Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Mesterséges Geci: Szerintem nem lenne szabad teret adni az AI által készített tartalmaknak. Mostanában fedeztem fel ... (2024.07.05. 07:34) Mesterséges intelligencia, mesterséges tartalmak - podcast
  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (7) ajánló (601) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (234) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (11) ebusiness (109) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (213) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (120) hiba (113) hírek (37) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (63) keresőmarketing (234) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (34) kreatív (141) kutatás (101) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) MarketingMozzarella (13) Marketing és környezetvédelem (6) Marketing Mozzarella (15) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (9) minicrm (7) mobil (36) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (43) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1372) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) podcast (17) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (10) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) suu (3) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (23) tanácsadás hónap (4) tartalom (85) tartalommarketing (6) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (440) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (5) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) YouTube (3) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Keress magyar magyarban!

Címkék: keresomarketing nap 2009

2009.11.10. kedd 15:09 Konrad

Jaj de hülye ez a cím, igaz? Pedig a lényeget leírja! Amikor tavaly először elkezdtem írogatni arról, hogy kellene egy elég jó magyar kereső, akkor többen néztek teljesen hülyének. És bár ez mára nem sokat változott, de eljutottunk odáig, hogy több olyan hazai kereső is létezik már, ami nem Google, és mégis van értelme beszélni róluk.

Mert bár a Google egyeduralmát az általános keresés piacán (még) semmi nem veszélyezteti, azért van már pár kereső, amikkel érdemes foglalkozni. És mi azt gondoltuk, foglalkozunk is!

Ezért a jövőheti Keresőmarketing nap egyik délelőtti beszélgetős blokkja a hazai keresőkről fog szólni. És akkor meg is ragadom az alkalmat: ti mit kérdeznétek tőlük?

A beszélgetésben részt vesz a Bluu.hu, a Johu.hu, a Mindroom.hu, a Miner.hu, és a Szörcs.hu. A Beszélgetést pedig Hírbehozó fogja vezetni.

Gyertek el minél többen! »»»

14 komment

Oszd meg és uralkodj

Címkék: web2

2009.11.09. hétfő 12:41 Konrad

Az alábbi képet "találtam" a Tumblr-en, szerintem nagyon tanulságos:


 

Ez a rövid kis animáció nagyon plasztikusan megmutatja, mennyit változott a világ pár év alatt. És bár itt egy tanár-diák konfliktust látunk, nem nehéz párhuzamot találni az ügyfél-cég vagy a vevő-eladó viszonyokra sem.

A lényeg benne van a képekben: ma már nem az a különleges, ha valamit megosztanak, mert felvétel készül. Ma már az a különleges, ha ez nem történik meg! Ráadásul nem egy-két embert kellene elhallgattatni, hanem majdnem mindenkit!

Ez az igazi nép-uralom, hát nem?

9 komment

Domainfetisizmus

Címkék: keresőoptimalizálás

2009.11.05. csütörtök 22:32 Konrad

Ha egyszer egy vállalkozó vagy egy cégvezető rákap az internetre, akkor nagyon hirtelen elkezd mindenféle domain neveket beregisztrálni, mondván, de jó lesz az keresőoptimalizálásra. Hiszen ez biztosan jó lesz a Google-nek, és majd ezekre a szavakra (ami benne van a domain-ben) milyen jó találati helyeken fog jönni az oldalunk!

Ezért biztos, ami biztos, azt kéri, hogy ez az új domain is a weblapjára mutasson. Így aztán kialakul egy olyan helyzet, hogy ugyanaz a weboldalon több címen - akár 3-4-5 különböző címen - is elérhető.

Ugyanez történik akkor is, ha a cég nevet vált, és megtartja a régi domaint is, vagy használ egy mikrosite-ot egy kampányra, aztán amikor azt leszedi, akkor a domaint "rádobja" a céges weboldalra.

Nos, ha ez az átirányítás rossz, akkor azzal rontjuk a helyzetünket! Előbb nézzük, mit értek az alatt, hogy rossz az átirányítás.

Az a rossz, ha ugyanaz a tartalom több különböző címen érhető el. Nézzünk egy példát:

A két címen ugyanaz az oldal jön be! Ha a domainen belül navigálunk, akkor az URL mezőben vagy az egyik vagy a másik domain marad meg.

Miért rossz ez? Mert ilyenkor a Google azt látja, hogy ugyanaz a tartalom sok helyen elérhető, és ezért azt feltételezi, hogy át akarjuk verni, vagyis spam-eljük.

Ezért ezt a fajta domain átirányítást el kell kerülni. Szerencsére van jó megoldás is, ez pedig a 301-es átirányítás.

Ezt írja róla a Google:

Ha szeretné megváltoztatni azt, ahogy egy adott oldal URL-címe a keresőmotor eredményei között megjelenik, használjon szerveroldali 301-es átirányítást. Így biztosítható legegyszerűbben, hogy felhasználókat és a keresőmotorokat a rendszer a megfelelő oldal felé irányítsa. A 301-es állapotkód arra utal, hogy a kért oldal véglegesen egy új helyre került.

És így néz ki a gyakorlatban: ez a blog az omb.hu címre is bejön. Ha valaki ezt begépeli, akkor az URL mezőben nem az omb.hu cím jön fel, hanem a megszokott blog.hu-s cím. Vagyis átdobta az átirányítás a felhasználót.

Persze ebből jól látszik, hogy keresőoptimalizálás szempontjából egy domaint megvenni, majd azt átirányítani a már meglevőre, semmit nem ér. Fölösleges.

Persze másra jó egy ilyen domain, például arra, hogy ne a konkurencia jegyezze be... 

14 komment

Keresőmarketing nap, 2009

Címkék: keresomarketing nap 2009

2009.11.04. szerda 14:53 Konrad

Összeállt a program, de még finomítunk azért rajta, és várunk pár visszajelzést is. De a lényegen ez már nem változtat, tehát:

2009. november 18-én ismét Keresőmarketing nap!

Gyertek, jelentkezzetek minél többen! 

2 komment

Hova tovább, közösségek?

Címkék: onlinemarketing smo

2009.11.03. kedd 22:24 Konrad

Egyelőre még csak próbálgatjuk ezt a közösségi internet dolgot. A bennszülöttek már lubickolnak benne, a bevándorlók is használják a szolgáltatásokat, és vannak olyan hatásai már most, amely megváltoztatta az eddigi folyamatokat.

