Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Mesterséges Geci: Szerintem nem lenne szabad teret adni az AI által készített tartalmaknak. Mostanában fedeztem fel ... (2024.07.05. 07:34) Mesterséges intelligencia, mesterséges tartalmak - podcast
  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (7) ajánló (601) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (234) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (11) ebusiness (109) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (213) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (120) hiba (113) hírek (37) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (63) keresőmarketing (234) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (34) kreatív (141) kutatás (101) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) MarketingMozzarella (13) Marketing és környezetvédelem (6) Marketing Mozzarella (15) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (9) minicrm (7) mobil (36) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (43) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1372) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) podcast (17) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (10) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) suu (3) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (23) tanácsadás hónap (4) tartalom (85) tartalommarketing (6) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (440) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (5) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) YouTube (3) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Értjük, de nem szeretjük

Címkék: smo

2009.12.10. csütörtök 00:23 Konrad

Hogyha befogod a szemem, jobb, ha befogom a szám
Mert a vakvilágba nem beszélek, ne haragudj rám
Hogyha kinyitom a szemem, akkor kinyílik a szám
Amit látok, arról szólhatok csak, ne haragudj rám
 

(Zorán)

Van abban valami félelmetes, hogy a közösségi kommunikáció hazai erejét egy oltári nagy hiba mutatta meg nekünk. Pedig az egész csak egy kis üzemzavarnak indult...

...történt ugyanis, hogy múlt hét pénteken leállt a T-Mobile hálózata (pontosabban a működési, rendelkezésre állási mutatók jelentős mértékben elmaradtak az elvárható és kielégítő szinttől). Erről történő kommunikáció két fontos eleme közül az egyik egy Twitter üzenet volt a T részéről (a másik meg az MTI, naná, kikerülhetetlenül - de nem belinkelhetően, hiszen ők még a XX. században élnek vadul).

Majd erre reagált a Vodafone is, egy kis vicces szösszenettel. (Meg egy AdWords hirdetéssel is, persze.) Egyébként ez a válasz annyira nem volt nagy durranás, de legalább volt. Jó volt. Miért? Nem volt belemenős, nem akarta magát eladni, nem volt kárörvendő (jó, csak egy kicsit). Viszont pontosan illett abba a stílusvilágba, abba a közegbe, ami a Twitteren történik.

És akkor itt le is zárhatnánk a történetet, vége, ennyi. A T-Mobile kapott egy piciny fricskát, a Vodafone okosan és jól jött ki a történetből, írjunk fel neki egy kis piros pontot az üzenőjébe, lassan elhisszük, tényleg itt élnek velünk egy platformon.

Frászt.

A kis magyar valóság kafkaibb, mint egy abszurd dráma mondjuk a Pesti Színházban. A kis magyar valóság igazi csapásmérő eszköz. Olyan munkásököl, vasököl, oda csap, ahova köll. Szinte már Bunkócska, te drága!

A Vodafone ma kirúgta azt az embert, aki elkövette ezt a poént. 

Azt gondolom, valakinek ott fent ez hirtelen jó ötletnek tűnt. Hiszen milyen dolog ez már, viccelni a másik baján! Ez nem PC, kéremszépen. Azt is gondolom, mostanra néhányan nagyon megbánták ezt a lépést.

Olyan mértékben felháborodott a Twitter közönsége, olyan mennyiségű cikk jelent meg több portálon és került címlapra, amit PR értékben nagyon sok hónap Forma 1 szponzoráció tud csak ellensúlyozni. A Vodafone hibázott. No nem a cég, hanem azon felelős okosok, akik ezt a kirúgást kitalálták. (Gondolom felelős, az nem lesz. A Matávnál Magyar Telekomnál se lett végül...)

A Twittert sikerült félreérteni. Nem sok embert lehet ott elérni, nem a telefonozó százezreket, milliókat. Hanem azt a néhány száz embert, akik elérik a telefonozó százezreket, milliókat. A véleményvezéreket. Lehet, a managementnek nemcsak inni kellett volna lejárni Tihanyba, hanem be is kellett volna ülni pár előadásra is, hm?

A történet vége az lett, hogy a T-Mobile szerencsétlen technikai zűrjének a legnagyobb vesztese a Vodafone. Ráadásul senkit nem hibáztathatnak, ezt csak maguknak köszönhették.

Ehhez csak gratulálni tudok, uraim!

93 komment

ETARGET haladóknak

Címkék: etarget etarget tippek

2009.12.09. szerda 22:14 Konrad

Úgy a nyár elején merült fel az ötlet, hogy kellene csinálni valami olyan képzést, ami azoknak szól, akik használták vagy használják az ETARGET rendszerét, de szeretnék kicsit elmélyíteni a tudásukat. Vagyis nem kezdőknek, nem érdeklődőknek, hanem haladóknak.

Aztán valahogy a nyáron ez nem jött össze, de most ősszel újra felvettük a fonalat, és végül eljutottunk a megvalósításig: ma megtartottuk az első ETARGET workshop első részét.

Mert végülis egy workshop lett, két részben, kétszer két órában. A két alkalom között pedig egy hét, vagyis a mai után jövőhéten szerdán lesz a következő, második rész. A két rész alkot egy "egységet", de az egy hét szünetnek is van feladata: minden résztvevő kap 10 ezer Ft nettó feltöltést, hogy ki tudja próbálni a frissen szerzett tudását, és egy hét múlva már akár a kérdéseivel is jöhessen.

A két nap programja:

  • Kampánytervezés
  • Szövegírás
  • Kulcsszó választás
  • Időzítés
  • Árstratégia
  • Hirdetési hely stratégia
  • Konverziómérés
  • A kampányunk a Google Analyticsben
  • Click to call
  • EShop Ads
  • Adatbázisépítési tippek
  • Landing page
  • Párhuzamos kampányok
  • Szavak kizárása
  • Területi célzás
  • Esettanulmányok
     

Egyébként a workshopot külön nem hirdetjük, akinek van fiókja az ETARGET-nél, az megkap e-mailben minden aktuális információt. A következő workshop pedig január második felében lesz, és terveink szerint ezt követően is minden hónapban tartunk egyet.

1 komment

Az isteni szikra

Címkék: onlinemarketing

2009.12.08. kedd 21:20 Konrad

Kell egy ötlet. A legtöbb kampány ezen áll vagy bukik. Ötlet, jó ötlet nélkül hiába tervezünk jól felületeket, hiába készítünk tök jó bannereket (technikailag), hiába van minden a helyén, nem lesz átütő, nem lesz igazán sikeres a kampányunk. 

Mert valójában egy jó ötlet még akkor is kisegíthet bennünket, ha nincs elég pénz, vagy ne adj isten vacak az a termék, amit reklámozunk.

De az ötlet a legnehezebb. Ezt nem lehet programozni, tervezni. Nincs olyan, hogy beöntök itt két órát és 100 ezer forintot, amott meg kijön a világrengető, megváltó ötlet. Valami kijön, de hogy az jó-e...

Ráadásul az ötlet olyan, hogy nem tetszik mindenkinek. És hiába jó, ha pont a megrendelő nem szereti. Akkor ugye tovább kell gondolkodni.

Az ötletelésnek általában akkor lehet nekikezdeni, ha már tudjuk, milyen kampánycélunk van, és pontosan mit is szeretnénk reklámozni. Sőt, az se baj, ha legalább nagy vonalakban tisztában vagyunk, milyen eszközöket fogunk használni. Ilyenkor vagy jön valakinél az isteni szikra, vagy hosszas kínlódás, míg sikerül egy kompromisszumos, de elfogadható ötletig eljutni.

És persze van a fordított helyzet: amikor van egy ötlet, és abból építünk egy egész kampányt, ahhoz választjuk az eszközöket. Sajnos ez a legritkább eset. Pedig végül az ilyenek lehetnek a legsikeresebb kampányok.

Nem lehet ugyanis gúzsbakötve igazán jót alkotni. Lehet próbálkozni, lehetnek több-kevésbé jó megoldások, és igen, lesznek kivételek is, amikor mégis sikerül. De valójában akkor vagyunk szerencsések, ha az igazi ötlet van előbb, és csak ezt követi minden más.

 

7 komment

Hétfő, mi?

Címkék: onlinemarketing kampány

2009.12.07. hétfő 21:53 Konrad

Vannak rossz napok. Te hogyan éled túl? Már reggel tudtam, hogy ez nem az én napom, de aztán erre kb. minden rájátszott. Szóval nem lehetett volna sokkal rosszabb, még direkt se.

Ilyenkor az a legrosszabb, hogy közben úgy kell viselkedni, mintha minden rendben menne. Nem engedhetem meg azt a luxust, hogy mindenre rányomja a bélyegét az a pár negatívum, amibe beleszaladok. Vagyis mégcsak bosszankodni se nagyon szabad, hiába történnek nem jó dolgok.

