Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Mesterséges Geci: Szerintem nem lenne szabad teret adni az AI által készített tartalmaknak. Mostanában fedeztem fel ... (2024.07.05. 07:34) Mesterséges intelligencia, mesterséges tartalmak - podcast
  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (597) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (234) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (11) ebusiness (109) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (213) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (120) hiba (113) hírek (37) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (63) keresőmarketing (234) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) MarketingMozzarella (5) Marketing és környezetvédelem (6) Marketing Mozzarella (7) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (7) minicrm (7) mobil (35) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (43) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1368) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) podcast (7) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (10) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) suu (3) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (85) tartalommarketing (6) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (438) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (5) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Az oldalletöltés (PI) halálára?

Címkék: látogatottság onlinemarketing kampány

2006.12.03. vasárnap 20:22 Konrad

Hírbehozó a Webisztánon Steven Rubel-re hivatkozva temeti az oldalletöltést (PI-t). Az ő sajátos megközelítését ismerve a témához nem csodálkozok azon, hogy ilyeneket ír:

még ma is sokat halljuk, hogy az oldalletöltési adatokat így értelmezik: "ennyien látogatták az oldalt"

és

Miért fontos ez? Mert az online hirdetőknek továbbra is sokszor oldalletöltés-alapú ajánlatokat adnak.

Vessünk véget ennek.

Nem vitatkozom azzal, hogy ő sokat hallja, hogy a PI az a látogatók száma. Én már évek óta nem találkozok ezzel. Ha valaki figyelmesen megnézi a Webauditot, már nagyon régóta ott sem a PI az elsődleges mérőszám.

Abban viszont igaza van, hogy a mai napig oldalletöltés alapúak az ajánlatok. De nem kell ennek véget vetni, hiszen egy ajánlat nem csak a PI-ről szól. Sőt!

De volna egy fontosabb tévedés Hírbehozó írásában: azt sugallja, hogy számít az,

hogy a nagy online tartlomszolgáltatók adott tartalmaik megjelenítéséhez milyen módszert választanak.

Azaz számít, hogy valami statikus html, síma php+sql vagy éppen AJAX-os módon jelenik meg. A fenét számít! Ma egy kampánytervezésnél az alábbiak számítanak:

  • Kiket érünk el az adott weboldalon
  • Hány embert érünk el a célcsoportunkból az adott időszakban
  • Egy embert hányszor érünk el, vagyis hány hirdetést tudunk megjeleníteni

És rögtön látszik, hogy milyen oldalakon hirdetünk szívesen:

  • Szeretjük tudni, kik látogatják a weboldalt
  • Szeretjük, ha a kampányban adott célcsoportot tudjuk elérni
  • Végül szeretjük pontosan tudni, hányszor fog a hirdetés megjelenni

Namost, ezen utolsó pont azért is érdekes, mert a profi kampányokat ügynökségi hirdetéskiszolgálóból jó futtatni, ahol viszont a fizetés letöltésszám alapján történik (ettől függ ugyanis, mennyire terheljük a szervert).

Tehát a PI, azaz oldalletöltés szerepe máris látszik: ebből látjuk, hány bannert tudunk megjelentetni. Ha ismerjük a látogatószámot, akkor pedig már azt is tudjuk, átlagosan egy felhasználó hányszor látja a hirdetésünket. Tehát tudunk elérést, frekvenciát mérni.

Az viszont valóban kérdés, hogy mérjük a látogatókat. Sőt, tisztázzuk, mit mérünk: mérhetünk látogatást és mérhetünk látogatót.

A látogató egyszerű: ahány egyedi ember nézi az oldalt. A látogatás viszont egy képzett dolog, és a technológiából következik. Mint ilyen, nem valószínű, hogy olyan sokáig fontos marad, de sok helyen mérik, ezért illik tudni, mi ez: ha valaki elmegy az odlalra, körbenéz, majd elhagyja azt, az volt egy látogatás. Ha a következő látogatás több mint 30 perc múlva történik, akkor az újabb körbenézése már újabb látogatás.

