalkozó ember nem olyan, mint a célcsoport - hiszen ez szinte mindig így van -, de körültekintően kell terveznie, és gondolnia kell minél több dologra.
A focira is.
Utolsó kommentek