A mai nap nagy tanulsága például, hogy kampányt leállítani legalább annyira bonyolult dolog, mint elindítani. Sőt, sok olyan kérdés is felmerül, ami nem szokványos, így valójában kicsit talán nehezebb dolog is. Nem beszélve arról, hogy tervezni, indítani az valahogy egyfajta alkotás, míg leállítani - mégha az ügyfél határozott kérésére történik is, és az okok rajtunk kívül állóak - sokkal lélekölőbb.

Ráadásul olyan költségekkel jár egy ilyen leállítás, mintha az ember a befektetési biztosítását akarná idő előtt felfüggeszteni: nemhogy hasznot nem realizálsz, de még a pénzedet sem kapod vissza, amit beleraktál. Vagyis néhány olyanért is fizetsz, ami le se futott. Hiszen megrendelted. És akkor itt ezer köszönet azoktól, akik nem büntetik a hirdetőjüket ilyen esetben. Tényleg.

Szóval, mikor máskor történjen ilyen, mint hétfőn, nem igaz?

5 komment

Szezonalitás

Címkék: onlinemarketing

2009.12.06. vasárnap 09:23 Konrad

A szezonalitás ugye azt jelenti, hogy bizonyos folyamatok egy adott, meghatározó időszakban erősödnek vagy gyengülnek. Például télen veszünk inkább meleg ruhákat és nyáron veszünk inkább fürdőnadrágot.

A szezonalitás legerősebben az év végén látszik: bizonyos termékek forgalma ilyenkor válik kiemelkedően magassá. Érdekes, hogy ennek az okai nem időjárásban, hanem az év végi egyéb dolgokban keresendőek. Ugyanis a december jellemzően ajándékozásról és egyben a cégek számára az év (üzleti év) zárásáról is szól.

Márpedig ez így felpörget folyamatokat, például könyvből az év utolsó két hónapjában adják el az éves forgalom közel felét. Pedig ugye tavasszal is olvasunk...

Az ilyen fajta szezonalitás pedig egyrészt öngerjesztő, vagyis egyre inkább erőssé válik a kilengés, másrészt viszont jól kiszámítható: érdemes ilyenkorra időzíteni termékek bevezetését, és fel kell arra készülni, hogy a megemelkedett kiadások miatt másra viszont nem biztos, hogy jut.

No és arra is fel kell készülni, hogy mindenki ilyenkor akar reklámozni. Ez a korábbi években azt is jelentette, hogy a kurrensebb weboldalakon már nem nagyon volt hely, nem nagyon lehetett az utolsó pillanatban foglalni. Hát, most nem ennyire vidám a helyzet (portál oldalról), hiszen a válságnak a hatása itt igazán erős. Másrészt viszont a banner/display piacról eltűnő pénzek jelentős része megjelent a ppc piacon, vagyis a korábbi évekhez képest talán erősebb versenyt látunk majd a Google AdWordsben. Illetve látunk most, hiszen ma már a vásárlási láz elvileg elkezdődött a bronz vasárnappal. Vagyis a maival együtt összesen három hétvége van Karácsonyig...

Egyébként valahogy a Karácsony a kulcsa a felpörgetett gazdaságnak: vajon Karácsony nélkül valóban el lehetne adni ennyi játékot? Ennyi könyvet? Ennyi édességet? Jó, a csokifogyasztást szépen megdobja a Mikulás is, ami ugye tegnap-ma érkezik.

De az igazi erőt mégis a Karácsony képviseli. Ilyenkor illik sokat költeni (ha van miből), ilyenkor divat az ajándékozás. Még olyan rokonnak is adunk valamit, akit a legszívesebben meg se látogatnánk.

Márpedig az ebből élő cégek erre rájátszanak, és próbálják felpörgetni a forgalmukat. Hiszen ebből élnek, és a fentiek alapján már láthatjuk, mennyire fontos lehet a decemberi időszak. Vannak cégek, akik egész évben csak vegetálnak, és a hasznot majd csak most fogják tudni realizálni.

Ne csodálkozzunk hát az egyre erőszakosabb reklámokon, az egyre erőszakosabb fogyasztásra történő felhívásokon. Nem bűn ez, nem valami oltári nagy összeesküvés, hanem válasz arra a reakcióra, hogy megpróbálunk ilyenkor év végén kicsit mások lenni.

Megpróbálunk gazdagabbnak és rendesebbnek kinézni, és ehhez úgy tűnik az ajándékozáson keresztül vezet az út.

5 komment

Mérni kell

Címkék: onlinemarketing kampány

2009.12.04. péntek 02:40 Konrad

Amennyire fontossá válik, hogy minden forintot hasznosan költsünk el az interneten, annyira kap egyre nagyobb hangsúlyt a mérés. Mindennek a mérése, de persze legfőképpen a hatékonyság mérése: mennyire működik jól a kampány.

A Vatera Vera kampány kapcsán nálam és más blogokon is visszatérő kérdés volt, hogy honnan lehet tudni, sikeres volt-e a kampány? Vajon valaha meg fogjuk tudni, hogy hány forinttal nőtt a Vatera forgalma? És mennyivel nőtt volna a kampány nélkül? Meg fogjuk tudni, mennyien regisztráltak a kampány miatt? És mi lett volna, ha nincs a kampány?

Persze az ilyen "lehetett volna" kérdésekre nincs válasz, és az is talán természetes lehet az üzleti gondolkodást ismerők számára, hogy soha a büdös életben nem kapunk valódi és publikus számokat. Szerintem ez nem is baj.

Egy kampány sikeressége ugyanis adott esetben nem szükségszerűen üzleti siker. Pontosabban fogalmazva: nem szükségszerűen azonnali üzleti siker.

Egy kampány sikeressége ugyanis attól függ, hogy a kampány elején kitűzött célok mennyiben teljesülnek. Mondok is pár lehetséges célt:

  • minél nagyobb forgalmat generálni (na, ilyenkor természetesen a pénz az úr)
  • a nagyobb haszonkulcsú termékekből többet eladni (ugye, ez kicsit más, mint az előző)
  • sok új regisztrált felhasználó (és akkor itt nincs szó pénzről...)
  • minél több látogató (itt viszont meg kell határozni, ki a látogató: pl. az, aki legalább két oldalt megnézett)
  • sokan beszéljenek rólunk (na, ezt aztán jó nehéz mérni, ezért a "sokan" megfogalmazást érdemes pontosítani, számszerűsíteni)

Persze a fentieket folyamatosan kell mérni, nemcsak egy-egy kampány végén. Pont az a fantasztikus az interneten, hogy van lehetőség menet közben módosítani. Vagyis megtehetjük azt, hogy ha egy eszköz nem hozza az elvárt hatást, akkor leállítsuk, és mást válasszunk.

Egy összetett kampányban viszont a mérést nehezítheti az, ha egyben látjuk csak az adatokat. Ha például fut bannerünk 3-4 felületen, akkor nem mindegy, hogy melyik hogy teljesít. Ugyanaz a banner képes az egyik oldalon teljesíteni a célt, míg egy másik oldalon siralmasan működik. Vagyis a méréskor el kell különítenünk az eszközökön belül a felületeket is!

A legtöbben a Google Analytics-et használjuk mérésre, ami bár nem tökéletes, de az esetek 98 százalékában "elég jó" eszköz. De ha ész nélkül szabadítunk az oldalunkra egy kampányt, akkor bizony ölég nehéz lesz kibányászni az adatokból, hogy mik is a forgalom forrásai, mi hogyan teljesített.

Ennek orvoslására van az a lehetőség, hogy megfelelő módon paraméterezhetjük a weboldalunkra mutató linkjeinket. Megadhatjuk benne, honnan jön a látogató, milyen eszközt használva stb. Ráadásul a Google a te barátod, vagyis van segítség is ehhez, az Analytics Súgójában létezik egy URL készítő eszköz.

Persze időben kell gondolkozni: a kampány elején, az indulás előtt már fel kell paraméterezni az URL-t, hogy lássuk is az eredményt. És ha ezt végrehajtjuk, akkor már valóban mérhetünk hatékonyságot, és az eredmények alapján módosíthatjuk is a kampányunkat, akár menet közben is.

5 komment

Kis karácsony, kis karácsony

Címkék: onlinemarketing

2009.12.02. szerda 22:59 Konrad

Robin Hood története annyi feldolgozást megért már, hogy szinte lehetetlen követni. Az egyik leghíresebb valószínűleg a Kevin Costneres változat. Nos, abban hangzik el az a mondat a bíró szájából - amikor már az aranyat is elrabolják a lázadók -, hogy "És idén nem lesz karácsony!"

Hát, itt még nem tartunk. De ez a karácsony valahogy más, mint a korábbi években. Tavaly azért még nem éreztük a válságot annyira, de idén már "abban éltünk". Ráadásul van/volt ez a jófajta elkommunikált hanta újinfluenza vírus is, így aztán a helyzet finoman szólva is nem ideális.