Talán érthető, hogy pont a szórakoztatás, a kikapcsolódás az a terület, ahol a hatása máris kézzelfogható. A legnagyobb vesztesei egyelőre a mozik ennek a nagy közösségiskedésnek. Ha egy film rossz, akkor az fél nap alatt kiderül. Blogokon, Twitteren, Facebookon, iwiwi-en bele-belebotlunk a negatív véleményekbe, és innentől eszünkbe se jut elmenni megnézni azt, ami rossz. Így járt ugye most a Szuperboyz.

Hiszen egy ilyen film márcsak a szereplői miatt is azért pár napig érdekes lehetett volna, de most, hogy már a film közben el lehet küldeni a haveroknak az sms-t, vagy ki lehet twitterelni, hogy "ez szar, nehogy ti is megszívjátok", vége a világnak. Nem lesz, aki jegyet vegyen.

Persze ugyanez igaz visszafelé is: ha valami jó, akkor arról is olvashatunk itt-ott.

A közösségi szolgáltatások átformálják az életünket. Még pár év, és sokkal több területen kialakulnak majd azok a reflexek, amikor tudjuk, mit hol kell megnézni. Házat vennél? Kérdezd meg a leendő szomszédokat! Kocsit vennél? Erre már van népítélet is, de lesznek még helyek, ahol lehet érdeklődni. Hűtőt vennél? Dobd fel a Twitteren, és fogsz kapni érdekes tippeket.

Ez persze jelentősen meg fogja változtatni a marketingesek munkáját is. Ha valamit csúsztatunk a reklámban, az hamar kiderül. Ha egy termék szar, azt nem lehet majd eltüntetni a cukormáz mögött. És nem igazán érdemes belemenni a közösségi adok-kapokba, mert ki fog derülni, hogy fizetett forradalmárok vagyunk, és akkor ami eddig baj volt, az mostantól nagy baj lesz...

Változás történik, ott lent, a mélyben. A fogyasztók, a célcsoport a homályos "azok"-ból arcokká válnak. Lesznek még meglepetések, és nemcsak a mozipénztáraknál.

21 komment

Fizetett forradalmárok

Címkék: smo

2009.11.02. hétfő 16:14 Konrad

Az átkosban, ahogy a Kádár-rendszert hívjuk páran, volt ez a fogalom: fizetett forradalmár. Ők voltak azok a mozgalmi emberek, akik fizetést kaptak ezért. Párt tisztségviselők, KISZ-esek, ilyesmi. Aparátcsíkok.

Ők voltak a rendszer kitartottjai leginkább, hiszen semmi más dolguk nem volt, mint a rendszert népszerűsíteni, hirdetni, terjeszteni az eszmét. Ők voltak a "vállalati evangelisták".

Aztán amikor úgy a kilencvenes évek közepén rádióztam, akkor tűnt fel, hogy ha csinálunk egy nyereményjátékot, arra mindig van jelentkező. Van ugyanis 10-20 olyan hallgatónk, akik állandóan a rádió előtt ülnek élesre töltött telefonnal, és várják, hogy játszhassanak. Pár nap után a csengetésről megismertük őket...

Persze jó volt ez, hiszen a rádiós játékkal tutira mentünk, tudtuk mutatni a hirdetőnek, nézze meg, mekkora az érdeklődés. A hirdető ugyanis már nem látta, hogy ez a nagy pörgés hány ember műve.

Most, hogy a közösségi tartalmak, a közösségi média ilyen nagy publicitást kapott, újra eszembe jutottak a fentiek. Nézegetve a céges rajongói oldalakat kezdett kialakulni bennem a kép: a fizetett forradalmár nem vész el, csak átalakul.

Mert azért nem árt, ha tudjuk: a különböző fórumok hozzászólói között is van sok bértollnok, akik jellemzően valamilyen párt által finanszírozott módon mondják el a "véleményüket".

És most itt vannak Facebook és iwiw csoportok, íme az újabb közösségi tér. És kik a rajongók? Természetesen vannak "igazi" rajongók is, de nem az összes! Rajtuk kívül még minimum két csoport van.

Az egyik az önkéntes hirdetők csoportja. Ők azok az élősködők, akik ott vannak minden kilóméterkőnél, és valami kamu hozzászólással nyomják a blogjukat vagy céges weboldalukat.

A másik csoport pedig a fizetett forradalmárok: az SMO kampányt szervező ügynökség beépített emberei, akiket könnyű megismerni arról, hogy a lehetséges 20 hozzászólási helyből 10-15-nél ott vannak. Feladatuk a tömeghatás keltése, annak a mutatása, hogy ez valóban érdekes téma, itt vannak vélemények.

És ezt nem feltétlenül a hirdetők felé kell mutatni, hanem a valódi rajongók, érdeklődők felé. Sokkal nagyobb valószínűséggel szólnak hozzá már nem szűz témához, és hamarabb kapcsolódnak egy láthatóan nem halott csoporthoz.

És nem is kell, hogy sokan legyenek. Még a rádiózásnál említett, vagy a fórumozásnál tapasztaltnál is kevesebb ember elég. 3-4 ilyen forradalmár, fejenként 3-4 regisztrációval elég szép zajt tud generálni.

Amikor tehát azt nézzük, mennyire sikeres egy SMO kampány, akkor ezt vegyük figyelembe! Kellően sok rajongó esetén persze a nem valós rajongók száma elenyésző. De ha nincs annyira sok rajongó, akkor azért legyünk résnél, és nézzünk a puszta számok, a statisztikák mögé.

63 komment

5.000,- Ft Megéri?

Címkék: onlinemarketing

2009.11.01. vasárnap 21:23 Konrad

Úgy kb. 5.000,- Ft egy .hu domain bejegyzése és éves fenntartása. Vagyis ha eszünkbe jut egy ötlet, vagy csinálunk egy céget, kitalálunk egy terméknevet, akkor ennyibe kerül azonnal bejegyezni. Sőt, olyat is tudok, hogy sms-ben elindítani egy bejegyzést, vagyis akár az esti sörözés közben is elindulhat egy bejegyzés.

Miért írom ezt le? Mert a hazai domain szabályozás alapvetően azoknak adja vitás esetekben a nevet, akik hamarabb kezdték el a bejegyzést. Vannak kivételek, ezek jellemzően a bejegyzett védjegyek, illetve a megtévesztő nevek. De ha kis cégünk van, vagy tényleg csak egy ötlet van a fejünkben, akkor a gyorsaság számít.