Egy előnye van ennek a mérőszámnak: ha elosztjuk pl. a heti látogatás számot a heti látogatók számával, akkor megtudjuk, átlagosan egy látogató hányszor járt az oldalunkon.

Végül pár gondolat a látogatók méréséről: nincs pontos módszer. Azt, ha valaki több különböző gépről (pl. munkahelyről, otthonról, majd a notebookjáról) nézi az odalt, nincs technológia, ami egybe mérje. Ezért minden esetben egy becsült dolog, hogy hányan nézik az odlalt. A Webaudit például vagy 20 különböző szempontot néz, ami alapján azt mondja, igen, ez egy és pontosan egy látogató.

Mert nem elég lerakni egy cookiet, nem elég az IP-t nézni, nem elég a gépet, a böngészőt azonosítani... Egyszerre sokat kell, és azok alapján lehet mérni. Hát így.

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr4620829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

devizakozep 2006.12.03. 21:07:07

azert egy "pontos" modszer van. legalabbis a letezo legpontosabb mindkozul.

ugy hivjak : apache_log

nyilvan ez csak az oldal tulajdonosanak elfogadhato, de ennel jobb nincs es nem is lesz soha. az osszes tobbi meres csak viszonyszam. jobb rosszabb. pl webauditoskovuletet mindenki hasznalja, mert mindenki mas azt hasznalja. mikozben elegge khm. nempontos... esetenkent 10-30%ot siman "csal"

Habencius István 2006.12.03. 21:16:28

foleg ha nem apache a webserver ;)

A medianban az a szep es jo, h auditalt, mig a local text filerol (adatbazisrol) ezt nehez elmondani.

Az adv-hoz, ami megint mas mint a PI, semmi koze az apache (webserver) lognak, igy nem is erdemes marketing szempontokbol az elre helyezni. Jo nagyot lehet vele bukni... es tapasztalatom szerint nagyon sokan el is hasalnak az apache log+webalyzer altal mutatot szamokra alapozott (marketing) tervezessel :(

Ilyen ertelemben tenyleg nem sok ertelme van mar PIvel szamolgatni, ADV stat mar realisabb kepet adhat a varhato fejlemenyekrol. :) pl ad.hu

+szerintem, imho ahova eppen nem irtam de kellett volna, h ne legyen kinyilatkozas jellege a kommentnek :)

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2006.12.03. 21:19:09

A szerver log semmit nem ér. Sajnos. Abszolut nem látszik, hányan látogatnak, max. azt tudod, hány IP-ről néznek.

Az adv-t azért nem hoznám ide, mert ugye egy lapon lehet (van) több hirdetés is, DE egy normális kampányban egy lapon csak egyszer jelenik meg egy kreatív egy időben.

Merras · http://miyazakijun.hu 2006.12.03. 21:23:17

"Nem vitatkozom azzal, hogy ő sokat hallja, hogy a PI az a látogatók száma. Én már évek óta nem találkozok ezzel."

Akkor jó neked. :)

Az elmúlt héten is vagy két különböző cégtől hallottam olyan parasztvakításokat, hogy ennyi meg annyi oldalletöltésük volt, és hát ők milyen faszák akkor. Én meg csendben próbálom visszafojtani magamba a röhögést.

Namost, ezen utolsó pont azért is érdekes, mert a profi kampányokat ügynökségi hirdetéskiszolgálóból jó futtatni, ahol viszont a fizetés letöltésszám alapján történik (ettől függ ugyanis, mennyire terheljük a szervert).

Ez tuti? Nem megkérdőjelezni akarom, amit mondasz, csak nekem újdonság, főleg, hogy pl. az Adnetwork-ös médiaajánlatban volt letöltésszám-alapú, meg kattintás-szám alapú változat is, viszont ott nem írták, hogy a letöltésszám után mindenképpen kellene fizetnie a hirdetőnek.

Ugyanakkor, az már más kérdés, hogy mivel Adverticum-előfizető is vagyok, nekem ki kell fizetnem ezt a letöltésszám-alapú terhelést.