Ebben a nem ideális helyzetben kell okosat és okosan csinálni azoknak, akik egyébként is ilyenkor szokták a forgalmuk nagy részét realizálni. Márpedig ez nem egyszerű. Ahogy olvasom, a fogyasztók az olcsóbb dolgokat keresik, ami alapvetően nem jó hír. Darabra meglesz talán annyi ajándék, mint tavaly, de forgalomra... Ráadásul ez nemcsak alacsonyabb forgalmat, de kisebb haszonkulcsot is jelenthet.

Mi a megoldás? Aki teheti, próbáljon meg nagyon olcsó termékeket eladni? Ez egy lehetséges módszer. Illetve még meg lehet próbálni olyat adni, ami újdonság. De akiknek ilyen eszközök nincsenek a kezükben, és közben mégis jó lenne valahogy "jóárasítani" a terméküket, azok keveset tehetnek. Esetleg kereshetnek valami ajándékot a termékeikhez.

Szóval, idén nem lesz nagy karácsony. Nincs nagy kasza. Talán majd jövőre.

7 komment

Söpörjetek ki innen minket, kérem!

Címkék: ajánló

2009.12.01. kedd 23:47 Konrad

Most még jól elvagyunk ezen a piacon, ismerjük a legkisebb fűszálat is, tudjuk, ki mikor hol és miért vétkezett. Jól megélünk abból, hogy mi vagyunk a piac. Itt vagyunk már évek, sőt, évtized óta. De nem hiszem, hogy jó az, ha mi maradunk itt örökké.

Betyöpösödünk. Egyre inkább a megszokott biztosat választjuk. Persze tanulunk, fejlődünk, és lassan kipróbáljuk az új, az érdekes dolgokat is. De ez akkor megy igazán, ha van kihívás. Ha vannak olyan feltörekvő fiatalok, akik rákényszerítenek a tanulásra, a fejlődésre. És akik majd idővel átvehetik a helyünket, és mi szépen elmehetünk nyugdíjba.

Veszek is majd egy új hintaszéket, amiben pipázgatva Twitterelgethetek öreg napjaimon. 

Kellenek a fiatalok, kellenek az okos és ambíciózus új arcok. Teret kell nekik adni, meg kell őket mutatni. Ezért fontos nekem az oktatás, és ezért vállaltam szerepet az IAB oktatási munkacsoportjában. És ez az a fő indok, ami miatt mögé álltam a NetMiniszterelnök választásnak is.

Azért lássuk be, ez nem egy annyira cool név, ez a netminiszterelnök dolog. Nálunk a miniszterelnök az mostanában egyfajta szitokszó. És ki akarna olyan neves elődök nyomába lépni, mint... (nem politizálok, mindegy is).

De ez valami más. Először is: ebben nincs politika. Másodszor: itt az a cél, hogy fiatalok a kommunikációs készségüket mutassák be. És valóban be kell mutatniuk: az a cél, hogy kampányoljanak. Az a cél, hogy megmutassák magukat!

Akit ez részletesebben érdekel, az bátran nézzen szét a játék weboldalán, vagy nézze végig az alábbi prezentációt!

 

 

Ha 18 és 24 év közötti fiatal vagy, és előbb-utóbb szeretnél kisöpörni minket, mert útban vagyunk, gyere, és legyél te Magyarország NetMiniszterelnöke!

12 komment

Csöndes népvezér

Címkék: ajánló blogring

2009.12.01. kedd 01:00 Konrad

Ennek most nem lesz köze az online marketinghez, bár lehetne. Mert végülis becsomagolhattam volna úgy az üzenetet, mint egyfajta mém, ami majd most elkezd terjedni a neten, és majd nézzük meg, mennyire gyorsan és hol fogja felütni a fejét. Majd nézzük meg, mennyire lesz ez vírus. De nem erőszakolom meg a lényeget, tehát ez most egyfajta énblogbejegyzés. Vagy ilyesmi.A KFT zenekar az ifjúságom egy piciny része. Akkor volt fiatal és a hazai átlagtól eltérő, de mégis nagyon-nagyon jó zenekar, amikor eszméltem. A nyolcvanas években voltam középiskolás, akkor alakulgatott a zenei (és egyéb) ízlésem, és ebben sok szerepe volt a KFT-nek (és persze még másoknak is, teljesen szélsőséges a zenei ízlésem, Bizottságtól Eddáig, Kitárótól VHK-ig, Hobótól Jarre-ig, és akkor még a dixilandről és a jazzről nem is beszéltem...).

A KFT számomra mindig is egyfajta megnyugtató dolog volt: lehet egyszerre jó a zene és a szöveg, szólhat valami úgy, hogy értem és érzem.
 

Miért is írom ezt? A KFT-nek számomra két meghatározó tagja van: Laár András és Bornai Tibor. És mindketten blogolnak. Én Bornai blogját követem, Laár számomra már elvont (tessék csak megnézni!). 

És most Bornai Tibornak lett egy nagyon-nagyon jó ötlete, amit azt gondolom, mindenkinek érdemes ismernie. Íme:

Polgári engedelmességi mozgalmat akarok indítani. Játszani ugyanis jobb, ha betartjuk a szabályokat. A sakkozásban sem lenne semmi élvezet, ha összevissza rakosgatnánk bábuinkat a táblán.
Az lenne a jelszó: elég az orális hazaszeretetből! Mostantól a hazaszeretet legyen mentális. A gondolat ingyen születik meg az ember fejében, és természetes úton. A császármetszés itt nem jöhet szóba, (bár mostanában, mintha sokasodnának ennek hívei).
Az üzenet nem lenne komplikált. Aki magyar, és szereti a hazáját, nem hajt át egyetlen lakott településen sem százzal, mert szereti az ott lakókat, vigyáz rájuk, de még a macskáikra, kutyáikra is vigyáz. Aki magyar, és szereti a hazáját, az nem szemeteli össze az ország erdeit, folyópartjait, utait és parkjait, nem dobja ki a csikket a kocsi ablakán, mert ha tán otthon nem is tart rendet, mert a lakását, mondjuk, utálja, Magyarországra vigyáz. Aki pedig mindezt nem érti, az idegenszívű.
 

Szóval, ennyi. Nem több, de nem is kevesebb. Nekem tetszik.

15 komment

Pucér csaj helyett

Címkék: onlinemarketing kreatív

2009.11.29. vasárnap 22:17 Konrad

Nézegetem a tévéreklámokat - tudom, ez egyfajta mazohizmus -, és meg kellett állapítsam: a kétezres évek végének meztelen csaja a humor lett.

Ugye ha nincs semmi kreatív ötletünk, ha az, amit el akarunk adni, annyira érdektelen, annyira nem különbözik a versenytársaktól, hogy már az álszakmai szervezet alapítása sem segít, akkor lehet a sablonokhoz nyúlni. Az egyik legegyszerűbb sablon a meztelen női mell, vagy a bevállalósabbaknak a meztelen nő.

A nyolcvanas évek kártyanaptárai is erről szóltak. Az Istenhátamögötti MGTSZ kártyanaptárától kezdve a kisgépgyártó állami vállalatig mindenki meztelen nőt rakott a cég neve mellé, esetleg traktorral vagy rotációs kapával. A siker biztos volt, a naptár biztosan elfogyott, sőt, cserealap is lehetett.

De a mai álpuritán, látszeterkölcsös világunkban valahogy ez a fajta meztelenség már mást jelent. Egy egyszerű tévéelőfizetéssel is mellek tucatjait láthatjuk a bulvárhíradókban, az interneten pedig aztán nincs semmi korlát. Így a pucér csajok már nem annyira jó reklámhordozók, ez már nem elég ahhoz, hogy áttörjük az érdektelenség falát.

Nos, e helyett itt vannak nekünk a vicces reklámok. Eleinte még megvolt az erőlködés, hogy valahogy kapcsolódjon a humor a termékhez - ilyen volt pl. a Soproni Ászok reklámsorozata -, de aztán ez már egyre kevésbé fontosabb.

A most futó OTP akármilyen reklámokban pedig már semmi köze nincs a poénnak és humoristának a termékhez, a márkához. Mégcsak meg se próbálják azt, hogy közük legyen egymáshoz. Mostanra a humornak lett az a feladat, hogy áttörje az érdektelenség falát. Ez lett az új álkreatív megoldás.

Pedig nővel lenni sokkal jobb, mint egy hülye vicc, nem?

28 komment

Vatera Vera és a Való Világ

Címkék: onlinemarketing kampány

2009.11.27. péntek 22:16 Konrad

A Vatera most záródott kampánya több tanulsággal is szolgálhat számunkra, s mivel menet közben (direkt) nem foglalkoztam vele, ezért most így a vége után szedném össze gondolataimat.

A Vatera egy erős brand nálunk. Már 2000 óta itt vannak a piacon, és töretlenül nőnek, csak nőnek. A fő konkurenciát a tulajdonos megvette, így igazán nagy ellenfele sincs a piacon, az eBay idehaza nem komoly szereplő. 

