Te nézel tévét? Vagy csak az online világban élsz, és egyáltalán nem is érdekel ez az egész sugárzott média történet? Nem vagy egyedül, de kisebbségben vagy. És ha nem is érdekel a tévé, a hatását biztosan érzed. Főleg, ha marketinggel foglalkozol. Hiszen a tévé a legnagyobb hazai szelet az éves reklámköltésben, olyan meghatározó erővel, hogy ott bármi történik, az a teljes piacra hatással van.
Ezt érezzük is pár éve: ahogy jött a válság, úgy lett relatíve egyre olcsóbb a tévés hirdetés, és ez bizony nyomta lefelé többek között az online árakat is. Márpedig ez már húsbavágó: ha nincs bevétele az Indexnek, az Origónak, a Sanomának, akkor nem fog fejleszteni, nem fog tudni embereket "venni", vagyis szépen lassan kiürül, érdektelenné válik - és így tovább.
Így tehát nem lényegtelen kérdés, mi fog történni a hazai kereskedelmi tévés piacon. Egy olyan piacon, ami több szintű, de reklámköltést nézve praktikusan kétszereplős: a két kereskedelmi tévé uralja. Az RTL Klub és a TV2.
Mindkét tévé megérezte a válságot, mindkettőnek estek a bevételei, de az RTL Klub esetében nincsenek drámai felhangok, jobbára vezetik a nézettséget, és ugye pénzben is sokkal jobban állnak. Ezzel szemben a TV2 esetében én elsősorban az erőlködést látom. Itt van mindjárt ez a hír:
A Tv2 hivatalosan is elismerte, hogy csoportos létszámleépítést hajt végre (...) Információink szerint a Tv2 azért került nehéz helyzetbe, mert idén a kereskedelmi csatorna reklámbevételei a piaci átlag feletti mértékben csökkentek. (...), nem kizárt, hogy akár 15 százalékkal kevesebb reklámbevétele lesz 2011-ben, mint tavaly. (...) A csatornát ráadásul idén a tulajdonos ProSiebenSat1-csoport sem szívesen segítené ki.
Aztán ott van ez az eset a TV2 valóságshow-jával: nem elég, hogy nincs pénzük önálló házra-helyszínre (és egy pornós villában forgatnak), de ráadásul el is maradnak az eredmények. És ez így bizony baj.
Persze, a TV2 helyzete korántsem mostanában lett ilyen. Sajnos az elmúlt éveket végignézve ez a mostani eredménytelenség egy jól megágyazott struktúrálatlan működés eredménye. Nem az elmúlt fél évben szúrtak el valamit, hanem az elmúlt tízben. Nem az a baj, hogy egy-egy műsor nem jött be, hanem az, hogy egész egyszerűen kaptak egy szinte mindenben profibb versenytársat. És hiába tűnik jó ötletnek egy vállalkozás vezetését topmenedzserek kezébe adni, ha hiányzik a szakmai tudás, annak vannak következményei.
A TV2 most bajban van. Persze, a műfajból következően, nem lesz látványos és hatalmas bukás, nem fog megjelenni a "Game Over" felirat valamelyik este a JóbanRosszban helyén. De a leépítések úgy hiszem magasabb szinteken is folytatódni fognak, és iszonyúan érik, hogy a tulajdonosok megszabaduljanak a csatornától. Ráadásul az ilyen kaotikus helyzet nem tesz jót a reklámértékesítésnek sem, így itt is várhatóak változások.
Aztán hogy ettől több vagy kevesebb pénz jelenik meg az online-ban? A franc tudja. De ha lesz olyan megoldás, amire szívesen költenek a hirdetők, talán. Van még esélye a display hirdetéseknek idehaza is, pont az ilyen irányból érkező pénzek felszívására. Igaz, nagyon okos és főleg ügyes sales tevékenység kell majd hozzá. Meglátjuk, ki fog felnőni a feladathoz.
Addig pedig figyelgetem tovább a TV2 bukdácsolásait, és kíváncsian várom, igazam lesz-e.
Utolsó kommentek