Végül pár gondolat a látogatók méréséről: nincs pontos módszer. Azt, ha valaki több különböző gépről (pl. munkahelyről, otthonról, majd a notebookjáról) nézi az odalt, nincs technológia, ami egybe mérje. Ezért minden esetben egy becsült dolog, hogy hányan nézik az odlalt. A Webaudit például vagy 20 különböző szempontot néz, ami alapján azt mondja, igen, ez egy és pontosan egy látogató.

Stimmmel, csakhogy van fordított helyzet is - nem csak a külön-külön gépekről netező látogatót veszi 2-3 különböző látogatónak, hanem azt is 1 darab látogatónak veszi, ha egy gépről neteznek többen. Pl. család egyetlen db. PC-jén papa-mama-gyerekek, melóhelyen, ha többen használják ugyanazt, vagy nagyon jellemzően az iskolai, egyetemi számítógéptermek forgalmát sem fogja tudni felszorozni. A két effekt szvsz nagyjából kiegyenlítheti egymást, bár én is szívesebben olvasnék valami konkrétabb felmérést ebben a témában.

devizakozep 2006.12.03. 21:44:35

sajat oldalam sajat webszerverenel pontosabban semmi nem mondja meg a latogatio szamomat. mint irtam feljebb ez nyilvanvaloan nem auditalt es csak belso felhasznalasra er valamit.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2006.12.03. 21:50:42

devizakozep: és mégis, hogyan? Az azonos IP-ről érkező különböző látogatókat pl. hogy méred külön log-ból?

Merras: lehet, tényleg szerencsém van :-)

devizakozep 2006.12.03. 22:14:03

azonos iprol erkezo kulonbozo latogatokrol honnan tudod hogy kulonbozo latogatok ?
azonos ip alol jovo hitekbol szvsz nem tudod megmondani semmilyen modszerrel, hogy az hany kulonbozo ember. se mediannal, se semmivel. osszes audit ip alapon mukodik. betoltodik X oldal, oldalban betoltodik auditor kodja. auditor oldalan meg az uri kielemzodik.
gebasz ott van mikor nem toltodik be az auditor scriptje akarmi miatt. es ilyen mindig elofordul, mindennap. ezert nem lehet soha olyan pontos egy webaudit, mint a logfile. webaudit csak annyiban mas, hogy kozossegileg elfogadott. iranyado szam. kerdes az hogy az adott kozosseg mit fogad el. mindegy, hogy az adott webaudit csucsszuper vagy egy rakat kaki. az itthoni kozosseg webaudit "fan", a kulfoldi meg mas. pl. alexa, googleanalitics, akarmi.

Merras · http://miyazakijun.hu 2006.12.03. 22:22:11

Azonos IP esetén is szét lehet választani a usereket, mégpedig azáltal, hogy a mérőkód lévén letöltődik egy-egy cookie a userek gépére.

Egy IP cím mögött lehet 8-10-100 gép is akár, ez igaz, viszont az a 8-10-100 gép (pontosabban, az azokon futó böngészők) tök különböző permanens cookie-t fognak kapni, amiből már lehet számolgatni. Ha gondolod, levadászhatom neked az Adverticum leírását a látogatottság-mérésről, alap összefoglalónak nem rossz.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2006.12.03. 22:25:13

devizakozep, merras részben már válaszolt. De én is írta? a Webaudit sok különböző dolgot mér, és abból mond egy számot. Ami szám egyedi látogatónál akár a harmada is lehet annak, amit a Google Analytics mond. Mert a Google csak cookie-t használ...