Ahhoz, hogy növekedjenek, új embereket kell behozni: az iwiw bőven 3 millió fölötti regisztrált felhasználószáma azt mutatja, van hova fejlődni. Tehát valahogy el kell mondani a Vaterát még nem használóknak, mire is való ez az oldal, mit lehet itt csinálni. Magyarul nem elég bemutatni a brandet, el is kell magyarázni, mi ez.

Aztán azt sem szabad elfelejteni, hogy nem olyan rég volt március, amikor kitört a balhé, hogy a Vatera listázási díjat szed. Ez persze szépen elcsitult, a Vatera nem omlott össze, nem nőtt fel mellette naaaagy konkurens szolgáltatás. Vagyis nem árt, ha egy kampánnyal egy kicsit helyrerakják a cég ismertségét, és adnak neki valami kellemesen szexi ízt is - és ezzel együtt a sokat netezők körében is törlik a tavaszi tiltakozások emlékét is.

Ezek után lássuk a kampányt. A legerősebb elem az ötlet volt, szerintem ez egyértelmű. Nemcsak a kreatív épült erre, hanem a kommunikációs csatornák kiválasztásának egy része is. Ráadásul sikerült egy olyan erős virtuális személyt is felépíteni, amilyet eddig jobbára csak hosszabb, nagyobb lélegzetű - és vélhetően sokkal drágább - kampányokban sikerült. Mondjuk Vera végül nem lett egy Emese, de azért sokáig fogunk emlékezni rá.

A bevezető szakasz csatornaválasztása sem volt rossz, sőt. Ügyesen jelent meg az első kampányfilm és az alapsztori a videómegosztókon és blogokon is. Néhány nap alatt 4-5 helyen is belefutottam, ráadásul olyan helyeken, amiket az adblocker sem fog meg.

Legyen ez az első fontos tanulság: igenis lehet olyan kampányt csinálni, ami felér egy bannerkampány láthatóságával, annak hátrányai nélkül. Persze ehhez kell egy jó ötlet!

Aztán a kampány megjelent a tévében (és biztos még máshol is, de én csak a tévében találkoztam vele az interneten kívül). A film - mivel jó a színésznő és a rendezés is - jól megélt a tévéreklámok között (mondjuk ebben a mezőnyben nem nehéz, lássuk be). Ugyanakkor ezek a drága és egyértelműen fizetős csatornák már nem támogatták az alapvető kreatív ötletet - egy bosszúszomjas nő nem fog tízmilliókat tévéreklámra költeni. Vagyis a tévés megjelenés már nem támogatja a kreatív ötletet, sokkal inkább gyöngíti azt. Ettől a ponttól kezdve tehát százszázalékos biztonsággal lehetett tudni, hogy ez reklám, és nem valami magán akció.

Nem baj ez, hiszen a széles elérés is fontos volt, és erre való a tévé.

A második fontos tanulság tehát: 2009-ben van értelme internetes szolgáltatást interneten kívül is reklámozni, ha bizonyos feltételek teljesülnek.

Vera persze közben kommunikált is a neten, Facebookon, Twitteren jelen volt. Lehetett vele beszélgetni, igaz, kicsit egysíkú volt. Nem járt el bulikba, nem voltak "közös emlékek" - de legalább itt volt velünk, és olyan időpontokban is (pl. vasárnap este), amikor a rendes netező itt van, de a hagyományos reklámozó éppen alszik. A virtuális személyiség tehát kicsit meghasonlott: a neten úgy tett továbbra is, mintha valóban egy megcsalt feleség lenne, de a tévés megjelenések miatt egyértelmű volt, hogy ez csak játék

Mondjuk ezt elég jól fogadták a netezők, nem voltak nagyon nagy kirohanások Vera és a Vatera ellen. No de aztán itt egy kicsit beütött a krach: először az egyik legnagyobb "nyereménnyel", a Mercedes árverésével volt egy kisebb baj, majd egy dedikált gitárról derült ki, hogy az bizony nem is biztos, hogy annnyira exkluzív.

Ugyanakkor ezt a "bajt" jól kezelték "Veráék". Nem lett nagy tiltakozás részükről, nem vették fel a kesztyűt, mentek tovább a dolgok, ahogy kell. És ez szerintem így volt jó. Hiszen ez egy reklám, és különben sem kell mindent elhinnünk, nem igaz?

Legyen ez is egy tanulság: hibázni szabad, nem csapja agyon a kommunikációt, de jól kell kezelni!

Végülis a kampány elérte a célját: a Vatera népszerűsége növekedett, a regisztráltak száma is szépen nőtt, a Vatera jóhíre, brandértéke (jelentsenek ezek bármit is), erősödött. Egy ponton történt csak egy kis botlás: a Vatera úgy egyébként nem szereti, ha valaki másnak a tárgyait eladogatja. Márpedig Vera a kampányban pontosan ezt tette... de végülis ez csak azokat zavart, akik egyébként is használják és ismerik a Vaterát.

És itt a vége, fuss el véle - mondhatnánk. De még lenne egy megjegyzésem itt, úgyis mint post scriptum. Minden más vélekedéssel ellentétben ez a kampány nem volt sem gerilla, sem vírus kampány. Főleg nem volt social media, vagyis közösségi kampány. Bár használt olyan elemeket, amiket a fenti típusú kampányok is használnak, de a videót nem a felhasználók küldözgették, a blogbejegyzéseket az elején nem maguktól írták a blogírók. Ez egy tervezett és jól kivitelezett kampány volt, ahol egy felépített virtuális személyiség felépített és megtervezett kampányt folytatott.

Egyetlen egy olyan elemet tudok csak említeni, ami gerilla marketing volt, ez viszont nem a Vatera nevéhez fűződik, hanem a Hírek Médiához: a Depo.hu ügyesen használta ki a kampány népszerűségét, és lecsapott rá, felépítették a férj virtuális személyiségét. Azt tették, amit egy igazi gerillacsapat is tett volna: ügyes technikával megszurkálta a nagy ellenséget, majd gyorsan visszavonult.

Vera példája és a kampány sikere jól mutatja, mennyire lehet hatékony egy integrált kampány. De nem szabad elfelejtenünk: ez nem egy spórolás, kispénzből megvalósuló megoldás volt! Ezt az egészet pontosan olyan komolyan vette mindenki, amennyire komolyan kell venni egy sok-sok milliós pénzköltést. Így lehetett valóban hatékony a Vatera 2009 őszi kampánya.

26 komment

IAB Hungary

Címkék: iab

2009.11.26. csütörtök 22:40 Konrad

Ma volt az IAB Hungary tisztújító közgyűlése, ahol egészen sokan voltunk. Módosult az alapszabály és lett szép új elnökségünk is.

A közgyűlés elején Novák Péter régi/új elnök beszámolt arról, mi történt az elmúlt egy évben, és így prezentációba szedve egészen szép eredményeket mondhat magáénak a hazai IAB. Igaz, tavaly nagyon magas elvárásokkal alakult meg a szervezet, és ahhoz képest talán szerényebbnek is tűnhetnek az elért dolgok, de ha belegondolunk, az IAB nálunk még csak válságos időkben működhetett - és így is működik, nem is rosszul.

Persze hazabeszélek, mint az Oktatási munkacsoport vezetője, így aztán biztosan én is rózsaszínűbbnek látom kicsit ezt, mintha tökre kívülálló lennék. De aki meg kívülálló, az úgyis csak kritizálni tud érdemben - aki tenni is akar a hazai piacért, az úgyis érintett és tag.

Érdekes azért megnézni, hogy az IAB-ben, csak a "hagyományos" piaci szereplők vannak. Médiák, ügynökségek, kutató cégek, egyéb "belső piaci" szolgáltatók és nagy ügyfelek.

Nekem nagyon hiányoznak innen a nem budapestiek, és főleg nagyon hiányoznak a kkv-kat megcélzó tanácsadók kis cégei. Ők is a piac része, nekik is lenne lehetőségük és feladatuk is egy ilyen szervezetben. Már persze ha komolyan gondolják, hogy az Interactive Advertising területén dolgoznak.

De nélkülük is működünk, és most végre nem egy, hanem három évre elnökség is, ami már jó alap arra, hogy beindulhassanak a valóban hosszabb távú dolgok.

Boldog szülinapot IAB! 