Itt van például egy mostani eset, amiben döntés született. A bejegyzendő név egy indiai színésznő neve és egy üdítőital neve is: Rani.hu

Az italt forgalmazó cég az indoklásában ezt írta:

Panaszos előadta, hogy 2009. május 11-e óta kizárólagos forgalmazója a RANI gyümölcsleveknek Magyarországon. A gyártóval (Aujan Industries Co. Dubai) közös megegyezések alapján fejlesztik a marketing tevékenységeiket, melynek első lépése volt a bolti és vendéglátóhelyi figyelemfelhívás. Második lépcsőben (mivel a termék már elért egy bizonyos értékesítési szintet), a weblapkészítésre kaptak engedélyt a jogtulajdonostól, és egy internetes reklámot indítanak 2009. szeptembertől a fiatalok felé.

Ugyanakkor ez is kiderül:

A rani.hu domain nevet Juraj Fábry-Brafy (továbbiakban: „Panaszolt”) igényelte prioritás nélkül 2009. július 14-én.

A domain pedig kié lett? A panaszolté. Vagyis NEM az üdítőitalos cég kapta meg. Pedig semmi mást nem kellett volna tenniük, mint május 11-én - vagy mondjuk másnap - elindítani a bejegyzést.

5.000,- Ft bukta, ha esetleg mégsem csinálhatnak weblapot. Most meg a nevet bukják az interneten. Kár érte.

20 komment

E-mail helyett

Címkék: onlinemarketing email marketing

2009.10.29. csütörtök 23:56 Konrad

Ma néhány vállalkozóval beszélgettem délután, és elmondtam nekik is azt, amit szoktam: nincsenek univerzális eszközök a marketingben. Nincsenek olyan megoldások, amik biztosan és mindenkinek működni fognak.

Erre példának elsősorban az e-mail marketinget hoztam. Mert ez talán a legjobban erőltetett eszköze a kkv-s marketingnek: építs adatbázist és küldj ki hírlevelet, azon keresztül eladva a terméked, szolgáltatásod.

Annyira beépült ez a fajta e-mail adatbázis egyesek marketing elvárásaiba, hogy reflexszerűen ajánlanak olyan együttműködéseket, amiben nekem az adatbázisomra ki kellene küldenem az ajánlkozó partner hirdetését, cserébe ő is kiküldi az enyémet. És amikor erre azt mondom, nekem nincs ilyen, amire kiküldhetem, akkor láthatóan megakad a dolog. Egész egyszerűen nem tud mit reagálni arra, hogy én ezt nem. Aztán kis gondolkodás után megkapom, hogy dehát ez egy nagyon fontos eszköz, és hülye vagyok, ha nem csinálom!

Mindezt persze úgy kapom meg, hogy nem igazán tudják, mi az üzleti célom, milyen kommunikációs stratégia mentén építettem fel a céget, és milyen üzletfeleknek, megrendelőknek szeretek dolgozni.

Annyit tud, hogy az e-mail kell, az e-mail jó. Értem?

Tehát elmeséltem ma, hogy nem, adott esetben az e-mail nem kell, nem jó. Mert ha valaki kap napi 30-40 e-mailt, amire reagálnia kell, akkor a jelentéktelen dolgokat, a hirdetéseket, egy mozdulattal teszi félre - és meg se nézi majd, mert elfelejti. Meg ugye az se biztos, hogy az adott célcsoportban annyira erős lenne az e-mail használat. És persze az is lehet, hogy nem az a célom, hogy toljam az ügyfelek felé az ajánlataim, hanem inkább rávezetem őket arra, hogy mire lehet szükségük - és ezt más csatornákon keresztül teszem meg.

De mégis, mit lehet használni e-mail helyett?

Hát, például rss-t. Persze ekkor el kell magyarázni, mi is az rss, de megéri, hiszen ha sikerül megértetni, akkor ez nagy "aha" élmény lesz. Persze azt is el kell hozzá mondani, milyen célcsoportok esetén lehet ezt használni. (Szűk és geek réteg ez, de sebaj, vannak dolgok, amiket ők is vesznek, nem?)

Aztán lehet csinálni a Facebook-on csoportot. Lehet csinálni az iwiw-en klubot. De az is lehet, hogy nem az internet a járható út, az igazi hatékonyságot nyomtatott hírlevéllel vagy például egy ingyenes workshop-pal fogjuk elérni.

Igen, valóban, egyik sem helyettesíti az e-mailt. De nem is erről van szó. Éppen arról kell ennek szólnia, hogy azokkal mit kezdünk, akiket az e-mail-lel nem tudunk elérni.

23 komment

Régi sláger, öreg Duna...

Címkék: üzlet

2009.10.28. szerda 21:51 Konrad

A mai nap híre kétségtelenül az, hogy az ország legfölöslegesebb hatalmi szerve, az örökös sóhivatal címet már több éve megszerző, sokak számára csak káromkodásként használt Országos Rádió és Televízió Testület, vagyis az ORTT mindenféle piaci és pénzügyi realitást félretéve csak pártpolitikai szempontok alapján újraosztotta a két országos rádiófrekvenciát, és a győztesek nem az eddigi rádiók lettek.

Röviden: megszűnik a Sláger és a Danubius.

Pörög a felháborodás, meg sem fog lepni, ha a Slágeren szórakoz(tat)ó üdvöskék holnap reggel tüntetésre vagy általános sztrájkra fognak felszólítani. Pedig, lássuk be, az ORTT nem csinált mást, mind amit eddig tett: ugyanúgy háttéralkukkal döntött, mint eddig. Csak most másoknak kedvezett, nem azoknak, akiknek eddig. Pedig milyen jó is volt ez a háttéralku, amikor csökkenteni kellett a koncessziós díjat, nem igaz kedves Sláger Rádió? Amikor lehetett amerikai diplomatákon keresztül befolyásolni a döntéseket?

Hát, most sem történt más.

De akkor most mi lesz? Nem lesz se Danubius, se Sláger?

Elképzelhető. De azért nem eszik olyan forrón a kását. Mert bár az ORTT nem piaci alapon döntött, az érintett négy cég (a két vesztes és a két nyertes) nagyon is piaci vállalkozás.

Hacsak nem akarnak belevágni a vesztesek egy hosszas és kilátástalan eredményű pereskedésbe, kénytelenek lesznek veszteséget minimalizálni. Ez pedig azt jelenti, hogy eladják azt, amit el lehet, hogy érdemben ki tudjanak szállni a hazai piacról.

És mi a legnagyobb értékük? A nevük. A brand.

Felmerül tehát a kérdés: tudnak-e az új tulajdonosok olyan árat adni a meglévő nevekért, amiért a régiek hajlandóak odaadni? Mert egy új brandet fölépíteni, egy új országos rádiót beindítani sok pénz. Még így, erős politikai háttérrel is.

