Itt ülök a Web 2.2 Symposiumon, és végre van internet. Mert eddig nem volt... De már a hivatalos blogon is van valami jele a konferenciának, és talán fog történni valami értékes is.
Mert eddig nem történt. Volt egy szereptévesztett megnyitó (Szupermentől, aki állítólag nem szereti, ha így hívják), volt egy reklámprezi a Sanomától ("mostmár dinamikus és nem statikus oldalakat fejlesztünk" - anyám!), volt egy fejlesztő által elmormolt előadás az Indextől, és most végre van valami vitaszerű, a vállalati blogolásról. Ez már érdekes, csupa ismerős az asztalnál, ha elhangzik valami új, szólok.
Nagy cégek, intézmények bloggerei, multis-bloggerek: a blog mint vírusmarketing - Bögel György (CEU), Hamvas Bálint (MEC Interaction), Máth András (Ringier), Szeszlér Vera (Arcus Interactive Group) - Moderátor: Román Balázs (Kreatív Magazin)
11.40 - Bülbül alias Máth András elmondta, volt egyezteté a blogja indulása előtt főnökeivel - de nem vállalati blog, hanem személyes. Ezt tudtuk, de jó azért hallani. És nincs tabu téma, az önmérséklet számít.
11.41 - Szeszlér Vera a Mirai (Arcus) blogot jegyzi, mint kommunikációs menedzser. Ő ír sajtóközleményeket is, és persze a blog azért más - sokkal inkább témafelvető. Vera személyes közegnek érzi a blogoszférát - milyen igaz!
Kicsit iskolás ez így egyelőre, Balázs kérdez, megszólíott válaszol - és most Bögel úr (a kevés klasszikus öltönyösök egyike a pályán).
11.44 - Bögel: nem KFKI alkalmazott, és pénzt sem kért és nem is kap a blogért. Nincs direkt üzenet jellege sem, a KFKI nem kér és nem tilt. Aki olvassa, tudja, hogy ez így is van - igaz, BGY témái általánosak. Nem politizál napi szinten, nem árt a vállalat jó hírnevének (pl. nem kommentálta a T csoport felvásárlását) - de most lényeg.
"Vállalati blog nem létezik." - Van PR blog, van hobbi blog (etikai kódexel a háttérben) stb. de nem egységes ez, mint itt a konferencia résztvevői sem egységesek. "Nagyon tarka világ."
11.47 Hamvas Bálinthoz kérdés: mi az alapötlet? Miért, hogyan indult a blog?
Tudatos döntés volt az indulás, külső PR eszköze - mondja Bálint. Nincsenek feltételek, saját etikai normák vannak.
11.49 Elhangzott a "Fantaboy - Vadmálnablog", ami igazából Vadmálna boy és őneki a blogja lenne. De mind1. Balázs kérdése: ki csinálja a blogot?
Máth: attól függ, mi a blog célja. Milyen igaza van! Annak kell beszélni, aki érdekeset tud mondani. Releváns legyen stb. Tehát az írónak értenie kell a területét és érdekesnek kell lennie.
11.52 - Ki tud partner lenni blogírásban? Vera lett megszólítva. "Volt olyan cég, akinek kell. (...) Blogger nélkül nincs blog. (...) Ha ilyen nincs a vállalatnál, akkor nem érdemes."
Egyébként promóciós blogot írtak, de nem szoktak vállalati blogot írni, és nem is javasolnák, hogy külsős írja.
11.55 - A promóciós blg mennyire ügynökségi feladat? Ja, és állítólag utánnanézett Balázs a Vadmálna blognak, és kevés volt a komment. Pedig nincs igaza. Nem volt komment. Nem volt megengedve...
Bálint nem szereti az ilyen promó blogokat, mert pont a lényeget veszti el.
András: mi a cél? Miért csinálnak ilyet? Ha erre tudsz válaszolni, akkor OK. Pl. reklámkerülési alternatíva.
Vera véleménye elveszett egy wifi szakadás miatt, de valami olyasmit mondott, hogy ha a blog felvállalja, hogy promóciós, akkor lehet jó.
BGY: nem tud jó hazai blogot, de neki tetszik a Dell blogja, mert nem PR szagú.
12.01 Mennyi időt vesz el a blogolás?
Máth András: egy anyag 15-20 perc megírni, e nem ez a sok, hanem a döntés előtte.
Vera: hallom amit mond, de nem értem, mit akar. De aztán: a lényeg a folyamatos figyelem. Figyeli a többi szakmai blogot, többet olvas blogokat, több forrást olvas.