9 komment

Számháború

Címkék: látogatottság onlinemarketing kutatás

2009.11.25. szerda 18:46 Konrad

Szabadban, változatos terepen játsszuk, legyen fa, bokor, patak, egyszóval sok olyasmi, amire fel lehet mászni, ami mögött el lehet bújni.
Két egyenlő létszámú csapatot alakítunk. A két csoport főhadiszállást választ vagy sorsol, de elég csak a terepet kijelölni, mert a főhadiszállást rejtve is fel lehet építeni.
A számháború előtt a két csapat kapitánya megegyezik abban, hogy milyen nagyságú papírra hány jegyű számokat írnak (legjobb, ha minden csapatnak saját színe van!), megegyeznek, hogy melyik lesz a támadó, melyik a védő megegyeznek, hogy mikor és hány foglyot lehet kicserélni (pl. fehér zászlós parlamenterek kérhetik a fogolycserét), megegyeznek, hogy lehet-e - s hogyan - rejteni a számokat (lehetőleg ne szabadjon eltakarni, de egymás homlokát összenyomni lehet, vagy a földre hasalni, vagy fatörzshöz nyomni a fejet.). Megegyeznek egy jelben (fütty, trombita stb.), amelyre majd megkezdődik a háború.
Ezek után a csapatok elvonulnak, felrakják a számokat, a kapitányok haditervet kovácsolnak, őrszemeket állítanak, kémeket küldenek ki, felosztják a sereget támadókra és tartalékra, ravasz csapdákat állítanak (pl. becsalogatják az ellenséget egy megerősített területre, s ott leolvassák), és a felhangzó jelre megkezdődik a csata.
Megegyezhetünk, hogy mikor győz valamelyik csapat, pl. ha elrabolják a zászlót, vagy foglyul ejtik a kapitányt, vagy ha a csapat felét foglyul ejtették, vagy ha elfoglalták egymás várát.
Jó sokáig lehet játszani, ebédszünettel, pihenőkkel, csalni azonban nem szabad, mert akkor nem lesz jó a játék.
  Akit leolvasnak, habozás nélkül adja meg magát! A fogolycserére is lehet alkudozni, pl. a kapitányért két foglyot kérni, vagy ha jól állunk, nem cserélünk foglyot stb. Csak játék előtt mindenben meg kell egyezni! Nem árt, ha vannak megfigyelők, játékvezetők, akik semlegesek és igazságosak! (Forrás)

Kiemelném: Csak játék előtt mindenben meg kell egyezni! Nem árt, ha vannak megfigyelők, játékvezetők, akik semlegesek és igazságosak!

 És akkor egy másik idézet:

TV2 a 222. napon címmel jelentetett meg a Blikk egy elemzést az MTI fizetett közleményei között, amelyben nézettségi és olvasottsági adatokat vetett össze. A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete több ponton is megkérdőjelezi a benne foglaltakat.

Aggályosnak tartjuk, hogy 2009. november 19-én a Ringier szakmailag megalapozatlan információkat tartalmazó elemzést adott ki, így próbálva alátámasztani a Blikk hatékonyságát a hirdetők felé. A Ringier elemzése több ponton is téves alapfeltevésekből indul, és megtévesztő következtetéseket tartalmaz
 

Volt már egy számháború idén, akkor az Origó és a Ringier között, ott az Origó volt a szakmailag megkérdőjelezhető. Hiába, fogy a pénz, mélyül a válság a reklámköltések terén, kisebb-nagyobb harcok voltak, vannak és lesznek is.

A számháború most is, mint a korábbi esetben azért alakulhat ki, mert nincs egységes reklámmérés. Mást mér az online, mást a sajtó és megint mást a tévé. Sőt, ezektől aztán megintcsak eltérő a rádiós piac. Nincs egységes mérés, nincsenek egységes mérőszámok. Kis királyságok vannak, és nem igazán átjárható, nem igazán összehasonlítható kampányelemek. Legalábbis média oldalról így látszik a világ.

A hirdetőnek persze más lenne az érdeke. A hirdetőt az eredmény érdekli, nem a definíciók különbsége. Talán a piac rá lesz szorítva arra, hogy végre ugyanolyan fogalmakat, egymással összehasonlítható dolgokat mondjon, a hirdetések megjelenési helyétől függetlenül. De félek, ez még hosszú évek eredménye lesz. Egyelőre jobbára csak a hirdetőnek lenne az érdeke ez az állapot, és bár a pénz ott van, de igazán egyértelmű akart még nincs.

Egyelőre. De azért a folyamat lassan elindult. Ezekkel a számháborúkkal pedig a helyzet fokozódik.

Szólj hozzá!

Fogadóóra

Címkék: onlinemarketing

2009.11.24. kedd 22:58 Konrad

Akinek van gyereke vagy még nincs nagyon messze a gyerekkortól, az biztosan emlékszik a fogadóórára: amikor egy adott időpontban viszonylag kötetlenül beszélgethetünk a tanárral vagy óvónővel arról, hogy vajon mit teszek a "büdös kölök" olyankor, amikor nem otthon megy az idegeinkre.

Ez a fogadóóra talán a legjobban jelképezi az offline, megszokott világot. Az információk, szolgáltatások több módon is kötötten hozzáférhetőek: kötött az idő, kötött a kapacitás, kötött a forma.

Az internet ezt rendesen megbolygatta.

Mondjuk az interneten is lenne létjogosultsága a fogadóórának, de valahogy más az elvárásunk. Ha csak egy szűk időablakot kapunk arra, hogy például elmondjuk a véleményünket, akkor azt már nem érezzük annyira jónak. De egy chat-es ügyfélszolgálattól is elvárnánk, hogy hajnali 3-kor is elérhető legyen.

Mert az internet azt "hazudja" nekünk, hogy a világ 7/24 módon működik.

Amikor egy szolgáltatást az internetre tervezünk, akkor ezt az elvárást ismernünk kell. Tudnunk kell úgy felépíteni pl. egy online ügyfélszolgálatot, hogy az a lehetőség szerint mindig elérhető legyen. Márpedig ez egy nagyon nehéz követelmény!

Igaz, fogadóórával egy-egy dolog exkluzivitását is növelhetjük. Egy webes élő tanfolyam vagy egy munkaidőben elérhető webes ügyfélszolgálat adott esetben elfogadható, sőt, hasznos is. Vagyis nem kell mindenáron megfelelni a felhasználói elvárásoknak!

Az pedig már lehet a marketinges feladata, hogy ügyesen elmagyarázza, miért van ez a korlát - és ebből akár előnyt is kovácsoljon.

Szólj hozzá!

Változnak a spam bejelentés szabályai

Címkék: spam email marketing

2009.11.23. hétfő 20:55 Konrad

 Kicsit unalmas, hogy ennyiszer megváltozik a spam bejelentésének a szabályrendszere, de talán előbb-utóbb csak megáll ez a folyamat valahol, és akkor megtanulhatjuk, mikor mit is kell csinálni.

A legfontosabb, hogy bár az NHH-nál kell bejelenteni továbbra is a spam-eket, de mostmár ehhez kell mindenképpen Ügyfélkapu regisztráció. Nekem ilyen nincs, így marad a csigapósta, vagyis feladhatom a bajaimat levélben. Ez van.

Aztán jól megkavarták a szabályozást, hogy nemcsak bejelenthetjük a spam-et, hanem kérelmet is nyújthatunk be a spam kapcsán vizsgálatra. Igaz, ez utóbbi megoldás díjköteles (2200,- Ft), cserébe biztosan eljár a hatóság.

Vagyis ha biztosra akarunk menni, akkor éljünk pénzért a kérelemmel!

Nem tudom, mennyiben lesz ez így. Mindenesetre ha az NHH tényleg utánajár egy-két spamekből élő cégnek, akkor máris megérte ez a fajta megközelítés. Ugyanakkor sajnos a külföldi kéretlen levelekkel továbbra sem lehet mit kezdeni...

Viszont ez nem jelenti azt, hogy hazai cég külföldről spam-elhet, ugyanis ha itt van telephelye, akkor máris indítható eljárás ellene!

Néhány plusz információ a HWSW oldalán, és köszönet Keltnek, hogy csak 3 percig volt kint egy olyan bejegyzésem, amiben bután félreértettem az egészet.

36 komment

Kié a reklám?

Címkék: onlinemarketing

2009.11.20. péntek 23:33 Konrad

Könnyű rávágni, hogy természetesen azé a reklám, aki megrendelte és kifizette: a hirdetőé. Az ő jogos tulajdona. És ez elvileg így is van, nade nem lenne az internet olyan, amilyen, ha ezen sem változtatott volna.

A reklámokba mindig belenyúltak valahogy a fogyasztók. Átfirkálták, bajuszt rajzoltak a meztelen néninek, virágot raktak a kezébe, és még lehet, hogy a szlogent is átírták. Vagy éppen viccet csináltak a reklámból, parodizálták azt. Szóval: módosították.

Aztán jött az internet, és érdekes problémákat vetett fel. Például amikor pár éve azt javasoltuk egy cégnek, fel kellene tenni a weblapra az egyébként jól sikerült reklámfilmet, akkor az volt a válasz, hogy nincs meg rá a joguk: csak tévés közvetítésre fizettek (például a zenéért, a "gyári" képekért - stock fotókért). Így aztán mégse rakták fel a netre.

Helyette felrakta valaki más egy videómegosztóra. És innentől ugye az már bizony közkézen forog az interneten! Innentől kié a reklám?

Én mint felhasználó azt gondolom, azzal csak jót teszek a hirdetőnek, ha továbbosztom a reklámját. De ha kedvem van, belenyúlok, átalakítom. A szerencsére már eléggé elfeledett Apa kezdődik! reklámból is mennyi változat készült, nem igaz?

Kié tehát a reklám?

