Egy tegnapi konferencián marketing és HR szemmel jártuk körbe a generációkat. A szokásos megállapításokon túl felmerült pár olyan téma is, amiről nem, vagy csak ritkábban beszélünk. Ezek egyike volt az a, hogy mennyire valós ez a generációs kérdéskör, vagy csak egy újabb hype-ról van szó?
Aki figyelte az előadásokat és a beszélgetéseket, annak számára egyértelművé vált, hogy valóban van markáns különbség az egyes generációk viselkedése, életmódja, internet használati szokásai vagy akár eszközhasználatuk között. De elhangzott az is (Horváth Magyary Nóra mondta), hogy ez inkább csak a felszín, és mélyen, legbelül ugyanarról van szó minden generáció esetében: a fogyasztói igényeket kell kiszolgálnunk. Amik viszont elsősorban egyéni igények, egyéni elvárások és viselkedések.
Az volt a konklúzió, hogy van hype, de nem ok nélkül. A generációk eddig is fontosak voltak, de most a technológiai változások miatt talán kicsit jobban látszanak a különbségek. Vagyis alapvetően nem az történik, hogy valami teljesen új dolog a reklámozás szempontjából a generációk léte, hanem az, hogy ez a téma most népszerűvé vált, mert jól látszik és sokak számára észrevehető.
A másik fontos tanulsága a konferenciának számomra az, hogy a generációk együttélése alapvetően türelmet és megértést igényel. Ez ugyan nem elsősorban a reklám területe, hanem az együtt dolgozásé, de mivel jó reklámot úgy lehet csinálni, ha az érintett célcsoport/generáció néhány tagját is bevonjuk valamilyen módon (tanácsadóként vagy fókuszcsoportként) a kreatív folyamatba, így mégis érinti ezt a területet is. A résztvevők mind hangsúlyozták, hogy nem a különbségeket, hanem a kapcsolódásokat kell megkeresni, és meg kell találni az együttműködés megoldásait.
Számomra a konferenciának két fontos megállapítása volt. Az egyik, hogy megerősítette mindazt, amit eddig is tanítottam: a generáció kérdés fontos, kell vele foglalkozni, érdemes megismerni az ezzel kapcsolatos cikkeket, véleményeket, kutatásokat. A másik kicsit személyesebb dolog: nem kizárólag a kor határozza meg azt, hogy melyik generációnak megfelelően viselkedünk, hanem a szocializáció, a tanulmányok és a foglalkozásunk is. Vagyis attól, hogy én X generációs vagyok, fogyaszthatok úgy, mintha Y vagy Z lennék, és attól, hogy valaki mondjuk Z generációs, még lehet, hogy hasonló értékei vannak, mint egy Baby Boomernek. Mert a kutatások az átlagot mutatják, és valójában az egyes emberek ettől akár jelentősen is eltérhetnek.
Utolsó kommentek