Nem tudom, mi lesz a vége, hisz most nagyon forrnak az indulatok. De egyáltalán nem lepne meg, ha legalább az egyik rádió megmaradna, és a háttérben mindössze tulajdonos váltás történne. Ez lenne egy logikus, és piacilag is értelmes megoldás.

Persze van ezer más szempont is, egyáltalán nem biztos, hogy a nevek eladóak, és egyáltalán nem biztos, hogy nem új neveket akarnak bevezetni a nyertesek. De a brand érték. És ha ügyesen sáfárkodnak vele, akkor át is lehet menteni. Tehát volna itt egy másik megoldás is: hirtelen lesz két nagyon erős webes rádió. Mondjuk a Sláger megállapodik a Telekommal (rádiójuk még úgysincs), a Danubius a CEMP-pel, és az interneten követhetőek maradnak.

Volna értelme? Talán, a nevek erősek. Meg fogják tenni? Nem valószínű. De érdemes egy kicsit elmerengni ezen is. Hiszen most minden lehetséges.

Ebben az országban...

80 komment

Mi van a középpontban?

Címkék: üzlet

2009.10.27. kedd 23:08 Konrad

Az elmúlt napokban hirtelen két helyen is "temetik" az Origó-t. Először ott van az a HVG-s hír, hogy mégsem adják el a céget. Aztán ott van a Kreatív Online "jövőképe", ahol ez olvasható: " A Magyar Telekom aktuális német vezetője a Kreatívnak elismeri: hiba volt 2011-ben bezárni az Origo hírportált ."

De vajon miért vannak ezek a hírek? Mi történt a legnagyobb hazai internetes tartalomszolgáltató háza táján, hogy lélekben már temetik, de legalábbis el akarják adni?

A HVG-s cikk ad is egyfajta megfejtést:

A közel 700 milliós saját tőkéjű cég tavaly 4,5 milliárd forintnyi árbevétel mellett 820 milliós veszteséggel gazdálkodott.

És tavaly csak kicsit legyintett meg bennünket a válság... így is 820 milliós a veszteség. Jelzem, az Iwiw megvásárlása ilyesmi nagyságrendű volt (illetve... szóval nem egymilliárd volt, na). De az Origó most is veszteséges. Jó, idén semmi nem alakul jól, de máshol sem. Mégis, például elindítottak két tévécsatornát, hogy ezzel is mutassák, ők igazi három képernyős (vagy milyen) cég: internet, mobil és tévé. Hát hurrá.

De nem válaszoltam a feltett kérdésre: miért kellene temetni az Origót? Hiszen ott van a tulajdonos, a Magyar Telekom, akinek van elég pénze finanszírozni a veszteséget. Miért kellene eladni? Főleg minek kéne bezárni?

Én egy masszív okot tudok mondani: az Origó okafogyottá vált. Ugyanis a Magyar Telekom - illetve lánykori nevén Matáv - azért hozta létre az Origót, azért vette meg a Freemailt majd az Iwiw-et, hogy legyen magyar tartalom, legyen miért internetezni, vagyis legyen miért venni internet hozzáférést. 

De mára a piac elég nagy lett, sok magyar nyelvű tartalom van, a hozzáférési piac pedig már szinte magától nő, hiszen az internet egyre többünk számára közmű, az életünknek pont úgy része, mint a mobil vagy a vezetékes víz.

Már nem kell egy ilyen tartalomszolgáltató valami. Az Origó halála gyakorlatilag az önálló cég, az Origo Corp. létrehozásával megkezdődött. Egybeszerveztek minden tartalmat, és ez a minden nem volt elég arra, hogy önállóan talpra álljon: idén is pénzébe kerül a Magyar Telekomnak, hogy finanszírozza a leánycéget. Márpedig egy több százmilliós, milliárdos újabb kiadás nem mutat jól a részvényesek felé.

Aztán van még egy kis gond. A Matáv illetve a Telekom évekig érezhetően tudta, hogy mit csinált. Volt egy elképzelés, volt egy irány, ahova tartottak. Ez az irány, ez az elképzelés egyes vezetők fejében volt meg. A cég vízióját például Straub Elek vagy például Simó György látták. A Magyar Telekom víziója az ő víziójuk volt. De ők már nincsenek ott, és már nincsenek új víziók...

Tehát nincs pénz. Nincs vízió. Mi maradt? Eszeveszett költségcsökkentés, veszteségek leírása, és valami bizonytalan útkeresés. És ebből minden lehet. Lehet eladás de lehet bezárás is. És hogy mi lesz? Ezt szerintem még a Magyar Telekomnál se tudja senki.

 

53 komment

A közösségi média a brandépítés helye?

Címkék: onlinemarketing keresőmarketing smo

2009.10.26. hétfő 18:00 Konrad

Érdekes kutatást mutatott be a Terepnapló a hétvégén, amely a PPC (search) hirdetések és a közösségi médiák kapcsolatáról szólt. A legfontosabb megállapítás: van kapcsolat!

Persze eddig is tudtuk, hogy a közösségi média jelenlét fontos lehet cégeknek, de ennyire direkt visszajelzés eddig nem nagyon volt. Mert a kutatás pontosan megmutatja, hogy ha valaki egy céggel vagy egy termékkel találkozott már a közösségi médiában, akkor egyrészt kicsit máshogy keres, másrészt szívesebben is kattint a hirdetésre illetve a normál keresőtalálatra (ami persze meg SEO-val befolyásolható).

A PPC hirdetések iszonyú gyors terjedése és e mellett a Google térnyerése sok céget arra vezetett, hogy eddigi display hirdetéseiket lecseréljék Google (és idehaza részben ETARGET) hirdetésekre. Elsődlegesen az alacsonyabb költségek miatt, hiszen jóval olcsóbban lehet PPC-vel látogatót vinni az oldalra.

Az más kérdés, hogy a hirdetések passzív része már kevésbé jut el a fogyasztóhoz. Gyakorlatilag lemondhatunk a logó felismeréséről, a színvilág megmutatásáról, a fontosabb brand elemek kiemeléséről - hiszen a rövid szövegben ezek nem fognak teret nyerni.

De ha a pénz átcsoportosult, akkor már nem marad arra, hogy mégis valahogy erősítsük a brandet... És erre válasz a fenti kutatás! Ugyanis mostmár van arra bizonyíték, hogy lehet a display-el szemben felmutatni teljes (modernkori bullshit-el szóhasználattal 360 fokos) megoldást: a PPC és a közösségi médiában történő jelenlét együtt jobb és hatékonyabb megoldás, mintha csak valamelyiket használnánk.