12.04 Viszonylag kevés olvasottság. Mennyi az esély a "széles tömegkre"? Milyennek kell lenni megjelenésben, tartalomban, ami sok olvasót generál?
BGY: kevés van az én blogomon. De egy 70 éves Nóbel díjas közgazdász blogján sincs több, tehát ez annyira nem gond. A tartalom miatt eleve kevés embert érdekel.
Bálint: van amire semmi, másra meg ugranak... Legutóbbi ilyen a Sanomás baki volt.
MA: Nem szoktak hozzászólni, de a médiapiaci elemzésemet, amit itt raktam föl, több ezren olvasták. Ennyi elég. Nem több tízezres közösséget kell elérni. A véleményformálás a fontos.
Vera: "tegnap óta van nálunk komment, így erre nem tudok mit mondani."
12.08 Hogyan fog alakulni? Milyen irányba fog menni a vállalati blogolás?
MA: Íráskészség nem kiválasztási szempont a pozíciókra. Nem ilyen jellegű embereket keresnek vezetőknek. De idővel egyre több "irodalmilag képzett" kerül vezető pozícióba, ez segíthet a fejlődésben.
BGY: mérsékelt növekedést várok, nem fogja elérni a nyugati arányokat. Szerinte rohamosan romlik az íráskészség. A hitelesség füg a helyesírástól. Egyre kevesebben tudnak alany-állítmányt egyeztetni... PR-es ízű blogok elindítását várom. De nem jósolok nagy jövőt.
SZV: Tény, nem tud minenki írni. De a blog személyes fejlődést is szolgálhat. Ahogy nő az interaktív kommunikáció szerepe, úgy lesz egyre több.
Hát ennyi. Mot kicsit el is fáradtam. Ha lesz még érdekes, szólok.
Ja, kérdések... Azok nem voltak.
Ebédszerűség volt... Megvolt.
Most 13.30, és egy jólöltözött úr beszél Microsofttól. Ádám és Évától kezdi, és ez is reklám - a notebookján Vista fut. Hurrá.
Izgi, trendi, magávalragadó - igazi buzzwordok az előadásban. Haha.
Visszatérem a reklámblokkra, és éppen az AJAX megoldást "találják fel" a kivetítőn... Alszunk tovább.
Erre felriadtam: édzseksz. Azaz AJAX...
Desktop Gadget a Vistában... izgalmas. Lenne, ha látnám bármikor az asztalom. De érdekes módon programokat futtatok és nem asztalt nézegetek. De van már iwiw és lesz reemail gadget. De jó!
14.03 Blogszolgáltatók vezetői vita - Blogszolgáltatás, mint vállalkozás. Hogyan próbálják a civil tartalmat kiemelni? - Balog Márton (logout.hu), Barczi Imre (blog.hu), Bőle György (buzz.hu), Dobó Mátyás (blogter.hu), Papp László (freeblog.hu) - Moderátor: Szántó Gábor (Kirowski)
SZG: Média-e vagytok, vagy szolgáltatás?
buzz.hu: média
logout.hu: média
Blogter.hu: attól függ. Egy része a felhasználóknak platformnak használja, másik oldalról van egy szűk szegmens, akik híreket közölnek. Ők a tartalomszolg. funkciót használják.
Blog.hu: első időkben szolgáltatás, majd később válhat újabb lépcsőként tartalom szolgáltatássá válik. Persze a Blog.hu speciális, mert az Index csomó tartalmat jelentet meg. Ugyanakkor a technológiai is fontos.
Freeblog: technológiai szolgáltatók vagyunk.
SZG: Ha én vagyok a média, a civil újságíró, akkor te, mint blogszolgáltató, mit kezdessz velem?
buzz.hu: nyilvánosságot kapsz, sőt, a HWSW-nél munkát is kaphatsz, ha jó vagy. Sőt, a hirdetőket érdekli a blog melletti megjelenés - szerzünk szakmai támogatót.
logout: tchnikai lehetőségek szűkösek (direkt) De felettünk egy erős média van.
Blogter: erős címlap, ahol a minőség megmutatható. Ezen kívül külső csatornák: hírkereső, T-Online potfolio: nagy látogatottságot tudunk vinni. Ráadásul itt is előfordul, hogy tudunk támogatót vinni.
Blog.hu: "Tök mindegy, hol kezdessz el blogolni, ha jó vagy, meg fogunk keresni!" - ez mindent elmond :-) Ha jó blog, felkarolják.
Freeblog: "50 ezer blogger nem tévedhet" - "az abszolut szabadság hívei vagyunk". Nincsnek megjelenési kötöttségek, jó eséllyel lehet pénzt keresni, hirdetői szempontból elfogadott.
SZG: Nem féltek, hogy ki fognak használni?
