Más se jár a fejünkben (nekünk, marketingeseknek), mint az, hogy kitaláljuk, mi jár a fejedben. Mi az, ami alapján döntést hozol, mi az, ami alapján választasz, mi motivál, mi késztet döntésre. Az ideális marketinges igazából az lenne, aki képes olvasni a gondolatokban és az érzelmekben. (Sőt, az lenne a legjobb, ha olyan lenne, mint az Asimov által írt Alapítvány Öszvére: képes lenne befolyásolni mások érzelmeit.)
Amikor a Google Analytics eredményeit nézegetem, az értékesítési eredményekben próbálok rendszert találni, megpróbálom megérteni, miért működik egy kampány és miért nem működik egy másik, akkor mindig ezt teszem igazából: megpróbálom kideríteni, miért döntenek úgy a vevők, ahogy. Például ha azt látom, hogy március első felében alacsonyabb a megrendelői kedv, és azt látom, ez így volt tavaly is, akkor próbálom megérteni, ez vajon miért van. Miért ez a szezonalitás? Mi a visszaesés oka? És vajon a hónap második fele idén is olyan lesz, mint a tavalyi: sokkal erősebb? Két nap után úgy tűnik, igen. De miért? Mi mozgatja a vevőket?
Számos kutatás van arra nézve, mitől függ az, hogy a vevők hogyan döntenek. Mi az, ami meggyőzi, megmozdítja őket. De ezek a kutatások általánosak, ezt mindig valahogy értelmezni kell az adott kampányra, termékre, cégre. Az a jó, ha sok adatból tudunk dolgozni: minél nagyobb a forgalom, minél nagyobb az elköltött összeg, annál több adatunk van, és sok adatból már lehet következtetéseket levonni. A napi 3-4 konverzió még nagyon kevés. Napi 10-15 konverzióval már el lehet kezdeni trendeket nézni, de az az ideális, ha ennél is több van.
És persze azt is figyeljük, mi változik a világban. Egy napos hétvége így tavasszal egyértelmű forgalomcsökkenést hoz, miközben egy esős hétvége növelheti a forgalmat. Ha a szomszédban háború van, akkor az megfontoltabbá teheti az embereket, békében a forgalom is kiszámíthatóbb. És így tovább, sok tényezőre érdemes figyelni.
De minden oda mutat vissza, hogy tudjuk, lássuk, mi jár általában a vevők fejében. Mert akkor annak megfelelően tudunk reklámot készíteni, az alapján tudjuk megszólítani őket. És igazából ezért kell ez nekünk: így tudjuk elérni, hogy nálunk költsék a pénzüket.
Utolsó kommentek