Vagyis ha valaki úgy dönt, a display drága, akkor a pénzt ossza meg, és a PPC mellett jusson a közösségi megjelenésekre is. És akkor nemcsak látogatják a weboldalát, de a brand-je sem hever majd parlagon.

10 komment

A stílus maga a reklám

Címkék: tartalom weboldal

2009.10.23. péntek 02:05 Konrad

Kedden tartottam egy előadást vállalkozóknak, és sok más mellett arról is beszéltem, hogy a reklámunk, a weboldalunk szövegének a stílusa jelentősen befolyásolja azt, hogy kik is fognak bennünket keresni. Írtam én erről már korábban is, de most azért rángatom elő, mert a PPC hirdetések elterjedésével nagyon sok kkv-s oldal kap folyamatosan érdeklődő látogatót.

Persze pénzért, hiszen ez a PPC kampányok sajátja. És emiatt az oldalakra érkező látogatóknak bizony költeniük kell, mert csak akkor érte meg hirdetni. Azt pedig könnyű belátni, hogy nem mindegy, kik hajlandóak költeni. Az a tapasztalatom, hogy célcsoport és válogatás nélkül mindenki két féle duma közül választ.

Vagy előveszi a késő nyolcvanas évek állami vállalatait idéző szenvtelen távolságtartó stílust, és azzal nyit, hogy

...cégünk 1995-ben alakult azzal a céllal, hogy az alapítók szaktudását felhasználva folytathassuk a tevékenységünket...

és persze a modorosság, az nem hiányozhat:

...kérem, engedje meg, hogy az alábbiakban...

És ha nem engedem, akkor mi lesz? Elsunnyog?

A másik változat se jobb, csak más. Ez a stílus az álamerikai mindenteladó ügynök szuperpozitív stílusa, külön iskolák vannak arra, miért és hogyan kell így írni:

Kedves Látogató! Gyere, és vedd meg, amit kínálok, mert ennél jobbat és szebbet sehol sem fogsz kapni!

Hidd el, ez a tökéletes számodra, nézd meg, mindenki ezt használja! És csak most, csak a te kedvedért akár ingyen is kipróbálhatod! Kattints ide, és töltsd le az ingyenes változatát a megoldásunknak, és nem fogsz csalódni!

Ezen oldalak sajátja még a végeláthatatlanul hosszú weblap (állandó görgetés) no és persze a tegező, felhívó, felkiáltójeles írás.

Az első változat nem idegen a számunkra, de taszító. A magyarok nem szeretik a hivatalokat, így ez a fajta hivataloskodó írás sem fog bejönni. Szerintem senkinek. Elszenvedjük, mert ezt tolják elénk, de innen csak fölfele van út.

A másik változat már bonyolultabb. Ez a fajta megközelítés teljesen idegen idehaza, sőt, úgy annyira más európai országra sem jellemző. Ez tipikusan amerikai, de ott sem mindenkinek szól! Ez a változat "széles néprétegek" vagy más szlenggel a "prolik" meggyőzésére lett kitalálva, ennek megfelelően akkor működik, ha lehengerlő.

Nyomni kell minden szinten, a vevőnek lélegzetet sem szabad venni, de főleg nem gondolkozhat, mert akkor oda a varázs.

Be kell látnunk: az internetezők még mindig kicsit felülreprezentálják az átlagembereket, ráadásul a lehengerlő tempó azt is feltételezi, hogy nem funkcionálisan analfabéták olvasnak bennünket. Így valójában ezzel a móddal a hazai netezők egy nem jelentéktelen 20-30%-át érjük el. Ez érdeklődési körönként pár tízezer ember, de nem több.

Itt a fejlődés komoly korlátja: hiába nyomjuk tovább a marketing gépezetet, nem lesz több vevőnk, mert nincs. Legalábbis olyan nincs, aki erre vevő.

A megoldás? Mielőtt írunk, ismerjük meg a vevőinket. Nem annyira bonyolult ez, van egy csomó tematikus site fórumokkal, vannak blogok kommentekkel, körbe kell csak nézni és olvasgatni. És ha így megismertük a stílust, akkor el kell kezdeni az ő szájuk íze szerint írogatni.

A másik megoldás a saját, markáns stílusunk kialakítása. Az is bejön, főleg akkor, ha nem vagyunk oltári bunkók se, de cukrozott takonymáz se. Egyediek, de normálisak legyünk.

Egy dologra vigyázzunk: ne sablonokból építkezzünk. A webezők nagyon érzékenyek a bullshitre, iszonyúan hamar kiderül, ha maszatolunk. De nem, nem fognak bántani minket e miatt!

Egyszerűen csak nem fognak vásárolni.

17 komment

Esemózni

Címkék: smo

2009.10.21. szerda 21:21 Konrad

A főnököm olyan öntevékeny autodidakta. Kiadja nekünk a melót, mi majd meggebedünk, közben ő meg a webet bújja egész nap. Aztán meg jön hozzám a mindenféle ötleteivel. Érted, hozzám, marketingeshez, és mondja az okosságokat! Napról napra feltalálja a spanyolviaszt.

Tavaly például egész évben adatbázist építettünk és emiatt csali pdf-eket gyártottunk. Persze azóta sem tudjuk, mit kezdjünk ezzel a csomó címmel, mert az ingyenes kaja után a pénzes cuccok nem kellettek senkinek.

De nem baj, jött az újabb ötlet, Twittereljünk! na de ki szövegeljen egész nap? Elkezdtük, aztán persze a munka elsodorta az egészet, alszik a felhasználónk azóta is.

Persze volt itt minden csodaszer! Iwiw csoport, meg AdWords kampány (jaja, kaptunk egy 7 ezer forintos kupont, azzal kezdtük), meg mindenféle ilyen-olyan oldaloptimalizálás és egyéb baromságok.

És most mire mentünk mindezzel? A mai napig a Józsi adja el a céget, a haverjain keresztül, akikkel hetente jár sörözni meg focizni.

Na. Kellett nekünk ez, mi?

Aztán tegnap megint jött a főnök, hogy megtalálta a csodaszert!

SMO!

Nem tudja, mi az, mert akárhol olvassa, mindenki mást ír (angolul meg persze nem tud annyira, hogy külföldön nézze meg), de amiről ennyien beszélnek és ennyire szépen hangzó rövidítés, az csak jó lehet!

Na. Úgyhogy most SMO-zunk. Persze senki nem tudja mi az, meg mire való, de vadul bújjuk a netet, és próbálunk mindenfélét csinálni.