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2006.12.03. 23:06:08

devizakozep: a cookie fogalmát nem ismervén látogatottság-auditról vitába bocsátkozni, hát, pajtás, ez így "bátor"

(kb. úgy, mint a viccbéli ló, aki az első falnak nekimegy, mire az eladó a vevő vádjára így védekezik: nem vak ez a ló, csak bátor)

devizakozep 2006.12.03. 23:26:17

kosz, ismerem a cookie fogalmat. meg a cookie tiltaset is, amit nagysagrendileg kb ugyanannyian hasznalnak (ha nem tobben), mint az 1 ips nagyhalozatokat.

megha szalegyedul maradok a velemenyemmel, is tartom magam ahhoz, hogy webszerver logelemzesnel nem kapok pontosabb adatokat a latogatoim szamarol.

balu 2006.12.03. 23:40:45

szerintem annyira nem sokan tiltjak a cookie-kat, leven hogy sok oldalhoz kell a hasznalatuk.. azonkivul ahogy en ertem a cookie-s azonositas _legalabb_ ugyanolyan jo kovetest tesz lehetove, mint a log, de inkabb jobbat.

Merras · http://miyazakijun.hu 2006.12.04. 00:00:13

devizakozep: a legtöbben, akik csak sima userek, és semmilyen szinten nem ásták bele magukat a web technikai részébe, csak el tudnak indítani egy internet explorert, szerintem sose hallottak még a cookieről, nem tudják mi az, mire jó, és pláne nem találják meg az explorerben, hol kell kitiltani.

Amúgy a kitiltás eleve egy baromság, a legtöbb honlaphoz nélkülözhetetlen a cookie - pl. ha egy fórumba akarsz beloginolni.

A webszerver logelemzése tök jó dolog lehet, csak teljesen pontatlan adatokat hoz. Lehet, hogy az egyéb auditálóeszközök is, de én meg úgy vagyok vele, hogy sokan nyomnak bele rengeteg pénzt, mert elemi érdekük, hogy minél pontosabb adatokat kapjanak - akkor meg azért biztos vannak általam nem ismert módszerek is a látogatószám elemzésére.

Merras · http://miyazakijun.hu 2006.12.04. 00:51:47

Te, Konrád, ha már így a letöltés-számoknál tartunk, akkor hadd kérdezzek már valamit Tőled, végülis nagyjából kapcsolódik a témához - ráadásul azt írtad, hogy a hirdetőnek valahol meg kell fizetnie azt is, hogy mennyire terheli a hirdetéskiszolgáló szerverét.

Morális szempontból mi a véleményed azokról az oldalakról, amelyek egy iframe-be rakják a reklámjaikat, és ez az iframe adott esetben 30 vagy 60 másodpercenként frissítik a reklámbannereket?

A magam részéről ugyanis nekem ez nem tűnik túlságosan etikus lépésnek, akkor sem, ha adott esetben nem a reklámmegjelenés után fizet az ügyfél, de lehet, hogy én nem tudok valamit, aminek fényében mégsem gáz a dolog.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2006.12.04. 00:59:06

Merras, én nem szeretek erkölcsbíráskodni. Mindenesetre az ilyen helyeken nem hirdetek, és senkinek nem javaslom, hogy hirdessen.
Amikor a Gyalogló Chatnél dolgoztam, akkor merült fel, hogy a chat ablakban frissítgessük olyan 5-10 percenként a bannert, mert ugye van, aki 2-3 óráig nem zárja le, és az egy darabot nézi. Aztán kiderült, hogy nem lenne ettől több pénz, viszont esne az átkattintási hatékonyság (a régóta bámult bannert előbb-utóbb csak lekattintották...).
Tehát úgy gondolom, a portálnak sem jó ez a megoldás.

Merras · http://miyazakijun.hu 2006.12.04. 01:05:26

Nem erkölcsbíráskodásra akartalak rávenni :), köszi a választ, ezexerint mégse én vagyok a hülye. :)

Akos 2006.12.04. 09:51:14

"szerintem annyira nem sokan tiltjak a cookie-kat"

Elég, ha a böngészőből kilépéskor törlik. Bár gondolom még ez sem túl gyakori, de az újabb böngészőkben már elég egyszer beállítani (és akkor garantáltan soha nem feledkezel meg róla...)

Szedlák Ádám · http://worldshots.hu 2006.12.04. 10:05:02

"(...)mint az 1 ips nagyhalozatokat."

