Ma volt a Magyar Reklámszövetség közgyűlése, ahol új elnököt és elnökséget választottunk (ezúton is gratulálok nekik), és ahol többek közt Nagy Bálint is beszélt a reklámipar jelenlegi helyzetéről. Elmondta azt, amit egyre többen mondanak: a válságnak vége van, nem azért van baj a reklámiparban. A bajok oka a totális szemléletváltás, egy olyan változás, amely sok újdonságot hoz - és nem biztos, hogy ezt minden cég túl fogja élni.
A reklámköltések csökkenésének már sok esetben az az oka, hogy hatékonyabb, pontosabb megoldásokat keresnek. A fogyasztói csoportok egyre jelentősebb része nem érhető el a hagyományos médiaeszközökön keresztül, egyre szélesebb vásárlói réteg elérésére kell különleges megoldásokat választani.
Ilyen különleges megoldás például az online is, hiszen azért úgy volumenében mint ismertségében még egyáltalán nem számít mainstreamnek. De a médieszközökön túl változnak az ügyféligények is. Sokkal nagyobb értéke van a valóban integrált és valóban kreatív megoldásoknak, mára az ügynökségi szerepek egyre kevésbé vásárlói, mint inkább szakértői irányba tolódnak el.
Változás történik éppen most, és ezt a változást bizony úgy is megérezzük, hogy a globális médiaeszközök erősödnek, miközben a reklámköltések köré felépülő üzleti modellek sorra roggyannak meg.
A válság után már nem áll vissza a válság előtti helyzett. Nem lesznek újra "végtelen" büdzsék, nem lesznek ugyanazok az elvárások. Aki ehhez nem alkalmazkodik, az fog elbukni. Ez bizony szépen lassan át fogja rendezni a piacot - nemcsak idehaza, külföldön is.
Utolsó kommentek