Itt is van pár cikk, persze köszi szépen, ennyire jól még nem kavartak össze semmivel:

Itt fogalmat magyaráz a Doransky néven blogoló blogger. Ezek szerint már van 2.0 is, de én még az 1.0-t sem töltöttem le... valakinek megvan?

Itt meg azt írja a Hírbehozó (de hülye neve van...), hogy SMO nincs is, de ha van, akkor sincs. Ha jól értem. De a végére persze itt is elvesztettem a fonalat.

Aztán van ez a Zerking blogger (miért nem lehet rendes nevü ezeknek a kiberhuszáróknak?), aki olyan kurtán-furcsán megmondja a tutit, hogy ez bullshit. De ezt a cikket persze most nem merem megmutatni a főnöknek...

Szóval bújom itt a dolgokat, ahelyett, hogy a kari ajeszeket intézhetném azzal a kedves nagymellű accountos csajjal az ügynökségünknél. 

A Józsi meg elment fallabdázni. Azt mondja, az az igazi közösségi élet, és azt próbáljam meg esemózni.

Anyád...

8 komment

Mennyi egy link ára?

Címkék: onlinemarketing

2009.10.19. hétfő 20:50 Konrad

Igazi elméleti kérdés így elsőre: vajon mennyit ér egy darab kis link, amit felrakok a haveromnak az oldalamra? Mi az értéke?

Mondhatnánk, hogy a linknek önmagában semmi, a kattintás számít, és ebből valamit ki lehet számítani - de kattintást ad absurdum 4 Ft-ért is lehet venni, míg van, aki ennek több mint százszorosát is elkéri. Tehát még a kattintás ára se egzakt.

A linkek ráadásul kattintás nélkül is hoznak eredményt, erre épül ugye a keresőoptimalizálás esetén a linképítés.

De miért vetem fel ezt a hülyeséget akkor? Miért akarok én megválaszolhatatlan kérdésekre választ adni? Két ok miatt, és egyik sem elméleti.

Ahogy egyre jobban terjed az a mém, hogy a közösségi hálózatok lesznek az új élet új színterei (értsd: egyesek szerint az a jövő, hogy majd csak itt lehet felhasználót fogni), úgy válik ez egyre érdekesebb kérdéssé. Vajon ha én a Twitteren megosztok egy linket (van kb. 700 követőm) az ér-e annyit, mintha ugyanezt a linket Szeged volt polgármestere osztja meg, akinek van 10 követője jelenleg? Hiszen Bartha sokkal ismertebb nálam, épp csak ezen a közösségi téren még kezdő... De akkor kit kell meggyőzni: egy ismert embert, akit kevesen követnek, vagy egy kevésbé ismertet, akit sokan? Mi a nyerő megoldás?

Erre elsőre egyszerű a válasz: ha látogatottság kell, akkor engem. Nade ha nem ez a fontos, hanem a politikai súly mutatása? Akkor Bartha mennyivel több ilyen hozzáadott értéket jelent? Hiszen adott esetben elmondhatja a linkre mutató oldal tulajdonosa, hogy engem egy volt polgármester is linkel! Ez bizonyos közösségekben extra értéket jelent.

Na és akkor ebből már le tudom vezetni a másik okot, amiért a kérdést felvetettem. Jön ugyanis tavasszal a parlamenti választások. Ennek ugye elég szigorú az elszámolása elvileg, tehát meg kell mondani pl. ki mennyi pénzzel támogatta a kampányt. Vagy nem pénzzel, hanem valami mással.

Például linkkel. És akkor itt a kérdés: a támogatók által adott linknek mi az értéke? Fel lehet-e ezt tüntetni? Fel kell-e ezt tüntetni?

Jelenleg persze nem, mert a szabályokat csinálók hülyék az internethez, és még hülyébbek az internetes reklámokhoz. De ez pár év múlva már talán nem elméleti kérdés lesz. És a fentiek alapján nagyon nem mindegy, honnan és hány link mutat ránk...

 

 

7 komment

Együtt többet tudunk?

Címkék: web2 közösség ajánló

2009.10.19. hétfő 15:19 Konrad

A kollektív intelligencia meg a közösségek tudata - sőt, az a mém, hogy a hálózat segítségével majd a közös tudás kialakul - mostanra visszahúzódott kicsit a sci-fik világába. Elég csak körbenézni az interneten, bekukkantani pár közösségi oldalra, vagy megnézni, miről írnak emberek a fórumokban. A kép néha igazán siralmas: nem elég, hogy sok buta ember egymásra utalva még butább lesz, de ráadásul a nem buták is képesek megbutulni.

De akkor mégis, mire jó a közösség, miért szeretjük?

Mert társas lények vagyunk, azért. Az akolmeleg és a közös emlékek, közös pontok is kellenek ahhoz, hogy emberek legyünk. Úgy igazán. Lásd még Maslow, meg az ő piramisa.

Másrészt, ha egy társaságba beleüvöltjük, hogy "ki ismeri ezt a számot?" akkor jellemzően választ is kapunk. És ez ettől tényleg olyan, mintha együtt többet tudnánk. Persze ez kétélű, éppen tegnap olvastam a Turulcsiripen:

elkepesztoen sok hasznavehetetlen tanacsot lehet twitteren kapni, ezert szeretem

Nade vannak esetek, amikor tényleg segít a közösség. Ott van az Időkép.hu, ami egészen szép közösségre építi a szolgáltatását: vannak, akik felszerelnek olyan kis kütyüt, ami küldi az adatokat az időjárásról, és ez szépen belekerül egy központi adatbázisba, növelve ezzel az észlelési helyek számát. Egyszerű és tiriviális, nem igaz?

Ehhez nagyon hasonló másik megoldás is készül most, Dunder Krisztián valósítja meg az ötletét: ez az utinformaciok.hu

Ez az oldal - egyelőre - ígéret. Aki regisztrál, az most csak egy kis pdf-et tölthet le pár hasznos webcímmel, telefonszámmal és adattal, de a későbbiekben el fog indulni egy olyan szolgáltatás, ahol mi magunk oszthatjuk meg azt, amit látunk útközben. Vagyis olyan közösségi portál lesz ez, ahol egyenként berakjuk a kis okosságokat, hogy majd ebből összeálljon valami nagyon friss és nagyon hasznos tudás: az aktuális közlekedési információk.

Vannak tehát esetek, amikor együtt tényleg többet tudunk. Persze ehhez kellenek olyan szolgáltatások, amelyek szűrik és moderálják az információkat. Ellenkező esetben olyan kakofónia lesz, mint amikor egyszerre hagyjuk beszélni az ellenzéket és a kormánypártot a Parlamentben...

