Sokszor látom, hogy egy-egy kisvállalkozás, egyéni vállalkozó zseniális reklámot csinál. Olyat, ami kis költségű, hatékony, eléri a célcsoportját és a célját. Olyat, amit örülnék, ha mi csináltunk volna.
Éppen ezért szeretek ezeknek a kampányoknak a "mélyére" nézni, vagyis megnézni, mitől lett ez ilyen jó. Vajon egy marketing zsenivel van dolgunk, aki amúgy vállalkozó? Vagy csak a véletlen segített? Esetleg valaki "súgott" neki?
Aztán majdnem mindig kiderül, hogy nem, ennél sokkal egyszerűbb a helyzet. Az, aki a reklámot összerakta, része a célcsoportnak: pontosan tudja, őt mi fogná meg, pontosan tudja, mivel lehetne saját maát meggyőzni. Vagyis a hirdetést saját magának készítette. Persze ez önmagában nem lesz elég, kell hozzá még kreativitás, és persze olyan alap tudás, amit fel tud használni. Nem árt, ha tud fogalmazni, szövegeket írni, ért kicsit a grafikához. De ha ezek megvannak...
Ugyanakkor azt is látom, hogy az ilyen tehetségek addig működnek, amíg fenn áll az alaphelyzet, vagyis mélyen ismeri a célcsoportot. És ez egyben a növekedés korlátja is lehet: nem fog tudni kitörni ebből, és vissza-vissza tér a jól kitalált megoldásokhoz.
Ez a tudás ugyanis csak nagyon korlátozottan konvertálható. Tanulhatunk belőle, sok információt szerezhetünk arról a területről, de ennek a megismétlésére már nem szükségszerűen lesz lehetőségünk. Mert a fenti eset, vagyis amikor a csillagok ilyen szerencsésen állnak, feltételezi az alapállást: aki csinálja, az saját magának is az ügyfele.
De mindez így jó, és nekünk, marketingeseknek is hasznos. Sokat, nagyon sokat lehet tanulni egy-egy reklámból, kommunikációból, értékesítési folyamatból. És mindaddig nincs is ezzel semmi baj, amíg azt nem gondolja a megalkotója, hogy ő akkor mostantól marketinges lett. Mert ettől önmagában nem lesz az. De egy jó lehetőség arra, hogy elinduljon, és azzá váljon. Azt ugyanis már látja, mennyire hatékony tud lenni a jó kommunikáció.
Utolsó kommentek