Van egy előadásom, ami arról szól, milyen online reklámeszközöket használnak a kisvállalatok idehaza. Ezt az előadást pár éve készítettem, és azóta sincs nagy változás, mindössze a Facebook neve lett Meta.
Mert a hazai kisvállalkozások online marketing szentháromsága a Google, Meta és e-mail trió. Ha kereső, akkor értelemszerűen Google, legyen szó hirdetéstől vagy optimalizálásról. Ha mérés, akkor ismét Google, az Analytics egyfajta szabvány lett. Ha térkép, akkor Google Maps illetve Google Cégem. Ha közösségi média, akkor elsősorban Facebook, másodsorban Instagram és YouTube. Ha lesz változás, akkor az itt fog történni, részben a TikTok iszonyú gyors növekedése miatt, részben a LinkedIn lassú felértékelődése miatt (ami viszont nem biztos, hogy jelentős változást hoz). Ha pedig viszonylag olcsó vevő illetve ügyfél elérés, akkor e-mail marketing: hírlevelezés, esetleg eDM.
Ennyire egyszerű az a világ, amiben a kisvállalkozások, és a legtöbb közepes vállalkozás mozog. Ezek hatékony eszközök, nagyon sok dologra jók, és ha meghozza az eredményt, nem is nagyon lépnek ki belőle. Mert bár lehetne, de részben az ismeret hiánya miatt, részben azért, mert minden új dolog költségeket növelhet, miközben az eredmény eleinte bizonytalan, nem is nagyon keresnek mást.
Az, hogy ez így mennyire egészséges, mennyire jó, nehéz megítélni. A vállalkozások szempontjából mindenképpen előnyös, hogy viszonylag kevés platformot kell megismerni, nem kell túl sok irányba figyelni, tehát egyszerűbb a kommunikáció. Ugyanakkor elég nagy a kitettség: ha valamiért az egyik platformról kiesik a cég (pl. tiltás miatt), akkor nincs gyors megoldás, és főleg nincs tudás arra, hogy pótolják a kiesést.
A hazai reklámszakmának kis túlzással mindegy: a kevesebb eszköz elvileg nekik is segítség, gyakorlatilag lehetőség van arra, hogy egy-egy platform szakértőivé váljanak.
A hazai tartalomszolgáltatóknak rossz ez az egész, a bevételek ugye nem hozzájuk futnak be, és csak a Google-nek van arra megoldása, hogy a reklámpénz egy részét visszajuttassák a hazai piacra. A Meta nemhogy nem csinál ilyen programot, de az elmúlt években mintha direkt szívatná a tartalomszolgáltatókat: egyre kisebbek az organikus elérések, így egyre nehezebb forgalmat terelni a külső weboldalakra.
A fentiek egy olyan képet festenek, mintha elég lenne csak ebben a körben mozogni, és mintha nem is lenne más lehetőség. Ez viszont nincs így, és azt hiszem nem is lesz soha így. Minden cégnél meg kell nézni, milyen más lehetőség van még. Lehet, kell a LinkedIn, lehet, a Pinterest-en is aktívnak kell lenni. Az is lehet, egy-egy tartalomszolgáltatóval kell megállapodni, vagy éppen saját tartalmakat kell gyártani. Számos lehetőség van kitörni ebből a szentháromságból, és általában érdemes is. Igaz, ehhez nem lesz elég a rutin tudás.
Utolsó kommentek