11 komment

Az IH margójára

Címkék: internethungary2009

2009.10.16. péntek 19:15 Konrad

Miután sokan és sokat írtak az előadásokról, így én most megengedek magamnak egy kis apró megjegyzést, mintegy az idei Internet Hungary margójára. (Tudom, hogy képzavar, tekintsétek ezt írói munkásságom részeként.)

Az ilyen rendezvényeken a termen kívüli események szoktak sokkal informálisabbak lenni, és ez fokozottan igaz az Internet Hungary-re. Ráadásul a két napos esemény első napja értelemszerűen buliba és ivászatba torkollik. Erről annyira azért nem szoktunk írogatni, sokak számára lenne kínos mégcsak utalni is arra, vajon mire képes néhány pohár pálinka és néhány korsó sör.

De az esti buli kötetlensége hoz azért érdekes beszélgetéseket és poénokat is... Nos, egy olyan maradt meg bennem, ami miatt önmagában megérte elmenni a buliba, ez pedig a következő:

- Vajon miért lett Bing a Microsoft keresőjének a neve?
- Because Is Not Google!

17 komment

Keresőhirdetés vagy keresőoptimalizálás?

Címkék: internethungary2009

2009.10.15. csütörtök 14:08 Konrad

A keresőmarketinges blokkot kellett az idei Internet Hungary-n felvezetnem egy kezdő előadással. Ennek címe a fenti kérdés, és mivel felvezető előadásról volt szó, pontos választ nem is adok rá.

Az előadás inkább gondolatébresztő. Az volt a célom, hogy lássunk néhány tényt és néhány érvet a megoldásokról, és vegyük észre: a pontos választ csak a feladat ismeretében lehet megadni.

Íme az előadás (ami nem, nem 70 oldal valójában, csak elemeiben jelenik meg, ahogy előadtam):

 

 

10 komment

Még élek

Címkék: gépház internethungary2009

2009.10.14. szerda 23:58 Konrad

Nagyon csöndben voltam, aminek az oka elsősorban az Internet Hungary, de ezt fokozza egy megfázás is. Jelenleg fáj a torkom és nincs hangom, ami egyrészt rendesen elkedvtelenít, másrészt akadályoz is a munkámban. Ámde félre bú és félre bánat, az elmúlt két nap alatt egyáltalán nem unatkoztam!

Ott voltam tehát a 10. Internet Hungary konferencián, és kedden egészen sok dolgom volt. Tartottam egy előadást arról, moderáltam egy beszélgetést és majdnem moderáltam egy harmadikat is, de az végül az elcsúszások miatt elmaradt.

Nagyon keveset tudtam bejutni előadásokra, így komolyabb beszámolóval idén nem tudok jelentkezni, ellenben sikerült nagyon sok emberrel beszélgetnem. Ez alapján azt kell mondjam, nagyon pörög a piac. Sokan bizonytalanok, sokan nem tudják, tényleg lesz-e munkájuk jövő hónapban, és vannak piaci szereplők, akik csak kívülről mutatnak erős arcot, valójában rogyadoznak szegények.

A 10. Internet Hungary tehát semmiképpen nem az optimista jövő, hanem a nehéz jelen konferenciája volt. És ezen a programok bősége, sokszínűsége sem tudott jelentősen változtatni. 

1 komment

Internet Hungary 2009

Címkék: internethungary2009

2009.10.12. hétfő 23:50 Konrad

Idén is van Internet Hungary, ráadásul a 10. Idén is ott leszek, most előadok és beszélgetéseket moderálok, így annyira sok időm sajnos nem lesz, node majd utólag biztos fogok tudni írni az eseményről!

Elkészült az előadásom is, így egész biztosan beszélni fogok arról, vajon a keresőhirdetés vagy a keresőoptimalizálás a jobb megoldás egy cég életében?

Illetve inkább csak gondolatébresztőnek szánom az előadást, hiszen ez fog felvezetni egy olyan blokkot, amelyben lesz szó erről is és arról is. Állást most nem foglalnék, de fel fogom rakni az előadásomat pdf-ben a netre - holnaptól le is lehet majd tölteni. 

4 komment

Egó

Címkék: gépház

2009.10.11. vasárnap 23:29 Konrad

Ez az október igazi egó növelő hónap számomra. Hirtelen lesz egy csomó előadásom (majd szépen sorban írok róluk) és ráadásul a Bloginterjú blogban is megjelent egy interjú velem. Aki kíváncsi esetleg rám, az erre találja »»

6 komment

Rossz példa

Címkék: onlinemarketing email marketing

2009.10.09. péntek 20:21 Konrad

Nem szeretem kicikizni az olyan reklámmegoldásokat, amik kisebb-nagyobb hibákat tartalmaznak. Én is szoktam hibázni, nekem sem esne jól. De vannak esetek, amikor olyan szinten hibázik valaki, amire már érdemes felhívni a figyelmet. Ma kaptam egy ilyen levelet, és ezt most ki kell cikiznem, sajnálom.

Íme a levél:

 

Azért elemzem is, bár nem sorrendben.

Először is: mi ez a kipontozott baromság ott középen? Mit várnak? Kinyomtatom és visszaküldöm? Vagy mi? Kéremszépen, vagy legyen valami űrlap, vagy irányítson el egy megrendelő oldalra, és itt csak egy gomb vagy link legyen, amin keresztül rendelhetek!

De oké, ezek a nyomott árak, amiket az IIR használ, ezt nem teszik lehetővé. Rendben. Akkor legalább a pontokat vegyék ki, ne nekem kelljen törölnöm, ha ki akarnám tölteni!

Aztán a szövegezés. 2009-ben illik ékezetes leveleket küldeni, az 'ő' betű hiánya több mint ciki, ez konkrétan igénytelenség.

Egy reklámlevélben jó lenne megtanulni helyesen írni. A dátumban nincs pont. A hónap nem nagybetű, akkor sem, ha valami hülye program kijavítja olyanra. És nem kell három!(3)!!! kérdőjel, mert az nem ide való. Az első mondat helyesírási hibák nélkül tehát:

Ön nem volt ott Philip Kotler előadásán szeptember 29-én?

Aztán a szemantikai problémák. Idehaza a guru szó mást jelent kicsit, nem tudom, Kotlert nem kellene gurunak nevezni. Én inkább a szakember vagy hasonló szavakat preferálnám. Az esszencia pedig valaminek a lényege: kivonat, sűrítmény. Érdekelne, hogy mit kapok a majdnem 50e Ft (plusz áfa)-ért. Egy kivonatot? Vagy az előadás felvételét?