Nem tudom, most mi a helyzet, de tavaly még a Debreceni Egyetem kollégiumai (és tán a tanszékek is) egy IP-nek látszottak. Gépszámot nem merek tippelni.

sdw 2006.12.04. 10:28:08

frissebb adatot nem tudok, de a jupiter research 2005 márciusi kutatása elég durva arányt mutat cookie-törlést illetően:
www.jupitermedia.com/corporate/releases/05.03.14-newjupresearch.html

joco 2006.12.04. 12:47:37

Amíg napi, heti látogatószámokról beszélünk, szerintem kevésse fontos adat, hogy a felhasználók hány százaléke törli a cookie-kat havi rendszerességgel. Persze jó lenne tudni azt a bizonyos pontos havi látogatószámot is, de azért vakrepülésnek ezt még nem nevezném.

mustar 2006.12.04. 13:46:02

"a legtöbben, akik csak sima userek, és semmilyen szinten nem ásták bele magukat a web technikai részébe, csak el tudnak indítani egy internet explorert, szerintem sose hallottak még a cookieről, nem tudják mi az, mire jó, és pláne nem találják meg az explorerben, hol kell kitiltani."

Nyilván nem így tiltják le, hanem feltesznek (vagy az öcsike/szomszéd guru) egy adaware progit, ami a legtöbb ilyen cookie-t blokkolja/törli.
És az ilyen programok már nagyon nem ritkák az átlag user gépén sem. A barátnőm nem volt hajlandó addig bedugni az internetet az új laptopjába, amíg nem tettünk fel tűzfalat és adawaret. Pedig azt se tudta pontosan, hogy mit jelentenek.

Egyébként én is kiváncsi lennék egy olyan kutatásra, ami a cookiekkal foglalkozik.

retek · http://tagok.hotdog.hu/retek 2006.12.04. 15:08:54

1, "Temetni a PI-t" kb. akkor dilettantizmus, mint ész nélkül AV alapon kampányt vásáráolni. Egy display hirdetést vásárlónak sok esetben a PI adhat támpontot hogy megbecsülhesse a várható AV-t, ami alapján majd fizet. Most kéretik nem ciccegni, hogy így CT alapú árazás, mert sok esetben ennek itt helyen nincs.

2, Kb 3-4 éve jómagam ott voltam egy auditáló (mára már asszem nem létező) alkalmazás/portál bemutatóján, ahol mi (Startlap) kértük, hogy ne a PI legyen az első oszlop (default rendezés), hanem a visitor. Akkor a Habos ezt megcsáklyázta. Persze sok víz lefolyt azóta a Dunán, jött a PI után a visit dominancia, majd a visitor (és most P/C őrület), de mindenképpen érdemes mögé nézni, hogy pontosan ki miért is lobbizik. 2007-es tervekért már most indul a hajtás...

3, IP + cookie alapú mérések torzítása együtt kevesebb, mint 2%. Legalábbis ezt hallottam anno az audit cégtől. :) Én mondjuk el is hiszem.
De ha neadjisten 4%, akkor sem verném a fejem a falba, mivel a print/TV/rádio piacon egy épkézláb mérés sincs, ezres mintákon becslik szét az agyukat, és nyeletik le a hirdetőkkel.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2006.12.04. 23:15:24

Nem vagyok up-to-date, de mi van még IP-n és cookie-n kívül, amivel azonosítani lehet? (Az MSIE 6 vagy 7-től bevezetett valami cookie-szerűséget, azzal mi van? eltűnt a süllyesztőben vagy egyduralkodó szabvány lett?)

milliomosinasnok · http://http//:milliomosinasnok.blogspot.com 2008.05.03. 20:39:48

Sziasztok! Látom itt mindenki profi. Mit javasoltok annak, aki most kezdi ezt a szakmát, hogyan kezdje. Honan induljon el? REngeteg felől lehet infót gyüjteni, de én a legjobbaktól szeretek zanulni. Tudtok ebben segíteni?

Üdv!

devizakozep 2008.05.04. 09:47:19

menj kulfoldre, de minimum kulfoldi piacra


süti beállítások módosítása