16 komment

Egy kis hazai

Címkék: kereső weboldal

2009.11.19. csütörtök 22:27 Konrad

Nem tudom elégszer hangsúlyozni, mennyire fontosnak tartom, hogy legyen hazai kereső. Tavaly, amikor először írtam erről, még csak próbálkozásokat láttam, de mára több komolyabb szereplő piacra lépése is várható. A Keresőmarketing napon volt is egy beszélgetés velük, és talán pont ennek kapcsán kisvirag meg is nézte ezeket a keresőket.

Az említett keresők: Miner.hu, Mindroom.hu, Bluu.hu, Johu.hu és Szörcs.hu Ezek közül a Bluu és a Szörcs még béta, így akit érdekel a belseje, íme két screenshot róluk: Bluu, Szörcs

Köszönöm kisvirag-nak az írást, szerintem nagyon tartalmas és érdekes!

Az utóbbi időszakban többen is azzal álltak elő, hogy magyar keresőt fejlesztenek, amivel szeretnének alternatívát nyújtani a Google mellé, hiszen más országokban is jól látható, hogy van helye a helyi keresőknek.
Persze nem könnyű érvényesülni egy ekkora monopóliummal szemben, de szerintem érdemes próbálkozni. Hiszen ha meg sem próbáljuk, biztosan nem sikerül. Épp ezért örvendetes számomra, hogy egyszerre több versenyző is felbukkant.

A Miner és a Mindroom vertikális keresőként működik, és így szerintem sokkal könnyebb dolga van, mint a horizontális Bluunak, Johunak vagy Szörcsnek.

Vettem a fáradtságot, és 2009. november 17-én szemügyre vettem ezeket a szolgáltatásokat, kivéve a Mindroomot, mivel a horizontális keresők érdekeltek elsősorban.

A Bluu még zárt rendszer, fejlesztői szerint még inkább alfa, mint béta állapotban, de aki kért és kapott tesztelési lehetőséget, próbálgathatja. A kerekasztal beszélgetésen úgy aposztrofálták magukat, hogy „hipermarket” szeretnének lenni, nem is igazán kereső, mint inkább kezdőoldal, ahonnan könnyen és egyszerűen érhet el az ember a számára érdekes vagy szükséges információkat, szolgáltatásokat.

A hasonlat szerintem nagyon találó. Egy hipermarketben is mindent megtalálsz az élelmiszeren túl is, ami a fő profil (itt ez a keresés ugye), de ez legtöbbször nem olyan minőségű/árú/választékú, mint egy szaküzletben. Rossz hír számukra, hogy én a „cipőt a cipőboltban” típusú vásárló vagyok, de ettől persze még lehet létjogosultsága az elképzelésüknek. Az összehasonlítás során nem szabad elfelejteni, hogy egy félkész szolgáltatásról van szó. Karácsony előttre ígérik a nyílt, regisztrációhoz kötött tesztet és 2010 első negyedévére a rendes indulást.

A Szörcs nyitott, de regisztrációhoz kötött tesztlehetőséget nyújt, és szintén csak béta még.

Ők is 2010 első negyedévére ígérik az éles indulást.

A Johu egy már kész, szabadon használható szolgáltatás, a Yahoo!-t használja, ebből próbál egy a magyar nyelvre finomított találati listát adni. 
A Miner webkeresésre Bing találati listáját használja még egy rövid ideig, majd át fog térni a Szörcsre.

Amikor elkezdtem nézegetni őket, az első elképzelésem az volt, hogy 10 kulcsszó találati listáját fogom összehasonlítani, de ahogy egymás mellett megnyitottam őket, első körben valami egészen más ragadott meg, mégpedig a design és az interfész.

Ilyen szempontok szerint mentem végig rajtuk először. Bizonyos dolgok megléte vagy hiánya nem feltétlen jelenti, hogy az egyik vagy a másik jobb, mindenesetre, azért azt gondolom, amellett, hogy milyen találati listát nyújtanak, az is fontos, hogy hogyan néznek ki, milyen a kezelőfelületük, mennyire érthetőek, használhatóak.

Az összehasonlítás során végig már egy találati lista oldaláról beszélek, nem a kezdőlapokról.

Mind a négyre igaz, hogy letisztult, egyszerű designra törekszik, hiszen a Google is ilyennel dolgozik. Nem kellenek a felesleges sallangok vagy képi elemek. (bár nekem tetszenek a Bing háttérképei)

Színvilágukat tekintve markánsan eltérnek egymástól, jól megkülönböztethetőek.

A Bluu sárga-kék, a Johu zöld-kék, a Szörcs zöld-rózsaszín, a Miner barna-kék-narancs színkombinációt használ.

Mivel keresőkről beszélünk, szerintem az egyik legfontosabb elem a keresőmező. Ebből a legnagyobbat és leglátványosabbat (talán már kicsit túlzásba is esve) a Szörcs adja. Hosszú, széles, méretes betűkkel. A jobb vége nyíllá alakul, ami még jobban felhívja a figyelmet a „szörcsölöm” gombra. 
A Bluunak hasonlóan széles, de rövidebb keresőmezője van, a betűk egy kicsivel talán kisebbek. Ők „találj”-nak nevezték el a keresést elindító gombot.
A Johunak az előző kettőhöz és a Googlehöz képest is keskenyebb, rövid keresőmezője van, a korábbiakhoz képest aprócska betűkkel. Náluk „Keresés” szerepel a gombon.

A Miner keresőmezője designban jól elkülönül, ez emeli ki, mivel méretileg a Johushoz áll közel. „Keress”, mondja a felirat.

A Google.hu-n már megszokhattuk, hogy a keresőmező alatt lehetőség van finomítani, hol keressen. Hasonló a Bluunál van, automatikus, magyar web és teljes web opciókkal. A Johu inkább vertikális lehetőségeket kínál fel a Web, Kép, Twitter fülekkel. A Szörcsnél és a Minernél nincs ilyen, bár ez utóbbinál ugye ott vannak az aldomaineken futó tematikus keresők.

Hasonló kulcsszó ajánlatokat csak a Szörcs ad, a Johunál pedig a bal oldalon egyféle navigációként egyéb kulcsszavak segítségével vannak kategorizálva a kapott találataink, azon belül tudunk szűkíteni.

A Googlenél megszoktuk az alapértelmezett 10 találatot egy oldalon. Ezt csak a Johu utánozza, a Bluu 25, a Szörcs 20 találatot ad egy oldalon, a Miner pedig nem ad lapozásra lehetőséget, az összes találatot egyetlen oldalon mutatja meg.

A Johu és a Miner korlátozza a megjelenített találatok számát (lehet, hogy a másik kettő is, de azoknál nem derül ki). Előbbi az 50 legjobb eredményt mutatja csak meg, utóbbinál százban van maximalizálva a találati szám. 
A Bluunál csak előző-következő gombok vannak a lapozáshoz, a Szörcsnél van oldalszámozás is, bár egyszerre csak kétoldalnyit tudunk ugrani.

A találati lista a Minernél és a Bluunál a képernyő bal széléhez igazított, bár előbbi ad keretet, így nem a legszélén kezdődik. A Szörcs és a Johu középre igazítják találataikat, bár ez utóbbinak valószínűleg a bal oldalon lévő navigációs rész lehet az oka.

A találatokat a Bluu-t leszámítva mindenki számozza, ami nagy könnyebbség egy SEO-snak, ha ellenőrizni akarja az oldalát  Az oldalakról előnézeti képet a Szörcs és a Bluu ad, előbbi jobb, másik bal oldalra igazítva.

A találatok a Minert leszámítva a klasszikus felállásban jelennek meg: Linkesített title, alatta description, amit vagy az oldal szövegéből vagy a META adatokból vesz, végül alól a pontos URL. A Szörcs az URL végét harapja le, ha túl hosszú és nem fér ki egy sorba, a Bluu a közepéből vesz ki.

Érdekes volt az is, hogy a Johu-t leszámítva, ahol „több eredmény innen” linkkel tudunk adott domainről több találatot megnézni, a másik háromnál adott domain többször is, egymástól akár több találatnyira is szerepelhetett (azaz nem szervezte egymás alá az azonos domainről származó találatokat, mint a G szokta).

A Miner és a Johu már éles szolgáltatás, így reklámmal is rendelkezik, mindkettő az Etarget rendszerét használja. Engem zavar, és megtévesztésnek érzem, hogy a Johu-n csak annyi különíti el a reklámot, hogy halványan felé van írva, hogy Etarget reklám, illetve hogy nincs számozva. Egyébként mind színben, mint méretben és betűtípusban megegyezik az organikus találatokkal. Emiatt kicsit úgy érzem, a Johu csak azért van, hogy Etargettel pénzt termeljen, és nem azért, hogy én tényleg jobb magyar nyelvű találatokat kapjak (ahogy mondtam, a találatok milyenségét még nem vizsgáltam). 
A Minernél mindez szépen elkülönül és teljesen egyértelmű.