És akkor ami a legkevésbé tetszett, az a testimonial. "Résztvevoink mondták:", majd jön egy darab idézet. Mind ezt mondták? Kórusban, felállva, az előadás végén? És tényleg? Dejó! Vagy megintcsak sikerült elrontani valamit?

Őszintén megmondom, ennyi hiba egy kis cégnél is sok, de most ráadásul egy marketing ikon, egy marketing szaktekintély renoméját rombolja az IIR ezzel a levéllel! A mellett, hogy magukat is lejáratják...

Ja, és nem ártana egy szövegírót megbízni. Ez a levél szakmailag úgy egyébként is egy rémálom.

17 komment

Brandismertség becsléssel

Címkék: onlinemarketing

2009.10.08. csütörtök 21:30 Konrad

Hülyén hangzik, nem igaz? Annyira tudománytalan, hogy már szinte szép! Hát hogyan lehetne megbecsülni egy cégnév vagy egy terméknév ismertségét? Ehhez komoly kutatás kell!

Pedig az internet miatt már erre is van némi lehetőségünk. Ahogy a Google a keresések alapján megsaccolja, hogy merre terjed az influenza, úgy azt is meg tudja mondani, egy-egy brand mennyire keresett. Vagyis ha megnézzük, hogy cégünk nevére hányan keresnek, akkor abból máris kialakulhat egy képünk.

Persze nem fogunk így abszolút számokat kapni, hanem sokkal inkább trendeket nézhetünk meg. Ha mondjuk novemberben futtatunk egy crossmédiás brandépítő kampányt, akkor kezdjük el most figyelni a statisztikákat: figyeljük a weboldalunkba befűzött Google Analytics kulcsszavait, és ha azt látjuk, hogy a kampány alatt növekszik a reklámozott nevekre a keresés, akkor jól dolgoztunk. Ráadásul azt is megfigyelhetjük majd, hogy mekkora lesz a visszaesés: vajon szereztünk-e új embereket, vagy csak a kampány alatt jöttek újak?

Kiváló eszköz egyébként a Google Keresési Trendek nevezetű szolgáltatása is.

Oké, persze, egy kutatással foglalkozó ember számára ez hájogkovácsolás. Tudománytalan vacak módszer. De mégis, azt gondolom, ad egy gyors és vázlatos visszajelzést ez a módszer. Érdemes kipróbálni!

5 komment

Felnőtté válni

Címkék: onlinemarketing ajánló

2009.10.07. szerda 23:43 Konrad

Valamiért a 18 éves kor számít a felnőtté válás nagy határkövének. 18 éves kortól lehet választani, ekkortól leszünk önállóak, teljes jogú állampolgárok. A 18 év tehát egyfajta vízválasztó, a fiatalságunk odáig tart(ott).

Ölég régen voltam 18 éves, sőt, már a duplája is elmúltam, így azt kell mondjam: az első hazai internetes domaint amikor bejegyezték, akkor én már felnőtt voltam. Ha egy akkori randim jól (vagy rosszul?) sikerül, idősebb gyerekeim lennének...

Merthogy ma van a 18. szülinapja az első hazai .hu domainnek, amely a sztaki.hu volt. És milyen érdekes a világ, az akkori időkre jellemző oktatási-kutatóintézeti dominancia mellett az 5. magyar domain céges domain volt: az ab-aegon.hu! Igaz, ez már "csak" olyan 17 éve történt...

Bővebben akiket érdekel a múlt, a Domain ABC nagyon részletes összefoglalót tett közzé »»»

6 komment

Jobb későn, mint soha

Címkék: onlinemarketing

2009.10.06. kedd 23:08 Konrad

A hír végülis elég rövid:

Az Ipsos-Gemius konzorcium nyerte az online közönségmérési tendert

Nade az a folyamat, amíg ide eljutottunk... elvileg már a legnagyobb forróságban, a nyár elején kellett volna eredménynek lennie, és mégis, csak most vált publikussá, hogy ki nyert. Pedig ez egy igen fontos tender, azt kell mondjam, minden komolyabb online marketinges, médiás, reklámos munkáját valamilyen módon befolyásolni fogja. Nézzük, miért is:

A döntéshozatalban résztvevő és a szerződéskötési folyamatba elsőként bekapcsolódó cégek az Arcus Interactive Group, a Carnation, a Fastbridge Hungary, a Kirowski, az MC MediaCompany, a MEC Interaction Hungary, a MindShare, az OMD Hungary, a PGM Hungary, az Adaptive Media, az Axel Springer Online, a CEMP, az Evomedia, a Habostorta Csoport, az Inform Média, az Origo, az R-time és a Sanoma voltak.

Persze még szerződéskötés, meg kell pár hét, hogy az egész "tárgyiasuljon", de azért látszik, hogy új világ lesz. Legalábbis elméletileg.

A témára, azt gondolom, még vissza fogok térni!

11 komment

Gondolkozz előre

Címkék: statisztika kampány

2009.10.05. hétfő 22:01 Konrad

Vannak olyan egyértelmű dolgok, amiket mégis érdemes magyarázni, mert könnyen eshetnek egyesek a tudatlanság csapdájába. Ilyen egyértelmű dolog az is, hogy arról van adatunk, amit mérünk. Ugye, mennyire nem tűnik ez bonyolult kijelentésnek?

Pedig a mindennapok során nem egyszer kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy ezt meg kell magyarázni. Hiszen olyan sok jófajta bullshit szöveggel etetnek bennünket! Például az internetes hirdetések kapcsán sokan és sokszor elmondjuk, hogy azért nagyon jó, mert szinte minden mérhető.

De ez a mérhetőség csak lehetőség, nem alapvető tulajdonság! Ha például kirakok egy bannert egy oldalra, akkor azt bizony mérhetővé kell tennem: hányszor jelent meg, hányan kattintották, stb. És ezeket a dolgokat előre ki kell találni: meg kell határozni, mit is akarunk mérni.

Nem lehet utólag okosnak lenni. Nem lehet azt mondani egy kampány végén, hogy akkor nekem még kell  három másik adat is, amiről eddig szó sem volt. Pontosabban lehet ilyet mondani, de nagy valószínűséggel nem fognak a rendelkezésünkre állni ezek az adatok. Mert nem is lettek mérve!

Ezért kedves döntéshozók, azt javaslom, tessenek szívesek lenni előre kérdezni, még a kapány elején, és nem utólag, a záráskor, vagy azt követően fél évvel vagy évvel!

Köszönöm.

8 komment



süti beállítások módosítása