Buzz: nem
Logout: megvan a veszélye
Blogter: dehogynem. Ez előfordul.
Blog.hu: Hova mennél?
Freeblog: félünk. De nem lehet ellene mit tenni igazából.
SZG: Miért nem fizettek meg újságírókat, hogy legyen látogatás? Miért long tail?
Buzz: kevés az IT újságíró. Autodidakták. Ez egy lehetőség, hogy alapanyagot találjunk.
Logout: ugyanaz, mint buzz, persze nem ezért készült a szolgáltatás.
Blogter: azt tapasztaltuk, kevés a lelkes újságíró. Ez üzlet: ennyi pénzért írjál ennyi cikket. Volt a Blogteren példa. De a legjobb blogok alulról építkezőek.
Blog.hu: amatör függetlensége fontos, de persze vannak nálunk profik is. De blogolni nem azért érdekes, hogy felfedezzenek, mint újságírót.
Freeblog: mi szolgáltatók vagyunk. A címlap civil. Nem látom értelmét a fizetetteknek.
SZG: Nálunk jót tenne az, ha a blogokat kinyomtatnák, és eljuttatnák szélesebb közösséghez?
Buzz: nem látom értelmét
Logout: nem
Blogter: csinálja meg valaki. Szívesen részt veszünk.
Blog.hu: ellenkezője kell, szélesebb közeget kell eljuttatni a blogokra.
Freeblog. lásd mint fent.
SZG: Milyen üzleti modellre jött létre a szolgáltatás?
Buzz: nem számított, termel-e bevételeket. Belefért, hogy megfinanszírozzák.
Logout: is látogatottság (kis hányad), minimális befektetés, kockázat nélküli kipróbálás.
Blogter: Felületértékesítésből bevétel. Ezért van a címlap, ahol bannerek futtathatók. A Blogter ebből a szempontból jól működik. Persze technológiai szolgáltatóként a motor eladásából is van bevétel.
Blog.hu: nem a hirdetés a fő csapás. A nagy tartalomszolgálttó (Index) igyekszik lefedni minél több területet, így ezt is, hogy a vlahol belépett felhasználó "birodalmon belül" maradjon.
Freeblog: itt is nagyobb portfolio része. Megintcsak egyetért a Blog.hu-val.
SZG: Mit hoztak a partnerkapcsolatok?
Freeblog: Sziget.hu-val van kapcsolat. Az adott szezonban megpörgeti az ezzel foglalkozó blogokat.
Blog.hu: becsatlakozás azzal ját, hogy becsatlakozol a nagy infrastruktúrájába. Látogatók, fejlesztés, sales - ezeket pozitívan érinti.
Blogter: T-Online stratégiai partner, a T értékesít, Blogter magát népszerűsíti. És persze van technológiai együttműködés is.
Logout: kiadó szinten van, de blogszolgáltatásra nincs.
Buzz.hu: -
SZG: Szerkesztőségi elvek: mi van, ha a hirdetőt fikázzák?
Freeblog: "Semmit nem teszünk ez ellen, a hirdetőnek kell elfogadnia ezt."
Blog.hu: Szabadság van. De vannak szintek. Ha hirdetés szempontból értékes blog van, akkor meg kell győzni a feleket, a hirdetőket pl., hogy nehéz elérni, hogy kontrollált tartalom mellett helyezkedjen el.
Blogter: ugyanaz, mint blog.hu...
Logout: nem merült fel, de itt anarchia van.
Buzz.hu: a hirdetőknek el kell fogadnia, hogy nincsenek korlátok.
SZG: Közönség?
Semmi...
SZG: Hol lesztek 3-5 év múlva?
Buzz.hu: nem tudják, hol lesznek. De a tapasztalatokat be lehet építeni az anyalap tartalmaiba.
Logout: nem jósol. Nagy jövője van a közösségi tartalmaknak, emiatt lehet integrálás.
Blogter: "remélem jól leszünk 3 év múlva." Szeretne a Blogter gyűjtő, agregátor funkciókat. Ebbe az irányba is fejlesztenek. Ez az ezévi cél. Tehát ne csak blogteres blogok legyenek.
Blog.hu: 5 év múlva egy napfényes szigeten szeretne lenni, utálja a telet :-) A blog egy szélesebb portfolio eleme lesz, integrálva lesz, de nem önálló szolgáltatás.
Freeblog.hu: növekedés lesz, lehagyhatja a klasszikus hírportálokat.
És itt a vége. Nem volt ez vita, de legalább megpróbáltak válaszolni. És még pár érdekes dolog is elhangzott. És most pihenek...
Utolsó kommentek