Hírbehozó a Webisztánon Steven Rubel-re hivatkozva temeti az oldalletöltést (PI-t). Az ő sajátos megközelítését ismerve a témához nem csodálkozok azon, hogy ilyeneket ír:
még ma is sokat halljuk, hogy az oldalletöltési adatokat így értelmezik: "ennyien látogatták az oldalt"
és
Miért fontos ez? Mert az online hirdetőknek továbbra is sokszor oldalletöltés-alapú ajánlatokat adnak.
Vessünk véget ennek.
Nem vitatkozom azzal, hogy ő sokat hallja, hogy a PI az a látogatók száma. Én már évek óta nem találkozok ezzel. Ha valaki figyelmesen megnézi a Webauditot, már nagyon régóta ott sem a PI az elsődleges mérőszám.
Abban viszont igaza van, hogy a mai napig oldalletöltés alapúak az ajánlatok. De nem kell ennek véget vetni, hiszen egy ajánlat nem csak a PI-ről szól. Sőt!
De volna egy fontosabb tévedés Hírbehozó írásában: azt sugallja, hogy számít az,
hogy a nagy online tartlomszolgáltatók adott tartalmaik megjelenítéséhez milyen módszert választanak.
Azaz számít, hogy valami statikus html, síma php+sql vagy éppen AJAX-os módon jelenik meg. A fenét számít! Ma egy kampánytervezésnél az alábbiak számítanak:
- Kiket érünk el az adott weboldalon
- Hány embert érünk el a célcsoportunkból az adott időszakban
- Egy embert hányszor érünk el, vagyis hány hirdetést tudunk megjeleníteni
És rögtön látszik, hogy milyen oldalakon hirdetünk szívesen:
- Szeretjük tudni, kik látogatják a weboldalt
- Szeretjük, ha a kampányban adott célcsoportot tudjuk elérni
- Végül szeretjük pontosan tudni, hányszor fog a hirdetés megjelenni
Namost, ezen utolsó pont azért is érdekes, mert a profi kampányokat ügynökségi hirdetéskiszolgálóból jó futtatni, ahol viszont a fizetés letöltésszám alapján történik (ettől függ ugyanis, mennyire terheljük a szervert).
Tehát a PI, azaz oldalletöltés szerepe máris látszik: ebből látjuk, hány bannert tudunk megjelentetni. Ha ismerjük a látogatószámot, akkor pedig már azt is tudjuk, átlagosan egy felhasználó hányszor látja a hirdetésünket. Tehát tudunk elérést, frekvenciát mérni.
Az viszont valóban kérdés, hogy mérjük a látogatókat. Sőt, tisztázzuk, mit mérünk: mérhetünk látogatást és mérhetünk látogatót.
A látogató egyszerű: ahány egyedi ember nézi az oldalt. A látogatás viszont egy képzett dolog, és a technológiából következik. Mint ilyen, nem valószínű, hogy olyan sokáig fontos marad, de sok helyen mérik, ezért illik tudni, mi ez: ha valaki elmegy az odlalra, körbenéz, majd elhagyja azt, az volt egy látogatás. Ha a következő látogatás több mint 30 perc múlva történik, akkor az újabb körbenézése már újabb látogatás.
Egy előnye van ennek a mérőszámnak: ha elosztjuk pl. a heti látogatás számot a heti látogatók számával, akkor megtudjuk, átlagosan egy látogató hányszor járt az oldalunkon.
Végül pár gondolat a látogatók méréséről: nincs pontos módszer. Azt, ha valaki több különböző gépről (pl. munkahelyről, otthonról, majd a notebookjáról) nézi az odalt, nincs technológia, ami egybe mérje. Ezért minden esetben egy becsült dolog, hogy hányan nézik az odlalt. A Webaudit például vagy 20 különböző szempontot néz, ami alapján azt mondja, igen, ez egy és pontosan egy látogató.
Mert nem elég lerakni egy cookiet, nem elég az IP-t nézni, nem elég a gépet, a böngészőt azonosítani... Egyszerre sokat kell, és azok alapján lehet mérni. Hát így.
Utolsó kommentek