Ahhoz, hogy egy webáruház, egy webes üzlet jól működjön, el kell érni egy minimális bevételt valamilyen időtávban. Vannak vállalkozások, amelyek havi szinten, mások negyedéves vagy éves szinten tudják meghatározni a szükséges bevételeket, de mindenkinek tudnia kell, mennyi pénz az, amiből már megél. Aztán persze van az az optimális bevétel, amiből nemcsak a kiadásokat lehet fedezni, és van a vágyott bevétel, amitől már kifejezetten boldog mindenki.
A gond akkor van, ha ez a bevétel nincs meg. Ha nagyon nincs meg, akkor valószínűleg alapvető problémák vannak (vagy az elvárásainkkal, vagy azzal, amit csinálunk), de ha csak egy kicsi hiányzik, akkor sokkal nehezebb kitalálni, mi lehet a gond. Ha például el kell érni havi 100 lead-et vagy mondjuk 5 millió Ft bevételt, de nincs csak 90 lead, vagy csak 4,5 millió Ft, és úgy nincs, hogy nem tudunk ebből kirobbanni, egyszerűen ez egyfajta plafonként jelentkezik, akkor mit csináljunk?
Írtam már korábban is erről a problémáról, adtam is tanácsokat, mit érdemes csinálni. Ami miatt most újra előveszem a témát, az annak folyamatos aktualitása. A korábbi cikkben leírtam, hogy mely területeken érdemes szétnézni, ha javulni szeretnénk:
- Célzás
- Költségvetés
- Üzenet
- Kreatív
De nem beszéltem arról, ami a helyzet másik oldala: amikor nem tudunk valamiért több bevételt kapni, akkor érdemes megnézni, az elvárásaink valóban lehetségesek-e, illetve tudunk-e megtakarítani, az elvárásainkat csökkenteni? Vagy - ami már nem marketinges, hanem üzleti döntés - a bevételszerzés lehetőségét bővíteni? Több árut behozni, más beszerzési forrás után nézni, esetleg átalakítani az üzleti modellt?
Nagyon sok olyan vállalkozás van körülöttünk, amelyik rákényszerült arra, változtasson az eredeti elképzelésein. A Netflix például eredetileg DVD kölcsönző volt, abból lett a legismertebb streaming szolgáltató. Váltottak, szinte csak a név és a szolgáltatás alapjai maradtak meg. Az Amazon könyvesboltként indult, persze online. Abból növekedte ki magát, és lett egy olyan céggé, amely alapvetően meghatározza nemcsak az e-kereskedelmet, de részben a hálózati infrastruktúrát is a szolgáltatásaival.
Van az a pont, amikor a növekedés nem történhet meg máshogy, csak azzal, ha újragomboljuk a kabátunkat - vagy egyszerűen lecseréljük valami másra. Ebben a lépésben már nem a marketinges fog segíteni. De ha kitalálunk egy új irányt, annak a tesztelésében, piackutatásában nem baj, ha részt vesz marketinges is.
A marketing tehát nem alkalmas mindenre, ahogy tegnap is írtam. De segíthet az üzleti folyamatokban, az üzleti döntésekben. És segíthet lecserélni azt a kabátot.
Utolsó kommentek