Már a második tabutéma olyan lett, hogy sikerült hullámokat kavarni, aminek örülök, hiszen pont ez volt a célom vele. És bár a bejegyzés elsősorban a kis- és középvállalkozásoknak szólt, azoknak, akik hirdetnek a neten, de az ügynökségi oldalról érkezett felvetésekre válaszolnom illik. A válaszok pedig konkrét kérdésekre születtek meg, olyan kérdésekre, amit egy elismert és régóta a szakmában dolgozó szakember (Zsolt) tett fel a kommentek között.
Nem szeretek magyarázkodni, és remélem, sikerül objektíven megfelelnem, így vágjunk bele!
Minden termék/szolgáltatás értékesíthető a neten?
Egyáltalán nem. Mégcsak reklámozni sem reklámoznék akármit, csak olyat, aminek a célcsoportja a neten elérhető. Az eladás ráadásul ennél bonyolultabb dolog (techikailag is), így még szűkebb a kör. De nem is beszélek eladásról, hanem konverzióról. Márpedig az nem ugyanaz.
Ha már eladás. Biztos, hogy minden kampány esetében az azonnali eladás a cél?
Természetesen nem, sőt, vannak olyan kampányok, ahol pl. brand építés történik. De konverzió mindig van, illetve kell legyen. Pl. mennyivel nő egy termék ismertsége, ha brand építés történik. Vagy mennyivel nő az elfogadottsága. A kampányt tervezők felelőssége az, hogy előre meg legyenek fogalmazva azok a célok, amiknek az elérése esetén sikeres a kampány. Azaz vagy tudja a megrendelő, mit is akar, vagy legyen olyan, aki megmondja neki, mit is várhat. Ez az, ami szerintem fontos.
Kis büdzsével futó (nem is feltétlenül közvetlen webes eladást generáló) kampány esetében a technikai költség (ami a méréssel jár, és nem az ügynökség zsebébe vándorol) biztosan megfelelő arányban áll azzal az értékkel, amit egy ilyen kampány utókövetésével biztosítani lehet?
Ez elsőre nagyon ravasz, de visszakérdezek: szabad úgy pénzt elköltenie egy cégnek, hogy nem tudja mérni, milyen eredményt fog elérni? Azaz ha nincs felkészülve arra, hogy mérje, honnan érkeznek a megrendelések, akkor vajon jól csinálja-e a marketingjét? Természetesen egy ügynökség nem csinálhatja azt meg, hogy nem vállal el egy kampányt csak azért, mert nincs utókövetés. És természetesen nem alakíthatja át egy cég teljes marketingjét. De a cégnél igenis kell tudni válaszolni arra a kérdésre, hogy melyik eszköz mennyire hatékony. Mert így a kis költségvetésű kampány csak "lóg a levegőben".
Biztos, hogy Te, vagy az ügyfél ugyan olyan áron tudja a hirdetési helyeket megvásárolni az egyes oldalakon, mint amennyiért teszi ezt számára az ügynökség?
Óh, igen! Ráhibáztál egy újabb "tabu" témára, ezzel fogok külön foglalkozni! De egyébként a témánál maradva: ha olcsón veszek rossz hirdetést, azt mennyivel jobb, mintha drágán veszek, de jót? Tudom, ez most erős sarkítás, de én ezt érzem a lényegnek.
Biztos, hogy a nemzetközi (korábban független, de ma már...? lásd Google-DC) adservereket és az általuk elérhető szolgáltatásokat (kvázi a mérések teljes spektrumát) ugyan olyan áron tudná igénybe venni?
Ez is és a megelőző kérdés is olyan, hogy a válasz egyértelműen: nem. De egy tanácsadó munkája lehet az is, hogy közvetít a cég és az ügynökség között (tudok ilyenre példát mondani hazai viszonyok között), és innentől kezdve már nem is érdekesek ezek a kérdések, igaz?
Biztos, hogy az ingyenes (de igazából a kattintások utáni történések lekövetésére készített) Google Analytics az igazi megoldás?
Nem, de nem is állítottam ilyet.
Tudnál mondani konverziós arányokat a saját tapasztalatodból, ami arra vonatkozik mennyi eladás volt kattintás után, és mennyi csak simán észlelés után?
Nem tudok mondani, mert jelenleg nincs olyan ügyfelem, akinél egy ilyen utókövetés érdekes lett volna. Korábbi, több évvel ezelőtti példákat pedig más ok miatt nem hozhatok. De had utaljak vissza arra, amit már írtam: az ügyfélnél kell megfogalmazódnia a célnak, és annak a célnak kell mérhetőnek lennie.
Az említett ügyfél oldalon dolgozó marketingeseknek szerintetek tényleg semmilyen más dolga nincs, mint az általunk legfontosabbnak tartott internetes kommunikáció az összes vele járó dologgal? Szerinted/szerintetek mennyi ideje jut rá a többi dolga mellett?
Pedig az egyik dolga pont az, hogy erre is figyeljen. Ha ő nem tud / nem ért hozzá, akkor legyen olyan, aki ezt megteszi. Mert ha nem ez történik, akkor legyen bármennyire sikeres az online jelenlét, soha nem fog fontossá válni. Idealista vagyok? Minden bizonnyal. Tudom, hogy a realitás sokszor az, hogy a maradékból jut a netre is. De talán éppen ezért lehet az érdekes, hogy fontos legyen. De ez már megint elvinne máshova...
Hát, ennyi. És folytassuk akkor kommentekbe, mert biztos lesz miért folytatni!
Utolsó kommentek