A Szörcs egyedüliként tagoló vonalakkal is elkülöníti a találatokat, számomra ezzel sokkal esztétikusabbá és még könnyebben áttekinthetővé téve a kínálatot.

Összességében az látszik, hogy a Szörcs már most, részben elkészülve is nagy hangsúlyt fektetett a megjelenésre. Persze a Bing kapcsán tudjuk, hogy a külső (és a hasonlóan jó találati lista) néha kevés, de mindenképp egy lépés a sikerhez.

A Miner kellemes, rendezett, áttekinthető, de a barna miatt nekem kicsit sötét hatást kelt.

A Bluun azt látom, hogy egyelőre inkább a háttér és a szolgáltatások fejlesztésére fordítottak energiát, és a design ráncbaszedése még várat magára.

A Johu ahhoz képest, hogy kész, őszinte leszek, szerintem csúnya. Nincs rendesen tördelve, a sorok kifutnak a képernyő végéig, valahogy olyan rendezetlen hatást kelt az egész (tovább erősítve a csakpénzértcsináljuk érzésemet)

Az igazi „keresőháború” persze csak jövő év első felében indul majd. Egyelőre nehéz eldöntenem, hogy az, hogy hirtelen ennyi versenyző bukkant fel, javítani fog a helyzeten, vagy rontani, azaz mind belebukik-e és érdektelenségbe fullad, vagy a hasonló fajsúlyú ellenfelek miatt egyikük-másikuknak sikerül úgy rákapcsolni, hogy sikeressé válik és befut.

Én szeretném, ha lenne értékelhető piaci részesedéssel rendelkező magyar kereső, mert mi magyarok ismerhetjük annyira a nyelvünket és gondolkozásmódunkat, hogy tudjuk a legjobbat kihozni nyelvi szinten a találati listából, meg már unalmas is, hogy mindig csak a Google.

SEOsként persze megnehezítené a dolgomat, hiszen más algoritmus alapján működnek, mint a nagy testvér, így más módszerek kellenek majd náluk az első oldalra kerüléshez, de ez azt hiszem, vállalható nehézség ebben az esetben.

ui: A Bluu a hozzáférési kódnál kérte, hogy ha írunk róluk, előtte mutassuk meg nekik. Mivel azonban semmilyen extra funkciójukról nem írok, még a keresés minőségéről sem, csak a kinézetről és a használhatóságról, ezért úgy éreztem, nincs szükség rá. Ha esetleg emiatt úgy döntenek, elveszik a hozzáférésem, ezt a kockázatot vállalom.
 

10 komment

Köszönet

Címkék: jog keresomarketing nap 2009

2009.11.18. szerda 22:02 Konrad

Megvolt a 3. Keresőmarketing nap. Én belülről úgy éreztem, ez sikerült a legjobban. Gyakorlatilag az összes előadásnak megvolt a helye és funkciója, és bár nem volt mind egységes jó, de a legrosszabb is elég jó volt. Az ebéd utáni blokkot kicsit hosszúra sikerült szervezni, ezt majd jövőre máshogy faragjuk.

Nekem személy szerint a reklámjogról szóló előadás tetszett a legjobban, amit Fazekas Ildikó tartott az Önszabályozó Reklám Testület képviseletében. Egyrészt nagyon precízen összefoglalta a legfontosabb olyan reklámjogi dolgokat, amik a PPC hirdetéseket is érintik, másrészt sikerült tényleg a lényegre koncentrálni, és valóban csak a PPC-hez köthető dolgokról volt szó.

A legfontosabb az elmondottakból szerintem az volt, hogy az esetek legnagyobb részében a PPC hirdetés és a landing page együttesen kell, hogy a törvényi kötelezettségeknek megfeleljen, vagyis sok kiegészítő információt elég a landing page-en elhelyezni. Egy fontos kivételt említett, a pénzügyi hirdetések esetében a THM-et és az EBKM-et, azoknak a PPC hirdetés szövegében is benne kell lenniük, ha konkrét hitel vagy befektetési összeg kerül reklámozásra (pl. 5% kamat, THM: 26%).

A következő napokban is majd szemezgetek pár érdekes infóból, de mára már a pihenés következik, nagyon köszönöm a hallgatóságnak, hogy eljöttek, az előadóknak, hogy előadtak, a szponzoroknak, hogy segítettek és a szervezőtársaimnak, hogy ismét remekeltek.

11 komment

Túléljük?

Címkék: keresomarketing nap 2009

2009.11.17. kedd 19:40 Konrad

 Vajon mennyire tudjuk túlélni ezt a válságot? Mennyire fogja megváltoztatni a hazai online piacot? Azt már látjuk, hogy a keresőmarketing lehet az egyik nyertes.

De mit jelent ez a gyakorlatban? Holnap lesz a 3. Keresőmarketing nap, és ott ez remélem ki fog derülni. Az utolsó simítások vannak már csak hátra, készülnek a kitűzők, véglegesítjük a részvevők listáját (válság van, de így is átléptük már a 150 főt) és izgulunk, hogy minden jól sikerüljön.

Ha valaki nem tud eljönni, annak a kedvéért néhányan már ígérték, a Twitteren is követik az eseményeket, a #semnap-ra kell keresni. Én sajnos holnap hallgatni fogok, legalábbis online - mert egyébként sokat kell beszélnem, mint műsorvezető.

Tóth Benedek pedig csinált egy külön Csirip oldalt, direkt a holnapi nap kedvéért, idegyűjtve minden fontos dolgot - remélem, működni fog a helyszínen is, mint Csirip fal.

Holnap tehát Keresőmarketing nap - van még pár helyünk, senkinek nem kell lemaradnia! »»

4 komment

Vadállatok tánca

Címkék: weboldal üzlet

2009.11.16. hétfő 23:31 Konrad

Amikor egy nagy vad meghal, az nem egy egyszerű ügy. Csapkod, menekül, védekezik, és a haláltusája másokra is halálos lehet. Valami ilyesmi jutott eszembe arról, hogy az offline világ egyik apostola ismét rátámadott az online világ üdvöskéjére: vagyis Murdoch ismét nekiment a Google-nek. (Egy érdekes vetülete a történetnek Pollnernél.)

Nem akarok külföldi példákkal jönni, azok annyira megfoghatatlanok. Nézzünk szét idehaza, mekkora is az a lenézett, leszólt offline világ, az online világ tükrében. 2008-as adatokat vadásztam, az idei számok ettől jelentősen nem fognak eltérni (sajnos).

Először is az IAB Adex adata arról, mekkora volt 2008-ban a hazai online reklámpiac: 21,8 milliárd forint.

Szép, nagy szám? A fenéket! Ebben benne van az egész cucc, amit itt a dróton keresztül látunk: az Index.hu, az Origo Corp. iwiw-estül, Freemailestül, a Sanoma online portfólió, a Google, az ETARGET, mindenki.

Megnéztem a piac egyik legnagyobb offline szereplőjének az eredményét. Ez a Ringier, amely ezt szépen nyilvánosságra is hozta. A Ringier forgalma 2008-ban 16 milliárd forint volt, a Népszabadság Zrt-é 6,64 milliárd. Vagyis így együtt (mert ez a kettő szinte egy) 22,64 milliárd forint!

A Ringier+Népszabadság tavalyi forgalma tehát nagyobb volt, mint az egész hazai internet! Jó, persze, ebben a forgalomban nemcsak reklámbevétel van, de akkor is látszik a nagyságrend.

De a dolog még fokozható. Van egy másik offline szegmens, ami annyiban jobban hasonlít az onlinehoz, hogy szintén elsősorban reklámbevételekből él, ez pedig a kereskedelmi televíziók piaca. Azoké, amelyek nem a kábeltévés bevételekből vegetálnak.

A tévés piac legnagyobb szereplője az RTL Klub. A 2008-as évi árbevétele pedig...

35,614 milliárd forint.

Emlékezzünk vissza, a teljes online volt 21,8 milliárd. Ez annak másfélszerese!

Most pedig képzeljük el, hogy ezek a "piciny" piaci szereplők elkezdenek megijedni. Kis túlzással egy havi eredményükből megvesznek bármit az online piacon. Ha valamelyik úgy igazán elkezdene fejleszteni, akkor az onlinehoz képest korlátlan erőforrásai lennének. 

Akkor miért nem teszik? Adódik a válasz: mert hülyék. De ez egy rossz válasz. Nem, egyáltalán nem hülyék, hanem üzletileg racionálisak. Minek feccöljenek bele egy olyan piacba, ahol semmi nem biztos, ahol ilyen kis pénzek mozognak? Oké, az RTL lenyomja az Origo Corp-ot, és csinál onlineban 4 milliárdot. Ez kicsit több, mint 10%-os növekedés, miközben igazából nem is térül meg olyan gyorsan.

Nincs hova sietniük, ez a nagy igazság. Majd ha kell, és sikerül időben lépniük, lesz miből váltani. Mert az offline piac már haldoklik, de ez a haldoklás nem 2 perc lesz.

