Ma néhány vállalkozóval beszélgettem délután, és elmondtam nekik is azt, amit szoktam: nincsenek univerzális eszközök a marketingben. Nincsenek olyan megoldások, amik biztosan és mindenkinek működni fognak.
Erre példának elsősorban az e-mail marketinget hoztam. Mert ez talán a legjobban erőltetett eszköze a kkv-s marketingnek: építs adatbázist és küldj ki hírlevelet, azon keresztül eladva a terméked, szolgáltatásod.
Annyira beépült ez a fajta e-mail adatbázis egyesek marketing elvárásaiba, hogy reflexszerűen ajánlanak olyan együttműködéseket, amiben nekem az adatbázisomra ki kellene küldenem az ajánlkozó partner hirdetését, cserébe ő is kiküldi az enyémet. És amikor erre azt mondom, nekem nincs ilyen, amire kiküldhetem, akkor láthatóan megakad a dolog. Egész egyszerűen nem tud mit reagálni arra, hogy én ezt nem. Aztán kis gondolkodás után megkapom, hogy dehát ez egy nagyon fontos eszköz, és hülye vagyok, ha nem csinálom!
Mindezt persze úgy kapom meg, hogy nem igazán tudják, mi az üzleti célom, milyen kommunikációs stratégia mentén építettem fel a céget, és milyen üzletfeleknek, megrendelőknek szeretek dolgozni.
Annyit tud, hogy az e-mail kell, az e-mail jó. Értem?
Tehát elmeséltem ma, hogy nem, adott esetben az e-mail nem kell, nem jó. Mert ha valaki kap napi 30-40 e-mailt, amire reagálnia kell, akkor a jelentéktelen dolgokat, a hirdetéseket, egy mozdulattal teszi félre - és meg se nézi majd, mert elfelejti. Meg ugye az se biztos, hogy az adott célcsoportban annyira erős lenne az e-mail használat. És persze az is lehet, hogy nem az a célom, hogy toljam az ügyfelek felé az ajánlataim, hanem inkább rávezetem őket arra, hogy mire lehet szükségük - és ezt más csatornákon keresztül teszem meg.
De mégis, mit lehet használni e-mail helyett?
Hát, például rss-t. Persze ekkor el kell magyarázni, mi is az rss, de megéri, hiszen ha sikerül megértetni, akkor ez nagy "aha" élmény lesz. Persze azt is el kell hozzá mondani, milyen célcsoportok esetén lehet ezt használni. (Szűk és geek réteg ez, de sebaj, vannak dolgok, amiket ők is vesznek, nem?)
Aztán lehet csinálni a Facebook-on csoportot. Lehet csinálni az iwiw-en klubot. De az is lehet, hogy nem az internet a járható út, az igazi hatékonyságot nyomtatott hírlevéllel vagy például egy ingyenes workshop-pal fogjuk elérni.
Igen, valóban, egyik sem helyettesíti az e-mailt. De nem is erről van szó. Éppen arról kell ennek szólnia, hogy azokkal mit kezdünk, akiket az e-mail-lel nem tudunk elérni.
Utolsó kommentek