Helló, Kristóf vagyok, Konrád barátja. Ez egy vendég poszt, amiben kipróbáljuk, hány olvasója marad Konrádnak, ha megjelenik a blog-on egy általam írt, az online marketingben "kicsit műszakibb" oldalról segíteni próbáló cikk. :)
Kevesen tudják, hogy a Google Analytics azon kívül, hogy méri weboldalaink forgalmát, valamennyire programozható is. Ez lehetővé tesz néhány érdekes (és pénzt hozó) trükköt.
Például egy honlapon, amelyik több ügyfélcsoportot céloz meg, szeretnénk szegmentálni a látogatókat, de az Analytics-ben azt látjuk, hogy szinte mindenki megnézi a többi csoportnak szóló ajánlatokat is. Milyen jó lenne egy olyan megoldás, ami az alapján szegmentálna, hogy melyik ajánlatot nézte meg először a látogató!
Bár a Google Analytics "alapképességeit" ez meghaladja, meg lehet oldani az API (Application Programming Interface) segítségével.
Az egyszerűség kedvéért a szegmentáló oldalaink URL-jeit "/for-xxx" minta szerint nevezzük el (a példaként használt oldalon pld "/for-project-managers", "/for-programmers", stb). A "for-" utáni részt látjuk majd viszont az Analytics-ben.
Természetesen mást is használhatunk előtagnak, csak írjuk át a JavaScript kódban is. Az "AreYou" változónév helyett is írhatunk mást, ami csak az adott oldalnak jobban megfelel. És ugye mindenki az aszinkron tracker-t ("_gaq") használja már, hogy az Analytics ne lassítsa az oldal betöltését?
Pár sornyi saját programkódot szúrunk a Google kódjának a közepébe, alant világosabb háttérszínnel jelölve (a hely lényeges, mert a mi változónk az utána következő _trackPageview parancs "hátán" jut el a Google szervereire):
<script type="text/javascript">
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-10162652-1']);
// Custom segmentation
try {
var fm = /\/(for-)(.*)$/.exec(document.location.href);
if (fm != null) {
var t = _gat._getTrackerByName();
if (t._getVisitorCustomVar(1) == null) {
t._setCustomVar(1, "AreYou", fm[2], 1);
}
}
} catch (e) {
}
});
(function() {
var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>
<!-- }}} -->
Meg is vagyunk! Pár napig hagyjuk futni, ahogyan azt szokás. :)
Amikor már összegyűlt elég adat, az Analytics "Visitors" menüjében a "Custom Variables" alatt találjuk meg munkánk gyümölcsét (klikk nagyobb képért):
Ezt az adatot most már szabadon használhatjuk az Analytics-en belül. A legnagyobb rugalmasság kedvéért például csinálhatunk belőle "Advanced Segment"-et, a "Custom Variable (Value 1)"-et használva:
Ha ezt megtesszük, ezután bármelyik grafikonunkat vagy lekérdezésünket nézhetjük úgy, hogy célcsoportjaink egyike vagy másika alapján rajzoljon/számoljon nekünk az Analytics.
Így most sokkal pontosabb célcsoportjaink vannak, élesebben látjuk, hogy melyik oldalainkat melyik csoport nézi többet, melyik honnan érkezik, vagy melyik tölt a legtöbb időt az oldalainkon, megnyitva a lehetőségeinket a jobb, profitábilisabb konvertálás felé.
Kristóf szabadúszó programozó, aki szerint a számítógép a legklasszabb dolog a szeletelt kenyér feltalálása óta. Weboldala a kkovacs.eu (angol), és ha ideje engedi, hazai ügyfeleknek a nemzetközi tanácsadói díjából kedvezményt ad. Koffein- és Twitter-függő (ő a @kkovacs).
P.s.: Ha van még két szabad perce, nagy segítség lenne a jövőre vonatkozóan, ha kitöltené ezt a kis visszajelző kérdőívet! Előre is köszönet érte.
Utolsó kommentek