Van idejük, van pénzük. Ráérnek.

 

31 komment

Még két nap...

Címkék: keresomarketing nap 2009

2009.11.16. hétfő 09:48 Konrad

...és szerdán Keresőmarketing nap! Ha valaki még jönne, de elfelejtett regisztrálni, az tegye meg még ma!

Többen is kérdezték tőlem az elmúlt napokban, vajon kinek is szól ez a konferencia. Mi elsősorban azoknak szánjuk - és a programot is úgy állítottuk össze -, hogy azok a vállalkozások, vállalkozók kapjanak érdekes információkat, akiknek fontos az internetes hirdetés, az internetes jelenlét. Ebbe beletartoznak azok, akik rendszeresen hirdetnek pl. ETARGET-en vagy AdWords-ben, de azok is, akik webes szolgáltatást működtetnek.

Regisztrálni még mindig lehet, várunk mindenkit sok szeretettel! »» 

2 komment

Rosszkedvű reklámozók

Címkék: smo

2009.11.13. péntek 16:06 Konrad

A reklámok jellemzően valami elképzelt, valami pozitív képet sugároznak. Ha nem azt, akkor pont az elrettentéssel, a meghökkentéssel, tehát alapvetően valamilyen érzelem kiváltásával operálnak.

Nade ebben a szép, új, webkettes világban, amikor a brandeknek majd folyamatosan kell kommunikálniuk, a cégeknek nem kampányokban, hanem párbeszédben kell gondolkodniuk... akkor hogy lesz ez?

Értelemszerűen kell egy-két kommunikátor ember. Olyan SMO specialista féle. Ezek a fizetett forradalmárok aztán majd jól lekommunikálják a népekkel a tutit, és akkor el fog telni pár hónap, a népek meg rájönnek, hogy ez a tuti még mindig a szokásos reklám maszlag, csak most éppen máshogy csomagolva. És talán majd ekkor egy-két cég rájön arra, hogy valódi, élő kommunikáció kell.

Na és ekkor: vajon lehet rossz passzban egy cég? Lehet rossz napja a kommunikációban is? Lehet rosszkedvű a kommunikáció, amikor úgy alakul?

Mert ha a klasszikus megközelítést nézzük, akkor nem. De ha élni akarunk a közösségekben, és valódi életszerűséget akarunk átadni, akkor már más a helyzet. A rosszkedvű kommunikáció adott esetben sokkal igazabb, sokkal életszagúbb.

Hitelesebb. És ez a lényeg. 

3 komment

Túl a keresésen...

Címkék: keresomarketing nap 2009

2009.11.12. csütörtök 21:06 Konrad

A jövőhét szerdai Keresőmarketing napnak lesz egy olyan beszélgetése, ami reményeim szerint több szempontból is érdekes lesz. A beszélgetés címe Van-e élet az AdWordsön túl?, a témája pedig azon PPC hirdetések, amelyek a tartalmi hálózatokban jelennek meg.  

A hazai piacon három jelentősebb szereplő van: az ETARGET, a Google és a CT Network (Hírek Média).

Az egyik ok, amiért érdekesnek gondolom ezt a beszélgetést, az pont az abban résztvevők köre. A tartalmi hálózatos megjelenést ugyanis nagy mértékben uralja az ETARGET, ugyanakkor nem rendelkezik jelentős piaci súlyú keresővel, így gyakorlatilag a tartalmi hálózatból él. A Google AdSense rendszerébe a nagy tartalomszolgáltatók közül a Sanoma tartozik, viszont rengeteg a kis oldal, blogok, hobbi oldalak. A CT Network pedig egy zártabb rendszer, más árazási szisztémával - ellenben ők vannak jelen legrégebben a piacon.

A másik ok, amiért érdekes lesz szerintem a beszélgetés, az az összehasonlítás kérdése. A PPC kampányok ugyanis egyben kezelik a kereső megjelenéseket és a tartalmiakat, így pl. egy Google AdWords kampány sikerességében nem szokta a piac elkülöníteni, hogy akkor ez most hol is volt pontosan. Miközben komoly keresője csak a Google-nek van. A keresőben a PPC hirdetések teljesen máshogy működnek, mint a tartalmi hálózatokon, hiszen sok esetben lényegesebben hatékonyabbak, ugyanakkor jellemzően drágábbak is. Most viszont talán ez a beszélgetés kicsit tisztázza ezt, és almát almával tudunk összehasonlítani: a hatékonyságot a rendszerek között a tartalmi megjelenések közötti hatékonyság alapján.

Végül személy szerint fontosnak éreztem, hogy ebben a beszélgetésben a CT Network is jelen legyen. Egyrészt azt gondolom az eddigi konferenciákról kicsit méltatlanul mellőztük őket, másrészt figyelemre méltó, hogy a "két nagy" árnyékában folyamatosan tudnak működni és életben maradni.

Érdekes beszélgetés lesz, közvetlenül ebéd előtt: 12-kor kezdünk a tervek szerint. A beszélgetést Somogyi Péter Pál vezeti.

Gyertek el és hallgassátok meg! »»

1 komment

Love me tender

Címkék: onlinemarketing üzlet

2009.11.11. szerda 19:51 Konrad

Keleten a helyzet fokozódik. Legalábbis ami a mérési tender körül zajlik, az lassan egy tipikus keurópai tragikomédiává silányul. Kezdődött azzal, hogy sokáig nem volt eredmény, folytatódott a kihirdetés módjával, majd a mai nappal a vesztes nyílt leve mintegy megkoronázza az eddig történteket.

Pedig a dolog elég egyszerű: a Medián Webauditja mellett megjelent a piacon egy versenytárs, a Gemius. Ez a versenytárs elkezdett pozíciókat építeni, így a legtöbb weboldal kénytelen volt két mérést párhuzamosan futtatni, így két helyre fizetni. Eközben a nagy ügynökségek is igényelték a minél pontosabb adatokat, a tervezhetőséget és a más médiumokkal való összehasonlíthatóságot.

Így párhuzamosan kiírtak két tendert, de ezt most el se mesélem, akit érdekel, a Kreatívon van egy jó cikk róla »»

Részben az ebben elhangzottakra, részben magára a döntésre reagált egy Novák Péterhez írt nyílt levélben a Medián »»

Ebben nem kérnek kevesebbet, mint azt, írják ki újra az egész pályázatot. Érdekes ötlet.

Megmondom őszintén, ez az egész kicsiben olyan, mint a rádiós tender volt nagyban. Csak itt nem politikai pártok szóltak bele a döntésbe, hanem a piac nagy szereplői. De azt gondolom, ezen nem nagyon kell csodálkoznunk. Teljesen természetes, sőt, kötelezően elvárt dolog az, hogy aki teheti, védje üzleti érdekeit. Nem tettek most mást az ügynökségek és a nagy tartalomszolgáltatók, mint egyértelmű és nekik többé-kevésbé kedvező piaci helyzetet hoztak létre.

És az is természetes, hogy a vesztesek és a kimaradtak ezt nem nézik szívesen, és védik saját érdekeiket. Mivel nem sok eszközük van, így a nyilvánossághoz fordulnak. Bár azt gondolom, az csak egyszerű retorikai húzás, hogy a Medián Nyílt levele Novák Péternek szól.

Még az Internet Hungary-n felmerült a kérés, vajon mit lép a Medián most? Bezárja a Webauditot? Nyit valamilyen irányba? Esetleg keres egy szabad piaci szegmenst? Arra speciel nem gondoltam, hogy újraszámlálást fognak kérni. Ez valahogy utóvédharcnak tűnik, nem megoldásnak. Nem gondolhatják komolyan, hogy ezek után meg fog változni ez a döntés.

Pedig kár az egészért. Lehetett volna ez sokkal egyszerűbb és sokkal megkérdőjelezhetetlenebb. Hiszen a Gemius nem valami gagyival nyert, és szakmailag tisztán védhetőek ők is. Dehát ez már így alakult.

26 komment

SEO mindenkinek - haladóktól

Címkék: keresomarketing nap 2009

2009.11.11. szerda 19:37 Konrad

Jövőhéten itt a Keresőmarketing nap, és a záró akkord lesz a számomra legjobban várt beszélgetés: keresőmarketinges specialistákkal fogok beszélgetni.

Egy ehhez nagyon hasonló beszélgetést már csináltunk októberben az Internet Hungary-n, ott Bánó és Longhand volt a beszélgetőtársam. Most rajtuk kívül még két fővel bővül a "banda", tehát a teljes menü:

Bánóczy Zoltán (Báno), Miyazaki Jun (Merras), Türk István (Mosquito), Varga Péter (Longhand)

Moderálni pedig én fogok. És hogy kicsit interaktív legyen a dolog: előzetesen is lehet kérdezni, a Keresőmarketing nap weboldalán ott van a címlapon a doboz hozzá.

Tehát kérdezzetek bátran a SEO szakiktól, és gyertek el minél többen meghallgatni a válaszokat! »»

Szólj hozzá!



süti beállítások módosítása