Egyre többen akarnak online marketinget cégüknek, de nagyon nem ismerik ezt a területet. Alapvetően értelmes emberekről van szó, akik eddig nem foglalkoztak internetes marketinggel, így az alapfogalmakat sem ismerik. Bár van sok lehetőség ezeket megismerni, de azért érdemes néha ezt a témát is elővenni. Íme hát néhány fontosabb alapfogalom ahhoz, hogy majd tudjuk, miről beszél nekünk az onlineos kolléga!
És íme a minisorozat második része (itt volt az első):
Hirdetések mérése
Hirdetés megjelenés
Angolul ad view, rövidítve AV
Megmutatja, hogy a hirdetésünk összesen hány alkalommal jelent meg, vagyis hányszor töltődött le.
(Át)kattintás
Angolul click through, rövidítve CT
Megmutatja, hány alkalommal kattintanak a hirdetésünkre.
Átkattintási arány
Angolul Click Through Rate, rövidítve CTR
A kattintások és megjelenések aránya, megmutatja, hogy a megjelenések hány százalékában kattintanak a hirdetésünkre. Az átlagos átkattintási arány nagyon sok tényező függvénye, jellemzően 0,1% és 2-3% közötti, de ettől jelentős eltérések is lehetnek mindkét irányban.
Elérés
Angolul reach
Megmutatja, hogy hányan látták az adott célcsoportban a hirdetésünket. Ezen szám ismeretéhez természetesen szükséges az, hogy pontosan és mérhetően definiáljuk a célcsoportunkat is!
Frekvencia
Angolul frequency
Megmutatja, egy felhasználó egy adott időszakban hányszor látja a hirdetést. Az adott időszak lehet egy nap, de lehet a kampány teljes hossza is. Az internetes hirdetések különlegessége, hogy amennyiben feltételezzük, hogy az adott felhasználó csak egy bizonyos számítógépet (és azon belül csak egy böngészőt) használ, akkor be tudjuk állítani, hogy a kampány folyamán maximum hány alkalommal találkozzon hirdetésünkkel. Ez például a zavaró hirdetéseknél, amilyen egy egész képernyőt eltakaró megoldás, azt is jelentheti, hogy csak egyetlen alkalommal lássa (és így csak egyszer zavarjuk).
Közösségi média
A közösségi média mérése sokkal kevésbé írható le a fentiekhez hasonló mutatószámokkal. Ennek elsősorban az az oka, hogy a közösségi média megoldások nem egy egységes, egy adott módon leírható szolgáltatások.
Attól függően, milyen közösségi média szolgáltatást használunk, nagyon különböző adatokat tudhatunk meg. Például egy nem általunk üzemeltetett blog esetében nem fogjuk tudni, hányan látták egy bejegyzést vagy egy kommentünket – bár ez az adat elvileg mérhető, de a szolgáltatások üzemeltetői ezt nem hozzák tudomásunkra.
Ugyanakkor például egy saját blog esetében (még akkor is, ha az a blog egy szolgáltatónál is van) sokkal pontosabb adataink vannak, egészen pontosan ugyanazok, mint egy weboldal esetében. Az ismertebb szolgáltatások egy része is rendelkezik statisztikai eszközökkel, így például ha a Facebookon céges oldalt üzemeltetünk, akkor arról is számos információt megkapunk (míg például a személyes profilokról szinte semmit). Ilyen információk a követőink (lájkolóink) száma, azok demográfiai megoszlása (nem, kor, lakóhely), valamint az oldalunkon történő felhasználói aktivitás.
A közösségi média mérésének van egy másik megközelítése is, amikor arra vagyunk kíváncsiak, milyen említés található rólunk, cégünkről. Ezt elsősorban úgy végezzük el, mintha sajtófigyelést csinálnánk, csak a megszokott sajtótermékek helyett a közösségi média csatornákat figyeljük. Ilyen figyelésre több speciális megoldás is létezik, a hazai közül az egyik ismertebb ilyen szolgáltatás a Replise.com (korábbi nevén Brandmonitor). De ilyen jellegű kutatásokat végez a Maven7 is, bár ők ennél sokkal többre is képesek. Ezen megoldás egyetlen korlátja, hogy természetesen csak a publikus, bárki által látható említéseket lehet megtalálni, másrészt sok esetben szükséges az, hogy az automatizmus mellett emberi munkát is igénybe vegyünk. Ilyen eset például, ha az említések minőségére is kíváncsiak vagyunk (például pozitív vagy negatív említések).
Utolsó kommentek